خبرنگاران آلودگی هوا ریه ها را پیر می کند

به گزارش مجله پریها، تهران- خبرنگاران- نتایج یک مطالعه جدید نشان داد که آلودگی هوا سن ریه ها را دو سال افزایش می دهد و خطر ابتلا به بیماری مرگبار ریه را بالا می برد.

خبرنگاران آلودگی هوا ریه ها را پیر می کند

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه لستر در انگلیس انجام شد، نشان داده است که قرار گرفتن در معرض آلاینده های موجود در هوا که ناشی از دود اگزوز ماشین ها، کارخانجات و غیره است خطر ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه را افزایش می دهد. بیماری مزمن انسداد ریه یک وضعیت غیر قابل درمان است و زمانی رخ می دهد که ریه ها متورم، آسیب دیده و باریک می شوند. بیماران مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریه در طول زمان به تنگی نفس، عفونت های مکرر ریه مبتلا می شوند و حتی خون سرفه می کنند.

با بالا رفتن سن، عملکرد ریه ها به طور طبیعی کاهش پیدا می کند اما در این مطالعه مشخص شد که قرار گرفتن در معرض ذرات معلق آلاینده های موجود در هوا، ریه ها را سریع تر فرسوده کرده و هرچه میزان قرار گرفتن در معرض این آلاینده ها بیشتر باشد احتمال اینکه ریه ها سریع تر فرسوده شود، بیشتر می شود.

این مطالعه که یکی از بزرگترین پژوهش هایی است که تا به امروز در زمینه آلودگی هوا انجام شده است، نشان داد که قرار گرفتن در معرض هوای آلوده خارج از خانه بطور مستقیم با عملکرد پایین تر ریه و افزایش خطر ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریه ارتباط دارد.

این مطالعه نشان داد که به ازای هر پنج میکروگرم در متر مکعب ذرات آلاینده مازاد که سالانه فرد به طور میانگین در معرض این ذرات قرار می گیرد، ریه ها معادل دو سال فرسوده تر می شود.

نتایج این مطالعه حاکی است که تاثیر آلودگی هوا بر افراد کم درآمد بسیار بیشتر است بطوریکه خطر ابتلا به بیماری انسداد مزمن ریه در این افراد در مقایسه با همتایان ثروتمندتر خود حتی در وضعیتی که در معرض یک سطح آلودگی هوا قرار می گیرند، بیشتر است. محققان علت این موضوع را برخورداری مسکن های نامرغوب، دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی و اثرات ماندگار قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا در دوران کودکی می دانند.

ذرات آلاینده ترکیبی از قطره های مایع و جامد در هواست. این آلاینده ها به شکل گرد و غبار، دود و دوده دیده می شود. در مناطقی که در هر متر مکعب 10 میکرو گرم ذرات آلاینده وجود دارد خطر بیشتری ساکنان آن را تهدید می کند. همچنین در میان افرادی که در مناطق بسیار آلوده سکونت دارند تعداد موارد ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه چهار برابر بیشتر از افرادی است که با افراد سیگاری زندگی می کنند.

این مطالعه در نشریه European Respiratory Journal منتشر شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 تیر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2422

به "خبرنگاران آلودگی هوا ریه ها را پیر می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران آلودگی هوا ریه ها را پیر می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید