شرایط بهره مندی از یاری هزینه مرخصی زایمان برای مادران بیمه شده چیست؟

به گزارش مجله پریها، یاری هزینه مرخصی زایمان به مادران بیمه شده تأمین اجتماعی تعلق می گیرد.

شرایط بهره مندی از یاری هزینه مرخصی زایمان برای مادران بیمه شده چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی خبرنگاران؛ یاری هزینه مرخصی پس از زایمان به مادرانی که حق بیمه 60 روز کار در طول یک سال قبل از زایمان را به تأمین اجتماعی پرداخت نموده باشند، تعلق می گیرد.

سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر ارائه خدمات پزشکی به بیمه شدگان زن، در ایام بارداری برای جبران کاهش یا قطع درآمد آنان در هنگام مرخصی زایمان، یاری هزینه بارداری نیز به واجدین شرایط پرداخت می نماید.

بیمه شدگان زن که ظرف مدت یکسال قبل از زایمان حق بیمه 60 روز کار را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نموده باشند، به شرط عدم اشتغال به کار و فقدان دریافت مزد از کار فرما، می توانند از یاری بارداری (مرخصی زایمان) استفاده نمایند.

مدت مرخصی زایمان برای مادرانی که فرزندشان از شیر مادر آن ها تغذیه می نماید، در زایمان های یک قلو و دوقلو شش ماه و برای زایمان های سه قلو و بیشتر یکسال است.

بیشتر بخوانید: بیمه با افراد مشمول خدمت سربازی چه برخوردی دارد؟

مبلغ یاری بارداری معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده است. نحوه محاسبه آخرین مزد یا حقوق بیمه شده به این ترتیب است که کل مبالغی که بیمه شده در آخرین 90 روز قبل از استراحت خود دریافت نموده و مبنای کسر حق بیمه بوده است، جمع و در روزهای کارکرد بیمه شده در این مدت تقسیم می گردد.

برای دریافت یاری بارداری بیمه شده باید با در دست داشتن اصل گواهی پزشک معالج و اصل و تصویر شناسنامه مادر و فرزند و دفترچه بیمه شده به شعب ذی ربط سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 اسفند 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1749

به "شرایط بهره مندی از یاری هزینه مرخصی زایمان برای مادران بیمه شده چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بهره مندی از یاری هزینه مرخصی زایمان برای مادران بیمه شده چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید