جهان ظرفیت آغاز جنگ جهانی سوم را ندارد

به گزارش مجله پریها، یک استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: اعتقاد دارم ادعای ژنرال شیرف مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین با حمله به لهستان می تواند جنگ جهانی سوم را شروع کند بیشتر یک برآورد سیاسی- امنیتی است و بیشتر به ذهنیت او در خصوص دلایل شروع جنگ جهانی دوم بر می گردد.

جهان ظرفیت آغاز جنگ جهانی سوم را ندارد

علی امیدی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، درباره ادعای ژنرال سر ریچارد شیرف، معاون سابق فرمانده عالی نیروهای متحد ناتو در اروپا که گفته بود ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه می تواند با حمله به لهستان جرقه جنگ جهانی سوم را بزند، اظهار کرد: اعتقاد دارم این ادعای ژنرال شیرف بیشتر یک حدس سیاسی- امنیتی است و بیشتر به ذهنیت او در خصوص دلایل آغاز جنگ جهانی دوم بر می شود. همان طور که می دانید جنگ جهانی دوم با حمله آلمان نازی به خاک لهستان آغاز شد و امروز هم این ژنرال به دلیل همین ذهنیت چنین ادعایی را می کند.

وی افزود: همه می دانند که روسیه قصد تعرض به خاک لهستان را ندارد چراکه اصولاً شرایط هم برای چنین حمله ای فراهم نیست. روسیه به خوبی می داند که در صورت حمله به لهستان چیزی جز تحریم نصیبش نمی شود.

این استاد علوم سیاسی در پاسخ به این سؤال که پس شما احتمال چنین حمله ای را صفر می دانید، گفت: در جهانی سیاست همه چیز محتمل است، اما به هر حال اصلی وجود دارد به نام عقلانیت. قدرت های بزرگ جهان نمی خواهند کاری کنند که خودشان نابود شوند. اقدام روسیه در تعرض به خاک لهستان عقلانی نیست و این امر را به خوبی مقام های روسیه می دانند.

امیدی شرح داد: پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، روسیه به خوبی ثابت کرده است که تا کسی پا روی دُمش نگذارد اقدام قهرآمیزی انجام نمی دهد. به هر حال غرب و ناتو چه خوششان بیاید چه نیاید روسیه محدوده شوروی سابق را به نوعی جز حریم امنیتی خود می داند و هرگونه ماجراجویی غرب در این مناطق را تجاوز به حریم خود تلقی خواهد کرد.

بین کشورهای عضو ناتو دودستگی وجود دارد

وی ادامه داد: در بحران سال 2008 گرجستان و 2014 اوکراین، روسیه معتقد به دخالت غرب در این کشورها برای ضربه زدن به منافع این کشور بود به همین دلیل واکنش شدید نشان داد. در هر صورت اگر روسیه اقدامات نظامی ناتو پیرامون مرزهای خود را محاصره ژئوپولتیک خود قلمداد کند واکنش نشان خواهد داد. استقرار دفاع ضد موشکی ناتو در رومانی یک دهن کجی به روسیه است.

این استاد علوم سیاسی گفت: پس تا روسیه تهدیدی را جدی تلقی نکند واکنش نشان نمی دهد.

امیدی گفت: بین کشورهای ناتو در چگونگی برخورد با روسیه یک دودستگی وجود دارد. لتونی، لیتوانی، لهستان و کشورهای حوزه اسکاندیناوی خواستار دخالت بیش تر ناتو برای برخورد با روسیه هستند، اما دیگر اعضا ناتو مانند آلمان و ایتالیا چنین نگاهی ندارند و بیشتر به دنبال مدیریت بحران هستند.

وی افزود: بنابراین ادعای این ژنرال ناتو بیشتر جنبه یک حدس سیاسی- امنیتی را دارد چرا که طرفین به خوبی می دانند که جهان ظرفیت آغاز جنگ جهانی دیگری را ندارد. قدرت های بزرگ نمی خواهند به سادگی با آغاز جنگی دیگر خود را نابود کنند.

به گزارش خبرنگاران؛ ژنرال شیرف چند روز قبل ادعا کرده بود رئیس جمهور روسیه ممکن است هر لحظه با اتخاذ تصمیم حمله به لهستان ظرف چند ساعت جرقه جنگ جهانی سوم را بزند. پوتین در حال حاضر نیروهای آماده برای انجام یک حمله ضربتی و سریع به شرق اروپا دارد؛ اقدامی که منجر به وقوع یک جنگ جهانی مخرب در نزدیکی اروپا می شود و اگر کشورهای عضو ناتو نتوانند با یک راه چاره قوی تر به این تهدید واکنش نشان دهند، جنگ آینده می تواند پیامدهای مرگباری برای این ائتلاف داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2948

به "جهان ظرفیت آغاز جنگ جهانی سوم را ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهان ظرفیت آغاز جنگ جهانی سوم را ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید