راهکارهای معجزه آسا برای پیشگیری و درمان چین و چروک پیشانی

به گزارش مجله پریها، چین و چروک پیشانی نشان دهنده افزایش سن است و انواع متفاوتی دارند. بعضی از آن ها عمیق و بعضی دیگر سطحی و ریزتر هستند. علت ایجاد چین و چروک پوست به عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، نوع پوست و چند عامل دیگر بستگی دارد.

راهکارهای معجزه آسا برای پیشگیری و درمان چین و چروک پیشانی

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

با این وجود خطوط چهره به ویژه پیشانی، می توانند توسط عوامل محیطی مانند قرار دریافت در برابر نور خورشید تشدید شوند. این خطوط می توانند بر میزان اعتماد به نفس فرد تأثیر بسیاری بگذارند. این مقاله از خبرنگاران مگ به آنالیز درمان های خانگی مختلف و توصیه هایی برای مراقبت از پوست به منظور کاهش چین و چروک پیشانی خواهد پرداخت.

درمان های خانگی چین و چروک پیشانی

در ادامه درمان های خانگی برای مراقبت از پوست ارائه خواهد شد که به سفت و محکم شدن پوست یاری می نماید. در نتیجه خطوط چهره به ویژه پیشانی کاهش خواهد یافت.

1. ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به مرطوب ماندن پوست یاری بسیاری می نماید. ژل آلوئه ورا حاوی استرول است که فراوری کلاژن پوست را بهبود می بخشد. ویتامین E موجود در آن خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد.

دستور استفاده: ژل تازه را از برگ آلوئه ورا استخراج کنید و به صورت مستقیم آن را بر روی پوست پیشانی بمالید. بعد از 20 دقیقه پیشانی را بشویید و مرطوب نماینده به پوست بزنید.

2. آب لیمو

لیمو منبعی غنی از ویتامین C است که به فراوری کلاژن پوست هم یاری می نماید. افزون بر این، اسکوربیک اسید موجود در لیمو به راحتی توسط پوست جذب خواهد شد.

دستور استفاده: لیمو را از وسط نصف کنید و آب یک قاچ آن را با یک قاشق آب مخلوط کنید. سپس محلول رقیق شده را برای مدت 10 دقیقه به پیشانی بمالید و بعد از 10 دقیقه آن را بشویید. می توانید مقداری عسل به این محلول هم بیفزایید.

3. ماسک قهوه

ماسک قهوه به بهبود چین و چروک پیشانی یاری شایانی خواهد نمود. قهوه حاوی فنول است که به کاهش لکه های قهوه ای ناشی از افزایش سن یاری می نماید. همچنین پوست را تشویق به فراوری کلاژن می نماید.

دستور استفاده: یک قاشق پودر قهوه را با آب لیمو و عسل یا هر روغن گیاهی مخلوط کنید. سپس پیشانی را با آن ماساژ دهید. در نهایت صورت خود را بعد از 10 تا 15 دقیقه بشویید.

4. ماسک موز

در حالی که هیچ سند علمی درباره تأیید این موضوع وجود ندارد اما از ماسک موز برای کاهش چروک صورت استفاده می شود. تصور می شود که ویتامین های موجود در موز به حفظ خاصیت کشسانی و ارتجاعی پوست یاری شایانی می نماید.

روش استفاده: دو تا سه تکه موز را با یک قاشق چای خوری روغن جوجوبا یا بادام مخلوط کنید. سپس ماسک تهیه شده را بر روی پیشانی بمالید و بعد از 15 دقیقه صورت خود را بشویید.

5. ماسک زردچوبه

کورکومین یک ماده فعال در زردچوبه است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که پوست را تحریک به فراوری کلاژن می نماید. افزون بر این استفاده از زردچوبه به حفظ خاصیت کشسانی پوست یاری خواهد نمود.

روش استفاده: نصف قاشق زردچوبه را به هر کدام از ماسک های گفته شده در قبل اضافه کنید و آن را به خوبی مخلوط کنید تا تبدیل به خمیر شود. سپس خمیر را بر روی پیشانی بمالید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.

6. روغن زیتون

روغن زیتون بدون شک یکی از بهترین مواد طبیعی برای پوست است. این روغن خاصیت مرطوب نمایندگی داشته و چربی های اساسی موجود در آن برای لایه درم پوست بسیار مفید است. طبق یک مطالعه که در سال 2001 توسط ژورنال کالج تغذیه آمریکا منتشر شده است ، استفاده از این ماده در رژیم روزانه باعث کاهش پیری و چین و چروک پوست می شود. همچنین ، از روغن زیتون می توان به عنوان پاک نماینده آرایش برای پاکسازی صورت قبل از خواب استفاده کرد. می توانید با استفاده از این روغن، پوست خود را ماساژ دهید.

7. سرم آنتی اکسیدان با ویتامین C

تهیه سرم آنتی اکسیدان مبتنی بر ویتامین C خانگی آسان تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. این سرم یک داروی مؤثر برای درمان چین و چروک صورت است. اکسیداسیون پوست یکی از فرآیندهایی است که خطر ایجاد چین و چروک را افزایش می دهد و ویتامین C (یک آنتی اکسیدان ضروری) علت تأثیرپذیری این سرم به منظور کاهش پیری زودرس پوست است.

برای تهیه این سرم به مواد زیر نیاز دارید؛

  • 5 گرم پودر ویتامین C
  • 15 میلی لیتر آب مقطر
  • 30 میلی لیتر گلیسیرین گیاهی مایع
  • بطری و قطره چکان

مراحلی که برای ساختن آن باید دنبال کنید در ادامه آمده است؛

  • اولین کاری که باید انجام دهید گرم کردن آب برای چند ثانیه است.
  • در مرحله بعد ، ویتامین C را اضافه کنید و هنگامی که خوب رقیق شد ، گلیسیرین را اضافه نموده و خوب مخلوط کنید.
  • در آخر ، مخلوط را درون قطره چکان قرار دهید.

8. کرم روغن کلاژن و جوانه گندم

این کرم را هر روز استفاده کنید تا اثرات ضد پیری کلاژن و بقیه مواد فعال آن را مشاهده کنید.

کلاژن و جوانه گندم دو ترکیب عالی برای مبارزه با چین و چروک پوست هستند. در حقیقت ، مطالعه ای توسط چندین محقق در دانشگاه راوی شانکار شوکلا نشان داد که روغن جوانه گندم به طور مؤثری باعث هیدراتاسیون پوست می شود.

برای تهیه کرم خانگی به مواد زیر نیاز دارید؛

  • کرم مرطوب نماینده: 97 گرم
  • کلاژن: 40 قطره
  • روغن جوانه گندم: 20 قطره
  • شیشه کوچک برای نگهداری از کرم

برای تهیه مخلوط ، فقط قطره های کلاژن و روغن جوانه گندم را به مرطوب نماینده اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. سپس ، کرم آماده شده را به ظرف شیشه ای منتقل کنید. این کرم را می توان صبح یا شب استفاده کرد.

در آخر ، یادآوری این نکته مهم است که اگر سؤالی دارید باید به متخصص پوست مراجعه کنید. این داروهای طبیعی جایگزین درمان تجویز شده نیستند.

استفاده از کرم و سرم های بدون نسخه

می توانید از کرم ها و سرم هایی که بدون نسخه در دسترس هستند برای کاهش چروک پیشانی استفاده کنید. به ویژه کرم هایی که حاوی ترکیبات زیر هستند؛

  • رتینول
  • ترتینوئین
  • هیالورونیک اسید
  • پپتید کلاژن
  • عصاره چای سبز
  • عصاره چای اولانگ
  • نیاسین آمید
  • ویتامین های A، C و E

توجه داشته باشید که رتینول و ترتینونین پوست را نسبت به نور خورشید حساس خواهند کرد. قبل از مصرف سرم، از مرطوب نماینده یا روغن با پایه گیاهی استفاده کنید. محصولاتی که حساسیت زا نیستند را انتخاب نموده و درست طبق دستور از آن ها استفاده کنید.

تأثیر رژیم غذایی بر چین و چروک پیشانی و پوست صورت

تغذیه همواره به عنوان نقش اصلی در سلامت پوست شناخته شده است. بنابراین ، پیروی از یک رژیم غذایی سالم ، سرشار از مواد مغذی که کالری متوسطی دارد ، به پوستی صاف ، جوان و بدون لکه یاری می نماید.

هنگامی که نوبت به جلوگیری از پیری پوست می رسد ، منابع آنتی اکسیدانی مانند کاروتنوئیدها ، توکوفنول ها و فلاونوئیدها و همچنین ویتامین های A ، C ، D و E ، اسیدهای چرب امگا 3، بعضی پروتئین ها و لاکتوباسیل ها تأثیر مثبتی دارد.

آنتی اکسیدان ها ، اثرات منفی استرس اکسیداتیو که اصلی ترین علت پیری زودرس پوست است را مهار نموده ، باعث تحریک بازسازی سلول های پوست می شود و از پوست در برابر نور خورشید محافظت می نماید. لاکتوباسیل ها که از عوامل پروبیوتیک هستند ، اثرات ضد پیری روی پوست دارند و می توانند به جلوگیری و کاهش چین و چروک یاری نمایند.

10 ماده غذایی توصیه شده برای یاری به از بین بردن چین و چروک پوست

بسیاری از غذاها ممکن است به از بین رفتن چین و چروک پوست یاری نمایند. حتی می توانید از آن ها به عنوان ماسک استفاده کنید.

  1. خربزه سرشار از آنتی اکسیدان و آب است. ماسک آن به آبرسانی پوست یاری می نماید.
  2. آووکادو حاوی پروتئین ، چربی های سالم و آنتی اکسیدان است. ماسک آن ، آبرسان و تغذیه نماینده پوست است.
  3. بلوبری حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که به مبارزه با استرس اکسیداتیو یاری می نماید.
  4. ماهی سالمون سرشار از پروتئین و چربی های سالم است که به تأثیر زیادی در کاهش علائم پیری پوست دارد.
  5. پروتئین ها ، چربی ها و آنتی اکسیدان های موجود در شکلات تلخ از پوست در برابر آفتاب و رادیکال های آزاد محافظت می نماید.
  6. ماست ساده یک منبع لاکتوباسیل است که به محافظت از پوست یاری می نماید. می توانید آن را با میوه مخلوط نموده و به عنوان ماسک استفاده کنید.
  7. چربی های سالم روغن زیتون با خشکی پوست مقابله نموده و به از بین بردن سلول های مرده یاری می نماید.
  8. با خوردن یا استفاده از توت فرنگی روی پوست ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مفیدی فراهم می شود.
  9. جو دوسر علاوه بر اینکه به شما انرژی می دهد ، یک ماده غذایی عالی برای مقابله با چین و چروک پوست است و برای پوست های حساس هم مناسب است.
  10. عسل علاوه بر جلوگیری از چین و چروک ، چندین خاصیت دیگر برای پوست دارد. زخم را ترمیم می نماید، باعث محو شدن جای زخم می شود و اثرات منفی اشعه خورشید را به حداقل می رساند.

مراقبت ها و پیشگیری از چین و چروک پیشانی

توصیه های زیر به بهبود چین و چروک پیشانی و حتی پیشگیری از ایجاد آن ها یاری خواهد نمود.

اصلاح رژیم غذایی

رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا از ایجاد خطوط در پیشانی یا صورت جلوگیری شود. استفاده از آنتی اکسیدان ها از قبیل ویتامین C، اسید چرب امگا 3 و کوآنزیم کیوتن در رژیم غذایی از تأثیر افزایش سن بر پوست جلوگیری خواهد نمود.

این ترکیبات در چای سبز، ماهی سالمون، سویا، دانه های کتان، زنجبیل، آووکادو، گوجه، لیمو، توت ها و سبزیجات برگ دار یافت خواهد شد. افزون بر این منابعی حاوی سلنیوم و زینک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. از مصرف نان سفید، شکر تصفیه شده و چربی های ترانس اشباع شده بپرهیزید؛ در عوض از چربی غیر اشباع مانند دانه های کتان و روغن زیتون استفاده کنید.

مکمل استفاده کنید

می توانید از مکمل عصاره برگ بادرنجبویه یا مکمل استرول آلوورا برای بهبود خاصیت ارتجاعی پوست و فراوری کلاژن استفاده کنید. البته قبل از مصرف حتما با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

مقدار زیادی آب بنوشید

لازم است که 8 لیوان آب در طول روز بنوشید. با این کار به هیدراته شدن پوست یاری خواهید کرد. همچنین می توانید از آب میوه ها و سبزیجات برای افزایش آنتی اکسیدان استفاده کنید.

از کمپرس آب سرد استفاده کنید

استفاده از کمپرس آب سرد برای مدت 15 تا 20 دقیقه به صورت روزانه موجب تحریک پوست به کلاژن سازی خواهد شد.

لایه برداری کنید

از آلفا هیدروکسی اسید مانند گلیکولیک اسید و لاکتیک اسید برای لایه برداری پوست استفاده کنید. یک قاشق شکر، جو و برنج خام را با نصف قاشق شیر، ماست یا خامه مخلوط کنید و روی پیشانی خود بمالید. پوست خود را به خوبی ماساژ دهید تا پوست های مرده پیشانی خارج شوند.

پوست را ماساژ دهید و مرطوب نگه دارید

ماساژ دادن و مرطوب نگه داشتن پوست به تغذیه آن یاری می نماید. برای این کار می توانید از روغن زیتون، نارگیل، جوجوبا، بادام یا آفتابگردان، مانوکا، کرچک و گل رز استفاده کنید و پوست را مرطوب نگه دارید.

همچنین می توانید از مرطوب نماینده حاوی ویتامین C یا هیالورونیک اسید هنگام ماساژ پوست استفاده کنید. این مرطوب نماینده ها به فراوری کلاژن یاری می نمایند.

حرکت ماهیچه های پیشانی را هنگام صحبت کردن کنترل کنید

وقتی از ماهیچه ها برای نشان دادن بیشتر احساسات خود هنگام صحبت کردن استفاده می کنید، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست خواهد داد و خط ایجاد می شود.

از مصرف الکل بپرهیزید

الکل از پوست آب زدایی خواهد نمود. در نتیجه با خشک کردن پوست، موجب ایجاد چین و چروک در پیشانی و دیگر نقاط صورت خواهد شد.

سیگار را ترک کنید

استفاده از تنباکو فراوری کلاژن توسط پوست را محدود می نماید. در نتیجه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد.

از پوست در برابر نور خورشید محافظت کنید

از قرار دریافت در معرض نور خورشید خودداری کنید؛ به خصوص بین ساعت های 11 صبح تا 3 عصر. قبل از بیرون رفتن از خانه حتما از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. برای محافظت بیشتر از پوست، از لباس های مناسب استفاده کنید که بیشترین سطح بدن را می پوشانند از جمله کلاه هایی با نقاب عظیم. همچنین از قرار دریافت در معرض نور های مصنوعی مانند لامپ های برنزه نماینده پوست خودداری کنید.

پوست خود را تمیز کنید

از این که صورت خود را قبل از خواب تمیز نموده و تمام آرایش آن را پاک نموده اید مطمئن شوید. افزون بر این صورت خود را با شوینده ای ملایم تمیز کنید و روزانه دو مرتبه صورت خود را با آب بشویید.

استرس خود را کنترل کنید

مدیتیشن، یوگا یا رایحه درمانی انجام دهید یا نمک اپسوم در آب وان بریزید و استرس خود را به یاری آن کنترل کنید. همچنین می توانید اسانس روغن هایی مثل گل محمدی، نعناع فلفلی یا استخودوس به آب وان بیفزایید.

به میزان کافی بخوابید

خوابیدن به مدت 7 تا 8 ساعت در طول شب لازم است و به رفع استرس اکسیداتیو و التهاب بدن یاری زیادی خواهد نمود. همچنین نباید فراموش کنید که خوابیدن در یک پوزیشن مناسب می تواند به کاهش فشار وارده بر پیشانی یاری شایانی کند.

آرایش کنید

می توانید از پرایمر ها استفاده کنید. این محصولات به کاهش ایجاد چین و چروک پیشانی یاری می نمایند.

از دستگاه های فرکانس رادیویی استفاده کنید

دستگاه های خانگی که اساس کار آن ها فرکانس رادیویی است، از ایجاد چین و چروک پیشانی جلوگیری می نمایند.

با پوست خود مهربان باشید

از شستن زیاد از حد پوست خودداری کنید. از مالش حوله خشک به صورت بعد از شستن آن بپرهیزید زیرا موجب شل شدن پوست می شود.

درمان پزشکی چروک های پیشانی

تزریق سم بوتولینوم (بوتاکس، دیسپورت، زئومین): یک استراتژی درمان زیبایی است که برای رفع چین و چروک ناشی از حرکت زیاد عضلات استفاده می شود. این درمان باعث می شود که چین و چروک ها عمیق تر نشوند و در نتیجه با فلج کردن عضلات زیرین، به درمان چین و چروک پوست عمل می نماید. این ماده معمولا برای صاف کردن چین و چروک هایی که در پیشانی، بین چشم ها، گوشه های چشم (پاکلاغی) و خط خنده ظاهر می شوند، استفاده می شود.

تزریق فیلر یا ژل ها: تزریق ژل یک راه چاره موقت برای رفع چین و چروک است. این روش درمانی بر روی مکانیزم حجم دادن به صورت کار می نماید.

لایهبردارهای شیمیایی: لایه بردارهای شیمیایی با افزایش بازسازی سلول های پوستی به تسریع فرایند بازسازی پوست یاری می نمایند. همان طور که لایه های مرده پوست صورت را با سرعت بیشتری از بین می برید، علائم مشهود پیری پوست تا حدی کمرنگ می شوند. بنابراین، لایه برداری شیمیایی نه تنها باعث کاهش چین و چروک و خطوط ریز می شود، بلکه به صاف شدن بافت کلی پوست صورت هم یاری می نماید. افرادی که دارای چین و چروک کمی هستند می توانند لایه بردارهای شیمیایی بدون نسخه را انتخاب نمایند که معمولا بدون عوارض و بی خطر هستند.

رتینوئیدها: رتینوئیدها مشتقات مصنوعی ویتامین A هستند که به عنوان یک روش درمانی محبوب برای پوست استفاده می شوند. رتینوئیدها می توانند با افزایش فراوری طبیعی کلاژن و الیاف الاستیک، تغییر رنگ و چروک پوست را کاهش دهند. توجه داشته باشید که رتینوئیدها می توانند پوست را تحریک نموده و باعث خشکی و حساسیت به نور شوند. فقط با تجویز پزشک می توانید از این درمان استفاده کنید.

آیا سفیده تخم مرغ چین و چروک پیشانی را کاهش می دهد؟

سفیده تخم مرغ به عنوان یک روش خانگی متداول برای سفت و محکم کردن پوست استفاده می شود در نتیجه به کاهش چین و چروک پیشانی یاری می نماید. با این وجود تأثیر سفیده تخم مرغ بر پوست موقتی است و با رفع شدن رطوبت، خطوط دوباره ظاهر خواهند شد. با این اوصاف بعضی از مطالعات استفاده از کرم هایی که حاوی سفیده تخم مرغ هستند را به منظور کاهش چین و چروک پیشانی تأیید می نمایند. به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

آیا تمرینات عضلانی صورت به کنترل چین و چروک پیشانی یاری می نمایند؟

صورت دارای عضلات و ماهیچه های مختلفی در گونه ها، پیشانی و اطراف چشم است. باور بر این است که با نرمش دادن این عضلات به صورت منظم و تحت کنترل، بتوان چین و چروک صورت را کاهش داد. با این وجود به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

آیا مصرف مکمل کلاژن خوراکی به کاهش چین و چروک پیشانی یاری می نماید؟

کلاژن ترکیب مهمی برای سفت ماندن پوست و کاهش خطوط است. اما هنوز تعیین نیست که کلاژن موجود در مکمل خوراکی توسط پوست جذب خواهد شد یا در معده تجزیه می شود. می توانید قبل از استفاده از پزشک خود درباره کپسول پپتیدی، مایع یا پودر کلاژن بپرسید.

سخن آخر

ایجاد خطوط در صورت با افزایش سن امری عادی است اما عوامل محیطی و استرس فاکتورهایی هستند که موجب سرعت بخشیدن به این فرآیند خواهند شد. کاهش چین و چروک صورت بر میزان اعتماد به نفس فرد تأثیر زیادی خواهد گذاشت. درمان های خانگی و مراقبت های مناسب پوست از ایجاد خطوط جلوگیری خواهند کرد. همچنین بهتر است از پزشک خود در خصوص درمان های مناسب، چه خانگی و چه پزشکی برای مسائل اساسی تر مشاوره بگیرید.

منبع: emedihealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 اسفند 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3981

به "راهکارهای معجزه آسا برای پیشگیری و درمان چین و چروک پیشانی" امتیاز دهید

2 کاربر به "راهکارهای معجزه آسا برای پیشگیری و درمان چین و چروک پیشانی" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای معجزه آسا برای پیشگیری و درمان چین و چروک پیشانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید