برنامه ریزی برای سفر ، سفر خود را هوشمندانه مدیریت کنیم

به گزارش مجله پریها، برنامه ریزی برای سفر گاهی بسیار سخت و گیج کننده به نظر می رسد. چیزهای بسیار زیادی وجود دارند که پیش از سفر می بایست در خصوص آنها فکر کنید و تصمیم بگیرید؛ از دریافت ویزا تا انتخاب نوع سفر و حمل و نقل، رزرو کردن محل اقامت و دریافت ارز کشور مورد نظر؛ تمامی این ها احتیاج به فکر و برنامه ریزی دارند و به اضطراب و استرس منتهی می شوند. اینکه برای یک سفر آرامش بخش دچار استرس و اضطراب شوید، عجیب و ناخوشایند به نظر می رسد. اما نگران نباشید؛ زیرا ما اینجا هستیم تا در خصوص مراحل برنامه ریزی سفر برایتان بگوییم و به شما نشان دهیم چگونه می توانید قدم به قدم برای سفر خود برنامه بچینید.

برنامه ریزی برای سفر ، سفر خود را هوشمندانه مدیریت کنیم

لذت بخشترین تجربه سفر را با تور لحظه آخری تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

قدم اول: نکات اساسی را تعیین کنید؛ کجا، چه وقت، به چه مدت؟!

ابتدایی ترین نکاتی که پیرامون برنامه ریزی برای سفر تعیین کنید، اینها هستند: به کجا می خواهید بروید؟! سفرتان قرار است در چه تاریخی باشد؟! و چقدر قرار است طول بکشد؟! سپس تحقیقات خود را آغاز کنید. حتما آنالیز کنید که زمان مورد نظرتان برای سفر کاملا ایده آل است. اگر کار تحقیق در خصوص زمان سفر را به دقت انجام ندهید، ممکن است روی سفرتان آثار منفی داشته باشد. می بایست در خصوص شرایط دقیق آب و هوایی منطقه مورد نظر تحقیق کنید؛ می بایست بدانید که آیا در فصل کم جهانگرد به آن منطقه سفر می کنید یا فصل پر جهانگرد، زیرا در صورتیکه برای سفر در فصل شلوغ برنامه ریزی کنید، ممکن است مجبور به ایستادن در صف های طولانی شوید و در میان جمعیت نتوانید به خوبی نقاط دیدنی را ببینید و از بازدیدهای خود لذت ببرید. خبر خوب براساس مقاله مراحل برنامه ریزی سفر این است که می توانید از طریق وبسایت ترولندر Travelendar آنالیز کنید که کدام زمان از سال برای رفتن به کدام کشور یا منطقه از همه مناسبتر است.

قدم دوم: در خصوص اینکه با چه کسی قرار است سفر کنید، مطمئن شوید

بهتر است این سوال را پیرامون برنامه ریزی برای سفر از خود بپرسید: آیا قرار است به تنهایی سفر کنید یا یک همسفر داشته باشید؟! آیا همسفر شما قرار است دوستان نزدیکتان باشند؛ یا همسر و بچه ها؟! پاسخ این سوال ها می تواند در برنامه ریزی برای سفر تغییراتی ایجاد کند. برای مثال، سفر تکنفره به تاهیتی Tahiti اصلا ایده آل نیست؛ زیرا معمولا زوج های عاشق و تازه ازدواج نموده به این منطقه سفر می نمایند؛ بنابراین با انبوه زوج های رمانتیک روبرو خواهید شد و از برنامه ریزی خود احساس پشیمانی خواهید کرد. همچنین، اگر قرار باشد به منطقه جشن محوری مانند ایبیزا Ibiza سفر کنید، بهتر است آن را بدون بچه ها خود انجام دهید. وقتی تصمیم قطعی گرفتید که تنها سفر کنید یا همسفر خاصی داشته باشید، وقت آن می رسد که نکات اساسی را با همسفر خود در میان بگذارید و در خصوص آنها تصمیم گیری نمایید.

قدم سوم: بودجه سفر خود را تعیین کنید

این قدم بنظر کمی ترسناک می آید؛ اما شما می توانید به آسانی برای هماهنگ کردن بودجه و هزینه های خود برنامه ریزی کنید. بهتر است در تنظیم بودجه و هزینه های خود دقت کنید؛ این کار به شما اجازه می دهد بیشتر و طولانی تر سفر کنید و گاهی این نوع سفر کردن باعث می گردد بهترین ماجراجویی ها را داشته باشید و لذت بیشتری ببرید. اما در عین حال نباید اجازه دهید که بودجه کمتان، جلوی انجام تجربیات منحصر بفرد را بگیرد و طعم واقعی سفر را تلخ کند، بنابراین می بایست تعادل را رعایت کنید. در طول سفر می توانید گاهی کمی ولخرجی کنید و سپس با صرفه جویی در چیزهای دیگر آن را جبران نمایید. سفر کردن به شما می آموزد که هر چه کمتر و ساده تر، لذت بیشتر. مطمئن باشید زمان هایی که ساده زندگی می کنید، شادترین و بهترین روزها و ساعات زندگیتان هستند. برای مثال، روزهایی که در جنگل اردو می زنید، کنار چادر آشپزی می کنید و شب های خود را در کنار آتش می گذرانید، به بهترین روزهای زندگیتان تبدیل می شوند. و در نهایت، همه می توانند برای بودجه خود برنامه ریزی نمایند؛ اما همه آنها نمی توانند این برنامه را به دقت رعایت نمایند. تنها راهی که می توانید خرج هایتان را با بودجه برنامه ریزی شده خود برای سفر هماهنگ کنید، این است که حساب همه خرج های خود را داشته باشید؛ تک تک چیزهایی که می خرید یا مبالغی که بابت خدمات مختلف پرداخت می کنید. اپلیکیشن های مختلفی برای این بخش از برنامه ریزی برای سفر وجود دارند که یکی از بهترین های آنها تریل والت Trail Wallet است.

قدم چهارم: راستا خود را در نقشه تعیین کنید

یک نقشه بردارید و شهر، روستاها و جاذبه های مورد نظرتان که قرار است به بازدید از آنها بروید روی نقشه پیدا کنید؛ دور آنها دایره بکشید و تصاویر آنها را در اینستاگرام ببینید. خودتان را محدود نکنید. به این فکر کنید که چه کارهایی می خواهید انجام دهید و چه چیزهایی می خواهید ببینید. وقتی برای تعیین راستا سفر برنامه ریزی می کنید، بهتر است نگاهی هم به توصیه های بلاگرهای دیگر پیرامون مراحل برنامه ریزی سفر بیاندازید. تصمیم بگیرید که در هر کدام از این مقاصد چقدر قرار است بمانید و چگونه می خواهید بین شهر و جاذبه های جهانگردی جابجا شوید. بهترین و مهمترین نکته در این بخش از مراحل برنامه ریزی سفر این است که برای انجام این برنامه ریزی، اصلا احتیاجی به داشتن نقشه کاغذی هم نیست؛ می توانید از نقشه های دیجیتال بهره ببرید.

قدم پنجم: سرعت خود را تعیین کنید

فکر کردن در خصوص سرعتی که قرار است داشته باشید و تعیین کردن پیشاپیش این مقدار سرعت، باعث می گردد در خصوص تعداد مکان هایی که روی نقشه تعیین نموده اید مطمئن شوید و بدانید در واقعیت قادر به بازدید از کدامیک از آنها خواهید بود. بسیار مهم است که بدانید آیا قرار است نقاط متعددی را ببینید و بازدید از همه آنها را در برنامه سفر خود قرار دهید یا قصد دارید تنها نقاط مهم را انتخاب کنید و برای بازدید از آنها زمان کافی بگذارید. آیا دلتان می خواهد که آرام سفر کنید و در فرهنگ مردم یک منطقه غرق شوید تا سبک زندگی آنها را با تمام وجود درک کنید؟! یا می خواهید تمامی نقاط موجود در فهرست خود را تیک بزنید و از شهری به شهر دیگر بروید و تا آنجایی که می توانید از همه چیز بازدید کنید؟! یا قصد دارید سرعت سفرتان ترکیبی از آرام و سریع باشد؟! باید براساس مراحل برنامه ریزی سفر در نظر داشته باشید که تمامی اینها به مدت زمانی که دارید و بودجه ای که تعیین نموده اید، بستگی دارند.

قدم ششم: هزینه ورودتان به آن کشور خاص را بدانید

در این قدم مهم از برنامه ریزی برای سفر، می بایست تحقیق کنید که آیا برای ورود به کشور یا کشورهایی که در برنامه ریزی سفرتان قرار دارند، می بایست ویزا تهیه کنید یا خیر. ممکن است برای یکی از کشورهای مورد نظرتان احتیاج به ویزا نداشته باشید و برای سایر کشورها کسب ویزا اجباری باشد. تحقیق کنید که آیا می توانید به صورت آنلاین ویزای آن کشور را تهیه کنید؟! یا باید به محض رسیدن ویزایتان را دریافت کنید؟! یا می بایست ویزای آن کشور را در کشور خودتان تهیه نمایید؟! اگر نمی دانید پاسخ این سوال ها چیست، بهتر است به وبسایت ویزای کشور خودتان مراجعه و این موارد را آنالیز کنید.

قدم هفتم: پرواز خود را رزرو کنید

بعد از تعیین مقصد و دریافت ویزا، نوبت به رزرو کردن پروازتان می رسد. در این مرحله از مراحل برنامه ریزی سفر می بایست تصمیم بگیرید که به کدام شهر از آن کشور پرواز می کنید؛ همچنین می بایست تعیین کنید که آیا پرواز رفت و پرواز برگشت شما در همان فرودگاه انجام خواهد شد یا قصد دارید پرواز برگشت خود را از فرودگاهی دیگر یا شهری دیگر انجام دهید؛ براساس مقاله مراحل برنامه ریزی سفر توصیه می کنیم برای جستجوی پرواز مناسب به سایت اسکای اسکنر Skyscanner مراجعه کنید تا به شما در پیدا کردن ارزان ترین پروازها یاری کند. برای کسانی که قصد دارند سفرهای طولانی داشته باشند یا تمامی سال خود را به سفر کردن مشغول شوند، بسیار لازم است که در خصوص خطوط هوایی مختلف تحقیق نمایند و سعی نمایند برای خود پروازهای ارزان دست و پا نمایند. پیدا کردن پروازهای ارزان خیلی سخت نیست. کافیست کمی تحقیق کنید و خطوط هوایی مختلف و قیمت های آنها را با هم مقایسه نمایید. نکته مهم دیگر این است که یک یا چند ماه زودتر بلیط خود را تهیه کنید. همچنین بهتر است بدانید چه زمانی باید دنبال بلیط ارزان بگردید. برای مثال، برای پرواز به اروپا 99 روز، آسیا 90 روز، آمریکای مرکزی 61 روز، آمریکای جنوبی 81 روز، آفریقا 119 روز، خاورمیانه 119 روز و استرالیا 89 روز قبل می بایست برای پیدا کردن پروازهای ارزان اقدام نمایید. حتی الامکان طوری برنامه ریزی کنید که سفرتان با فصل های کم جهانگرد در هر کشور یا منطقه ای همزمان باشد. برای مثال سفر کردن به ژاپن در فصل شکوفه های گیلاس یک تجربه فوق العاده بی نظیر است؛ اما اصلا ارزان نیست، چرا که جهانگردان از نقاط دیگر جهان نیز مشتاق تماشای مناظر دیدنی این شکوفه ها هستند. البته بطور کلی ماه های سپتامبر و اکتبر ارزان ترین ماه های سال به شمار می فرایند.

قدم هشتم: هتل یا محل اقامت مورد نظر خود را رزرو کنید

بسته به اینکه تعطیلات شما چقدر به طول بیانجامد، ممکن است تمامی محل های اقامت خود در شهرهای مختلف مقصد را رزرو کنید و یا اصلا این کار را انجام ندهید. برای مثال، اگر قرار است سفرتان تنها دو هفته طول بکشد، بهتر این است که هتل خود را رزرو کنید تا وقتی در حال گشت و گذار هستید، مجبور نباشید برای پیدا کردن محل اقامت خود زمان بگذارید. بعلاوه، این ریسک وجود دارد که اگر پیشاپیش عمل نکنید، همه محل های اقامتی مورد نظر شما پر شوند و نتوانید محلی مناسب برای اقامت خود پیدا کنید. اگر قرار است سفرتان طولانی باشد، می توانید این رزرو کردن را در طول سفر و هر چند روز یکبار انجام دهید تا با برنامه ریزی سفرتان و تغییرات ناگهانی آن هماهنگ باشد.

قدم نهم: هرگز بیمه مسافرتی را از قلم نیاندازید

ممکن است فکر کنید در طول سفر بیشتر از آن موقع که در زادگاه خود هستید امنیت خواهید داشت؛ اما اینطور نیست؛ در همه جای جهان اتفاقاتی ممکن است رخ دهند که شما را غافلگیر نمایند و بنابراین می بایست همواره و در همه حال بیمه مسافرتی داشته باشید. هرگز نباید بدون داشتن بیمه مسافرتی خانه خود را ترک کنید. یکی از محبوب ترین شرکت های بیمه مسافرتی ورلد نومادز World Nomads نام دارد؛ این شرکت به هر کسی در هر کجای جهان سرویس های عالی خود را عرضه می نماید و دریافت بیمه آن بر طبق مقاله مراحل برنامه ریزی سفر بسیار آسان است.

قدم دهم: اولین نقطه ای که قرار است به آن پا بگذارید را تعیین نمایید

اولین ساعت هایی که قدم به یک کشور جدید می گذارید ممکن است بسیار گیج نماینده باشند؛ بنابراین شما می بایست برنامه ریزی کنید که چطور از فرودگاه به هتل یا هر نقطه دیگری که مورد نظرتان است بروید. یکی از بهترین روش ها برای گیجی کمتر این است که آدرس و نام هتل یا مسافرخانه مورد نظرتان را به زبان انگلیسی و زبان محلی آن کشور روی یک کاغذ بنویسید و آن را در هنگام خروج از فرودگاه به راننده تاکسی یا اتوبوس خود نشان دهید؛ اینگونه نگران تلفظ اسم ها نیز نخواهید بود. وسایل حمل و نقل خود را نیز پیشاپیش رزرو کنید یا در خصوص اینکه چگونه می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرید تحقیق انجام دهید. اگر یک برنامه ریزی کامل و دقیق داشته باشید و بدانید که قرار است دقیقا چه کاری انجام دهید، سفر خود را به خوبی و در کمال آرامش آغاز خواهید کرد.

قدم یازدهم: مدارک خود را اسکن کنید و کپی اسکن ها را برای خود بفرستید

مدارک خود از جمله پاسپورت و کارت های اعتباری را اسکن و یک کپی از آنها را برای خود ایمیل کنید. همینطور مدارک بیمه مسافرتی و رسید لوازم ارزشمندی که قرار است به سفر ببرید. بدین صورت، اگر هر گونه اتفاقی برای این لوازم ارزشمند بیفتد، یک اسکن الکترونیک از آن دارید که به مسئولان مربوطه ارائه دهید.

قدم دوازدهم: زبان کشور مقصد را یاد بگیرید؛ حتی در حد چند عبارت و اصطلاح

منظور ما اصلا این نیست که قبل از بازدید از یک کشور خارجی، باید بتوانید یک مکالمه کامل را به زبان آن کشور انجام دهید. اما آموختن چند کلمه و اصطلاح مهم و قابل استفاده به مردم آن کشور نشان می دهد که شما سعی در فهمیدن آنها دارید و مردم سرتاسر جهان برای چنین کوششی احترام قائل هستند. اگر بدانید آموختن چند کلمه ساده مانند سلام و ممنونم به زبان محلی، چقدر می تواند برایتان مفید باشد و به چه جاهای فوق العاده ای منتهی می گردد. بعضی کلمات مهم دیگری که بهتر است آنها را در زبان مقصد بدانید، کلمات توالت، زیبا و خوش مزه هستند. عددها را نیز از قلم نیاندازید؛ عددهای یک تا ده را در یک دفترچه یادداشت به زبان مقصد بنویسید و ترجمه آنها را داشته باشید؛ دانستن عددها باعث می گردد سفارش دادن در رستوران و خیلی کارهای دیگر برایتان ساده تر گردد. همچنین اگر هر گونه آلرژی یا شرایط ویژه پزشکی دارید، بهتر است آنها را با ترجمه در دفترچه یادداشت خود بنویسید. برای مثال بنویسید: من گیاهخوار هستم یا من بیماری دیابت دارم. این جمله های مهم را پرینت بگیرید و در کیف پول خود حمل کنید. در نهایت، اینها حداقل چیزهایی هستند که می بایست در زبان مقصد بدانید؛ پس بهتر است پیرامون این بخش از برنامه ریزی برای سفر بیشتر کوشش کنید و چیزهای بیشتری یاد بگیرید.

قدم سیزدهم: در خصوص لوازم الکترونیک خود و چگونگی امکانات کشور مقصد تحقیق کنید

یک جستجوی سریع در گوگل به شما نشان می دهد در کشور مقصدتان چه نوع پریز و چه ولتاژ برقی استفاده می شوند. می بایست حتما آنالیز کنید و مطمئن شوید که قادر به استفاده از لوازم الکترونیک خود در کشور مقصد هستید یا خیر.

قدم چهاردهم: رفتارهای خود را اصلاح کنید یا تغییر دهید

کمی تحقیق در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد و از بسیاری از اتفاقات بد و ناخوشایند پیشگیری کند. بعضی حرکاتی که در کشور شما قابل قبول هستند و شما هر روز آنها را انجام می دهید، حرکاتی مثل نشان دادن انگشت شصت، ممکن است در فرهنگ های دیگر توهین آمیز و بی ادبانه تلقی شوند، بنابراین براساس مقاله برنامه ریزی برای سفر توصیه می کنیم با تحقیق در خصوص رفتارهای مورد انتظار در کشور مقصد، از قرار دریافت در موقعیت های معذب و درگیر شدن در اتفاقات بد جلوگیری کنید.

قدم پانزدهم: در خصوص جرم و کلاهبرداری های معمول در کشور مقصد تحقیق کنید

حالا که در خصوص همه چیز و همه جا تحقیق کردید، این نکته را هم در تحقیقات خود مد نظر قرار دهید. با استفاده از گوگل و به سرعت می توانید متوجه شوید که چه جرم و کلاهبرداری هایی در کشور مقصد معمول هستند. مطلع بودن نسبت به این مسئله باعث می گردد در سفر به این کشور به قربانی تبدیل نشوید و از وقوع اتفاقات بد جلوگیری کنید.

قدم شانزدهم: اپلیکیشن های مناسب را دانلود کنید

اپلیکیشن گوگل ترنسلیت Google Translate را همه می شناسیم؛ اما اگر با آن زیاد کار نموده باشید می دانید که چقدر فوق العاده است و چه کاربردهایی دارد. تنها کافیست جمله ای که می خواهید بگویید را تایپ کنید و زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید تا آن جمله را به آن زبان برگرداند. حتی می توانید از یک اصطلاح، مثلا نام یک غذا در یک منو، عکس بگیرید و اجازه دهید این برنامه آن را برایتان ترجمه کند. گوگل مپس Google Maps هم یکی از مفیدترین اپلیکیشن های مربوط به سفر است. می توانید پیشاپیش نقشه آفلاین مقصد خود را از این اپلیکیشن دانلود کنید. وقتی جی پی اس گوشی شما روشن باشد، این اپلیکیشن بدون هیچ گونه آنتن یا اینترنت وای فای هم می تواند از طریق یک نقطه آبی به شما نشان دهد که دقیقا کجا هستید. اپلیکیشن کانورت Convert به شما یاری می نماید هر چیزی از واحد پول تا مسافت و دمای هوا را تبدیل کنید. برای مثال تبدیل مایل به کیلومتر، هکتار به کیلومتر مربع، فارنهایت به سلسیوس. اپلیکیشن تایم بادی Time Buddy وقتی در سوی دیگر جهان هستید، به شما یاری می نماید فرق بین زادگاهتان و آن کشور مقصد را درک کنید. اپلیکیشن تریل والت Trail Wallet هم همانطور که در بخش های قبلی ذکر کردیم، به شما در تنظیم بودجه بسیار یاری می نماید. دانلود کردن این اپلیکیشن باعث می گردد سفرتان طولانی تر گردد؛ باور کنید.

قدم هفدهم: برای تهیه واحد پول مورد نظرتان برنامه ریزی کنید

بهتر است قبل از رهسپار شدن به سفر، به بانک های زادگاه خود مراجعه کنید و پول کشور مقصد را تهیه نمایید. این کار را در طول سفر و در کشور مقصد هم می توانید انجام دهید؛ بویژه اگر قرار است سفرتان طولانی باشد و ترجیح می دهید پول بسیار زیادی همراه نداشته باشید.

منبع: همگردی
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3296

به "برنامه ریزی برای سفر ، سفر خود را هوشمندانه مدیریت کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی برای سفر ، سفر خود را هوشمندانه مدیریت کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید