راهی برای جلوگیری از آسم آلرژیک

به گزارش مجله پریها، مطالعه اخیر محققان انستیتو پاستور نشان داده است که واکسیناسیون دوگانه موش ها در برابر یک جفت مولکول سیگنالینگ ایمنی، آنها را حداقل 11 هفته در برابر آسم آلرژیک محافظت می نماید.

راهی برای جلوگیری از آسم آلرژیک

به گزارش خبرنگاران، آسم شایع ترین بیماری مزمن ریوی است و علائم مختلفی دارد. از هر پنج فرد مبتلا به این بیماری، یک نفر دارای علائم مکرر و مداوم است که این موضوع نیزعملکرد ریه را به خطر می اندازد.

50 درصد بیماران مبتلا به آسم دچار نوعی التهاب در ریه های خود هستند. این امضای ایمنی فراوری دو مولکول سیگنالینگ ایمنی سیتوکین به نام های اینترلوکین -4 (IL-4) و اینترلوکین -13 (IL-13) را برعهده دارد که اینها به ترتیب در مراحل اولیه و آخر آسم وارد عمل می شوند.

محققان در این مطالعه به رهبری لورن ربر، نویسنده ارشد بخش آنتی بادی در درمان و آسیب شناسی انستیتو پاستور، یک جفت واکسن طراحی کردند که هر یک از این سیتوکین ها را مورد هدف قرار می دهد. این واکسن ها کینوئید (kinoids) نامیده می شوند. کینوئیدها با ترکیب مولکول هدف با پروتئین حامل که آن را ایمن زا می نماید ، بدن را قادر می سازند تا یک واکنش آنتی بادی پلی کلونال در برابر سیتوکین ها ایجاد کند. کینوئیدها قبلاً در برابر اینترفرون آلفا (IFNα) برای درمان لوپوس فراوری شده اند.

در این مطالعه ربر و همکارانش ابتدا موش های مبتلا به آسم مزمن را واکسینه کردند. پس از واکسیناسیون، مقاومت ریه این موش ها در مقایسه با بدن موش هایی که به آنها نمک تزریق شده بود، به طور قابل توجهی افزایش یافت. این اثر در هنگام استفاده از واکسنهای جداگانه نیز مشاهده شد اما بیشترین تأثیر در هنگام استفاده از هر دو واکسن مشاهده شد.

تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که تعداد آنتی بادی های ایمونوگلوبولین ئی که نقش مهمی در آسم آلرژیک دارند با سلول های ماستی که ایمونوگلوبولین ئی را در ریه ها پمپاژ می نمایند با انجام واکسیناسیون کاهش می یابند. سلول ماست یا مَست (به آن ماستوسیت یا لابروسیت هم می گویند) یک سلول مهاجر از بافت همبند است که شامل ریزدانه (گرانول) های غنی از هیستامین و هپارین است که رنگ تیره دارند.

البته قبل از تایید توانایی بالقوه پلتفرم واکسن دوگانه، ضروری است که تأثیر این یافته ها در مطالعات انسانی نیز تأیید گردد.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4170

به "راهی برای جلوگیری از آسم آلرژیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهی برای جلوگیری از آسم آلرژیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید