صنایع دستی، علاقه بی قد و شرط من است

به گزارش مجله پریها، ویدا ساجدی هنرمند فعال در حوزه طلا و جواهرسازی از فعالان بخش صنایع دستی زنان است. او چندی ست به همراه تعدادی از همدوره های خود در کارگاهی کوچک با آب کردن فلزات سخت و با ظرافت های هنری خود از آن فلز سخت به زیورآلاتی رسیده است که هر بیننده ای را به وجد می آورد.

صنایع دستی، علاقه بی قد و شرط من است

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، این بانوی هنرمند در گفت و گویی به تشریح فعالیت های خود پرداخت و از حضور بانوان در رشته های مختلف صنایع دستی گفت.

آنچه در ادامه می آید گفت و گوی این بانوی هنرمند در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی (عیدانه) است که در آن به نقش صنایع دستی در ایجاد اشتغال اشاره نموده است.

از چه زمانی وارد حوزه صنایع دستی شده اید و فعالیت تان مبتنی بر چیست؟

من از سال 89 در حال فعالیت هستم، در آکادمی زرافشان دوره دیدم، تعدادی از زنانی که در آن آکادمی با هم همدوره بودیم تصمیم گرفتیم با هم مشغول یک فعالیت گروهی صرفا زنانه شویم.

عمده فعالیت ما طلا و جواهر و زیورآلاتی ست که حاصل کوشش یک جمع زنانه است.

ساخت زیورآلات چه مراحلی را دارد و چالش های این رشته چیست؟

فعالیت من ساخت زیورآلات سنتی است که با متریال نقره صورت می گیرد اما با توجه به رکود مالی و افزایش قیمت نقره، از مس و برنج و تلفیق با نقره استفاده می کنم.

از آنجایی که مخاطبان ما قشر متوسط جامعه هستند که بدنبال تهیه زیورآلات هستند، با توجه به وضعیت مالی و قدرت خرید آنها سعی در ارائه آثار با کیفیت قابل قبول و قیمت معقول داریم.عمده ترین مشکل ما به عنوان فعال در عرصه صنایع دستی تهیه مواد اولیه است، مواد اولیه ایی که اینروزها قیمت سرسام آوری پیدا نموده و متاسفانه این اتفاق روند منفی در عرضه و تقاضای صنایع دستی داشته است.

باتوجه به مسائل و چالش هایی که عنوان کردید آیا ممکن است روزی به همین دلیل از این فعالیت انصراف دهید؟

هنر و صنایع دستی علاقه بی قد و شرط من است، وحتی اگر در بدترین شرایط مالی و معیشتی هم قرار بگیرم تا آخرین توانم باز هم کارم را ادامه خواهم داد

دغدغه های شما به عنوان فراوری کننده آثار و صنایع دستی چیست؟

یکی از دغدغه های من به عنوان فراوری کننده در کنار هزینه بالای تهیه مواد اولیه، حفاظت از هنر و زیورآلاتی ست که فراوری می کنم، اما از آنجایی که هزینه ثبت برند بالاست تا کنون پیروز به ثبت برند نشدم.

مدت زمانی که برای ساخت و فراوری آثارتان میگذارید چقدر است و نحوه عرضه آوارتان چگونه است؟

برای هرکدام از آثارم که ملیله نقره است از زمان تهیه نقره تا آب کردن و فرم دادن تقریبا دو روز زمان می گذارم، خستگی این فعالیت زمانی بیشتر می گردد که عرضه و فروش سخت باشد.

عمده فروش و عرضه آثار و صنایعی که در کارگاهمان فراوری می گردد به واسطه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است چرا که با برگزاری نمایشگاه هایی از این دست فرصت نمایش و عرضه و فروش آثارم را دارم و اگر همین نمایشگاه ها نبود مطمئننا به مسائل بزرگی برمی خوردیم. سی و یکمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ایران سومین حضور من در این نمایشگاه است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2335

به "صنایع دستی، علاقه بی قد و شرط من است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی، علاقه بی قد و شرط من است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید