بوژان، ماسوله ای در دل نیشابور

به گزارش مجله پریها، بوژان روستایی پلکانی در دامنه کوه است که به نوعی تفرجگاه مردم نیشابور و یکی از جاذبه های با ارزش استان خراسان محسوب می گردد. روستایی که طبیعت آن گردشگران را به سوی خود جذب می نماید.

بوژان، ماسوله ای در دل نیشابور

بوژان به دلیل ساختار پلکانی و طبیعت زیبایی که در اختیار دارد مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است. در واقع آنچه که در بدو ورود به بوژان جلوه نمایی می نماید، معماری خانه های روستا است، که بر روی شیب ملایم و به صورت پلکانی ساخته شده اند. خانه هایی که گویی در قلب کوه قرار گرفته اند.

جالب آن است که اگر از کوچه های این روستا ناظر خانه ها باشید، آن ها را همانند آپارتمانی می بینید که بدون هیچ نظمی بر روی هم قرار گرفته اند. در واقع در این سبک از معماری حیاط یک خانه پشت بام خانه دیگری است.

شاید زیباترین بخش این روستا خانه اول و آخر باشد. خانه اول در پای کوه قرار گرفته و آخرین خانه در بلندترین نقطه جلوه نمایی می نماید.

اما زیبایی ها تنها به سبک معماری ختم نمی گردد، پس کوچه های بوژان به صورت دالان هایی است که مردم از آن رفت و آمد می نمایند، اما جالب است بدانید همین دالان ها در گذشته نقش مهمی در امنیت بوژان ایفا می کردند.

اما حتما این سوال پیش می آید که چرا بوژان به صورت پلکانی طراحی شده است. قبله خانه ها، نداشتن دید خانه ها به یکدیگر و کمبود زمین از نکاتی است که باعث شده تا بوژان ماسوله ای دیگر را در قلب نیشابور ایجاد کند.

رودخانه و آبشار، اماکن مقدس، چشمه سارها، کوه های مرتفع و طبیعت زیبا را باید جاذبه های دیدنی در بوژان دانست که نمی توانید از آن ها به راحتی گذر کنید. البته نباید فراموش کنید برای بازدید از آبشار روستا حتما از راهنمای محلی بهره ببرید.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 27 مرداد 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2563

به "بوژان، ماسوله ای در دل نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوژان، ماسوله ای در دل نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید