چه کار کنیم که جوش نزنیم؟

به گزارش مجله پریها، خبرنگاران: جوش زدن یکی از مشکلاتی است که تعداد بسیاری از ما با آن روبرو هستیم. این جوش ها به دلایل مختلفی به وجود می آیند. می توان گفت به وجود آوردن جوش بسیار ساده است؛ اما از بین بردن آن جزء کار های سخت و طاقت فرسا به حساب می آید. اما چکار کنیم که دیگر جوش نزنیم؟ در ادامه این مقاله با دلایل عمده به وجود آمدن جوش آشنا خواهید شد. در نهایت با روش های مختلف برای درمان جوش های خود آشنا خواهید شد.

چه کار کنیم که جوش نزنیم؟

دلایل عمده جوش زدن

عوامل مختلفی می توانند باعث به وجود آمدن جوش شوند. در ادامه این مقاله با بعضی از دلایل که جزء تصلی ترین دلایل جوش زدن هستند و ممکن است برای بسیاری از افراد به وجود آید آشنا خواهید شد.

تغذیه ناسالم

تغذیه ناسالم یکی از عمده ترین دلایل جوش زدن است. خوردن غذا های ناسالم، شکلات، نوشابه و فست فود، تاثیرات مستقیمی بر پوست شما دارند. همچنین بعضی اط تحقیقات اجرا شده ثابت کردند که گا ها مصرف محصولات لبنی نیز می تواند منجر به ایجاد جوش و آکنه در پوست گردد. علاوه بر آن، مصرف غذا های تند نیز باعث می گردد جوش بزنید.

خواب ناکافی

خواب کافی، درمان بسیاری از مسائل جسمانی شما را به همراه دارد. اگر به صورت مداوم خواب ناکافی و کمی دارید، مطمئن باشید که جوش ها مهمانان دائم شما خواهند بود. علاوه بر جوش، مسائلی مثل پیری زود هنگام پوست، افتادگی و تیرگی پوست نیز مربوط به خواب کم می گردد.

کمبود آب

نوشیدن آب سبب بهبود کیفیت پوست شما خواهد شد. در طول روز حتما به میزان کافی آب بنوشید؛ پس از مدتی کوتاه، تاثیرات فوق العاده و بینظیر آن را در پوست خود مشاهده خواهید کرد. نوشیدن آب علاوه بر اینکه جوش ها را از پوست شما دور می نماید، باعث می گردد تا پوست درخشان و شادابی نیز داشته باشید.

لمس بیش از اندازه صورت

سعی کنید صورت خود را زیاد لمس نکنید. هر قدر هم که احساس می کنید دستان شما تمیز و بدون باکتری است، مطمئن باشید که هنوز مقداری باکتری در دستان شما وجود دارد که با لمس زیاد صورت توسط دستان تان، باعث بروز جوش های ناخوشایند می شوند.

روبالشی پر میکروب

یکی دیگر از عواملی که باعث می گردد جوش بزنید، وجود رو بالشی پر میکروب است. برای اینکه مطمئن شوید جوش هایتان هیچ ربطی به رو بالشی شما ندارد، حداقل هفته ای یک مرتبه رو بالشی خود را بشویید.

استفاده مداوم از لوازم آرایش

استفاده مداوم و روزانه از لوازم آرایش می تواند باعث گردد تا منافذ پوست شما بسته شده و جوش بزنید. همچنین استفاده از کرم ها و پنکیک های نامرغوب بی کیفیت نیز از جمله عواملی هستند که باعث بروز جوش می شوند. در این مورد می توانید از لوازم آرایش های گیاهی یا گزینه های مرغوب و باکیفیت بهره ببرید.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث می گردد تا میزان اکسیژنی که به پوست شما می رسد، کمتر گردد. وجود ماده ای به نام کارسینوژن در دود سیگار باعث بسته شدن منافذ پوست و تحریک پوست و در نهایت ایجاد جوش و آکنه می گردد.

عوامل دیگر

عوامل بسیار زیادی مثل مسائل هورمونی، آب و هوا، شستن بیش از اندازه صورت، نشستن صورت بعد از تعریق، قرار دریافت بیش از اندازه در معرض آفتاب و... باعث بروز جوش می گردد. اما این جوش های ناخوشایند و دوست نداشتنی را چگونه از بین ببریم؟

روش های طبیعی برای از بین بردن جوش

اگر به دنبال روش های طبیعی برای از بین بردن جوش هایتان هستید، می توانید از انواع ماسک های خانگی بهره ببرید. در ادامه این مقاله به معرفی چند مورد از ساده ترین و موثرترین ماسک های صورت خانگی اشاره خواهیم کرد.

ماسک دارچین و عسل

دارچین یکی از ادویه های مفید است که به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی که دارد، مدت هاست در دنیای آرایشی و بهداشتی، صندلی خاصی را به خود اختصاص داده است. همچنین عسل نیز خواصی بی نظیر برای پوست داشته و دارای خواص ضدباکتریایی بوده و سبب آبرسانی پوست می گردد. برای تهیه این ماسک تنها به 1 قاشق چایخوری پودر دارچین و 1 قاشق غذاخوری عسل نیاز خواهید داشت.

برای تهیه آن، عسل و دارچین را با هم مخلوط کنید تا ماسک غلیظی تهیه گردد. ماسک را به صورت خود زده و با حرکات دورانی روی صورت تان ماساژ دهید. بگذارید 10 دقیقه روی صورت بماند تا به طور کامل خشک گردد؛ سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. برای دریافت نتیجه بهتر می توانید هفته ای یک مرتبه از این ماسک بهره ببرید.

ماسک جوش شیرین

اگر قصد دارید منافذ بسته پوست خود را باز کنید، جوش شیرین بهترین گزینه برای شما خواهد بود. همچنین استفاده از جوش شیرین باعث می گردد تا چربی، چرک و عفونت و التهاب های پوستی از بین رفته و پوست شما تمیز گردد. نکته ای که باید در خصوص آن مدنظر داشته باشید این است که از آنجا که جوش شیرین ماده قوی است، پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه آن را روی کل صورت خود قرار دهید، قدری از آن را در ناحیه کوچکی تست کنید تا مطمئن شوید پوست شما را ملتهب نخواهد نمود.

برای تهیه این ماسک تنها باید 2 قاشق غذاخوری جوش شیرین را با 1 قاشق چایخوری آبلیمو مخلوط نموده و قدری آب به آن اضافه کنید تا حالت خمیری غلیظی به دست آید. بگذارید ماسک برای 10 الی 15 دقیقه روی صورت و جوش هایتان بماند؛ در نهایت آن را با یاری حوله نم دار پاک کنید و کرم مرطوب کننده بزنید.

ماسک سفیده تخم مرغ

از دیگر روش های ساده خانگی برای درمان جوش های صورت، استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ است. سفیده تخم مرغ دارای پروتئین فراوانی بوده و از این رو علاوه بر از بین بردن جوش ها، جای باقی مانده از آن روی صورت را نیز از بین می برد. برای تهیه این ماسک می بایست 2 الی 3 سفیده تخم مرغ را به یاری چند تکه پنبه به صورت خود بزنید. بگذارید این ماسک برای 10 الی 15 دقیقه روی صورت شما باقی بماند؛ برای پاک کردن آن از یک حوله نمناک یاری بگیرید و سپس صورت خود را بشویید.

از آنجاکه سفیده تخم مرغ باعث خشکی پوست می گردد، پیشنهاد می کنیم بعد از استفاده از این ماسک حتما از کرم مرطوب کننده بهره ببرید.

ماسک ماست و خیار

این ترکیب علاوه بر طعم خوبی که دارد، برای از بین بردن جوش ها نیز بسیار مناسب می باشد. ماست حاوی اسید لاکتیک فراوانی است که می تواند سبب لایه برداری و از بین بردن جوش ها گردد. خیار نیز پوشت شما را تغذیه خواهد نمود. برای تهیه این ماسک، باید خیار و ماست را به طریقی با هم مخلوط کنید که حالت خمیری شکل پیدا نموده و خیلی شل نباشد.

آن را روی صورت خود زده، بگذارید 15 الی 20 دقیقه باقی بماند و سپس ماسک را با آب ولرم از صورت خود پاک کنید.

ماسک عسل و آلوئه ورا

این ترکیب نیز برای از بین بردن جوش های شما بسیار مفید خواهد بود. استفاده از این ماسک نه تنها جوش های شما را از بین خواهد برد، بلکه به طور کلی از پوست شما مراقبت نموده و آن را تغذیه می نماید. برای تهیه آن تنها به یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و 1 قاشق غذاخوری عسل نیاز خواهید داشت. برای تهیه آن نیز هر دوی این مواد را با هم مخلوط کنید تا حالت خمیری ایجاد گردد.

سپس آن را روی صورت خود، خصوصا نواحی که جوش دارد بزنید. بگذارید حدود 20 الی 25 دقیقه روی صورت باقی مانده و در نهایت صورت خود را با آب ولرم شست و شو دهید.

روش های دیگر

روش هایی که تا اینجا اشاره نمودیم، روش هایی برای از بین بردن جوش بودند. اما در ادامه آیتم هایی را معرفی خواهیم کرد که باعث می شوند تا بتوانید پوست خود را از جوش دور نموده و جوش های فعلی را نیز از بین ببرید.

کرم ضد جوش نوروا

همانطور که پیش تر نیز اشاره نمودیم، استفاده از لوازم آرایش نامرغوب و بی کیفیت باعث بسته شدن منافذ پوست و به وجود آمدن جوش می گردد. این کرم که یکی از محصولات پرطرفدار برند فرانسوی نوروا است، نوعی کرم رنگی یا اصطلاحا کرم پودری است که علاوه بر خاصیت پوشانندگی که دارد، تاثیر بی نظیری در از بین بردن جوش و لک دارد. از این رو می توان از آن همزمان به عنوان یک آیتم آرایشی و درمانی استفاده کرد.

ژل ضد جوش سینره

ژل ضد جوش سینره محصولی بسیار قوی است که در ترکیب آن از یک کمپلکس گیاهی استفاده شده است؛ به همین دلیل به سرعت جذب پوست شده و سریعا سبب درمان جوش ها می گردد. از دیگر مواد موجود در این ژل می توان به بابونه، روغن درخ چای و آویشن اشاره نمود که تمامی این موارد خواص ضد میکروبی، ضد التهاب و همچنین ترمیم کنندگی دارند. برای استفاده از آن باید صورت خود را شسته، مقداری از آن را روی قسمت های مورد نظر زده و بگذارید 15 تا 20 دقیقه باقی بماند. در نهایت نیز صورت خود را با آب سرد بشویید.

کرم ضد جوش و مرطوب کننده بایودرما

این کرم، علاوه بر خاصیت ضد جوشی، خاصیت مرطوب کنندگی داشته و پوست را آبرسانی می نماید. همچنین سبب از بین رفتن التهابات پوستی شده و هر گونه قرمزی روی سطح پوست را از بین می برد. بافت این کرم بسیار سبک بوده و به سرعت جذب پوست می گردد. از دیگر ویژگی های این محصول می توان به فرمولاسیون غیر آلرژی زای آن اشاره نمود. همچنین این کرم برای انواع پوست های خشک، چرب، حساس و مستعد جوش بسیار مناسب خواهد بود.

ژل فوم ضد جوش

این آیتم باکیفیت و مرغوب، یکی از محصولات برند ام کیو (MQ) است که در لابراتوار های معتبر فرانسه فرموله شده است. این ژل مناسب پوست های چرب و مستعد جوش و آکنه است. استفاده از آن سبب لایه برداری پوست شده و در نهایت پوست را پاک سازی می نماید. همچنین سلول های مرده پوست را از بین برده و در نتیجه باعث درمان و از بین رفتن جوش های صورت می گردد. از دیگر خواص این محصول می توان به خاصیل ضد باکتریایی و ضد میکروبی اشاره نمود.

پن ضد جوش فولیکا

فولیکا یکی از برند های معروف ایرانی است که چندین سال است فعالیت خود را در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی شروع نموده و در آن بسیار پیروز عمل نموده است. یکی از محصولات این برند، پن ضد جوش آن است. این پن که مناسب پوست های چرب و مستعد جوش یا جوش دار است، با کنترل میزان چربی اضافی پوست، باعث می گردد تا پوست شما بهبود یافته و جوش هایتان از بین برود. از دیگر خصوصیات این محصول می توان به خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری آن اشاره نمود.

منبع: برترین ها
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2958

به "چه کار کنیم که جوش نزنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کار کنیم که جوش نزنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید