زنبورداران مازندرانی دیگر تنها عسل فراوری نمی نمایند

به گزارش مجله پریها، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: استان مازندران به عنوان یکی از استان های پایلوت رسته زنبور داری انتخاب شد.

زنبورداران مازندرانی دیگر تنها عسل فراوری نمی نمایند

به گزارش خبرنگاران، کامران اصغری در جلسه امضا تفاهم نامه رسته زنبورداری طرح تکاپو اظهار کرد: اجرای طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) از اواخر سال1392 با همکاری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و این اداره کل نهاده شد.

وی اضافه نمود: اجرای این طرح به طور کلی در مرحله اول شامل انجام مطالعات و شناسایی بسته های اولویت دار در سطوح استانی و ملی و مرحله دوم شامل پیاده سازی برنامه های عملیاتی جهت توسعه رسته کسب و کارهای اولویت دار در استان های هدف انجام شده است. بر اساس مطالعات ملی، رسته زنبورداری به عنوان یکی از رسته های اولویت دار شناسایی شد و استان مازندران به عنوان یکی از استان های پایلوت رسته زنبور داری انتخاب شد.

اصغری با تاکید بر ضرورت افزایش بهره وری در رسته زنبورداری مازندران توضیح داد: این تفاهم نامه با هدف تغییر الگوی فراوری در صنعت زنبورداری از فراوری صرفا عسل به فراوری سایر محصولات زنبور عسل با همکاری دستگاه های مرتبط اجرا می گردد.

دبیر کارگروه تخصصی اشتغال استان مازندران بیان نمود: در رسته زنبورداری دکتر فولادیان کارگزار جوان و بسیار فعال طرح تکاپو در استان است که تاکنون زمینه ساز فعالیت های مطلوبی از قبیل برگزاری دوره های آموزشی فراوری ژله رویال، بره موم، گرده گل و فراوری زهر زنبور عسل در استان شده و این تفاهم نامه نیز به پیشنهاد وی منعقد شده است.

وی با بیان اینکه کارگزار طرح تکاپو با اجرای این تفاهم نامه با یاری این اداره کل، فنی و حرفه ای و جهاد کشاورزی به دنبال تغییر رویکرد آموزشی با هدف افزایش بهره وری در زنبورداری استان است، یادآورشد: از نکات قابل توجه برگزاری دوره های آموزشی در این تفاهم نامه، تکمیل زنجیره به همراه آموزش علوم نوین است.

اصغری توضیح داد: در واقع در این دوره ها علاوه بر آموزش به زنبورداران، تجهیزات فراوری زهر با یاری تسهیلات صندوق توسعه زنبورداری کشور در اختیار آنها قرار می گیرد و از طرفی با ایجاد قراردادهای خرید تضمینی تمامی محصولات فراوریی نیز خریداری می گردد تا در نهایت با تکمیل زنجیره آموزش، فراوری و اتصال به بازار جهانی در محصولاتی که تاکنون در مازندران فراوری نمی شد، شرایط فراوری و صادرات ایجاد گردد.

به گزارش خبرنگاران، در راستای اجرای طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار (تکاپو) و با هدف ارائه آموزش های علوم نوین فنی و مهارتی در رسته زنبورداری، تفاهم نامه چهارجانبه ای بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی و مدیر رسته زنبورداری طرح تکاپو در استان مازندران منعقد و اجرایی شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1905

به "زنبورداران مازندرانی دیگر تنها عسل فراوری نمی نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنبورداران مازندرانی دیگر تنها عسل فراوری نمی نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید