خانه انصاری ارومیه با مشارکت آموزش و پرورش مرمت می گردد

به گزارش مجله پریها، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به وقوع آتش سوزی در بنای تاریخی خانه انصاری ارومیه گفت:خانه تاریخی انصاری در ارومیه را که شب گذشته دچار حریق شده است، با همکاری آموزش و پرورش مرمت می کنیم.

خانه انصاری ارومیه با مشارکت آموزش و پرورش مرمت می گردد

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران، با اشاره به وقوع حریق در خانه تاریخی انصاری ارومیه توضیح داد: این بنا شب گذشته بنا به دلایل نامعلومی دچار حریق شد که خوشبختانه با حضور بموقع نیروهای آتش نشانی حریق مهار شد اما با این حال این بنای تاریخی آسیب هایی دیده است که در حال آنالیز میزان خسارت هستیم.

او اضافه نمود: شب گذشته بلافاصله در محل حاضر شدم و از نزدیک به آنالیز وضعیت بنا پرداختم و از امروز نیز کارشناسان حوزه مرمت برای آنالیز هرچه بیشتر موضوع به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با بیان این که مالکیت این بنای تاریخی بر عهده آموزش و پرورش است، اضافه نمود: صیانت از آثار تاریخی یک ضرورت است، خانه انصاری یک بنای تاریخی است و مالک مکلف به رسیدگی به این بناست و هم اکنون مالک این بنا آموزش و پرورش است.

وی اضافه نمود: توجه و صیانت از این بنا ضروری بوده و هرچند ضوابط میراث بر آن حاکم است ولی طبق ماده 98 قانون برنامه ششم مالک مکلف به رسیدگی به آن است و در این خصوص به طور حتم با آموزش و پرورش همکاری خواهیم داشت.

جباری در ادامه گفت: در این خصوص با آموزش و پرورش به عنوان مالک اصلی بنا مذاکراتی انجام خواهیم داد و این بنای تاریخی را با همکاری آموزش و پرورش مجددا بازسازی و مرمت خواهیم کرد.

او در سرانجام صحبت های خود گفت: ارزیابی های دقیق درباره علت حادثه و میزان دقیق خسارت بعد از آنالیز های کارشناسی امروز تعیین و اعلام خواهد شد و اقدامات مرمتی این اداره کل بعد از آنالیز های کارشناسی با همکاری آموزش و پرورش انجام خواهد شد.

خانه انصاری ارومیه از خانه های تاریخی و زیبای ارومیه است که در زمان قاجار در دو طبقه ساخته شد و بعدها مورد مرمت نهاده شد. نمای بیرونی خانه با کاشی های هفت رنگ و آجرهای لعاب دار فیروزه ای آراسته شده که باعث جذابیت و دل نشینی هرچه بیشتر بنا شده است. این خانه اکنون تحت مالکیت آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه قرار گرفته است.

این خانه تاریخی شامگاه چهارشنبه 2 مرداد، دچار حریق شد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2753

به "خانه انصاری ارومیه با مشارکت آموزش و پرورش مرمت می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه انصاری ارومیه با مشارکت آموزش و پرورش مرمت می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید