برنامه روسیه برای ساخت هواپیمای مسافربری فراصوت توسعه می یابد

به گزارش مجله پریها، وزارت صنعت و تجارت روسیه در حال انجام اقداماتی به منظور توسعه جت های فراصوت غیرنظامی است. در این زمینه برخی از شرکت ها مانند توپولوف، تحقیقاتی را برای ساخت هواپیمای فراصوت آغاز کرده اند.

برنامه روسیه برای ساخت هواپیمای مسافربری فراصوت توسعه می یابد

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

این طور که پیداست در سال های آینده شاهد طرح های بیش تر و کامل تری در زمینه مسافربری فراصوت خواهیم بود. در روزهای گذشته ویرجین گلکتیک از طراحی مفهومی هواپیمای مسافربری فراصوت خود رونمایی کرد. طبق گزارشی که به تازگی منتشر شده، روسیه نیز برنامه های گسترده ای برای توسعه هواپیماهای مسافربری مافوق صوت دارد.

از جمله فعالیت های تازه وزارت صنعت و تجارت روسیه، برگزاری مناقصه ای برای دریافت طرح های پیشنهادی در زمینه نوآوری های فنی هواپیمای فراصوت است. برای این مناقصه مبلغ پایه 213 میلیون روپیه (2.9 میلیون دلار) در سال 2020 و 505 میلیون روپیه در سال 2021 درنظر گرفته شده است.

به گزارش AIN، این فراخوان مناقصه که از ماه آوریل آغاز شده و تا 15 دسامبر 2021 (25 آذر 1399) ادامه دارد به منزله ابزاری برای شتابدهی به توسعه فناوری ها و راهبردهای مهندسی درنظر گرفته شده تا ساخت یک هواپیمای تجاری مافوق صوت را تسهیل نماید و بتواند بر موانع موجود برای بازگشت پرواز مافوق صوت غیرنظامی غلبه کند.

بر اساس اسناد این مناقصه، بستر فعلی برای آغاز کار تحقیق و توسعه جت فراصوت نسل بعدی کافی نیست. بنابراین هم اکنون ریسک تکنولوژیکی بالایی برای توسعه این نوع هواپیماها وجود دارد. ریسکی که با عدم وجود الزامات بین المللی به آستانه صدا در مجاورت فرودگاه ها و نیز داده های نظری و تجربی حاصل از فناوری های مهندسی، فراتر هم خواهد رفت و بنابراین نیازمند توسعه تحقیقات در این زمینه است.

این مناقصه همچنین از دیگر تلاش های در حال انجام مانند آنچه یونایتد ایرکرفت کورپوریشن (UAC) روسیه در دست اقدام دارد پشتیبانی می کند. گزارش سالانه این شرکتِ تحت حمایت دولت که در ژانویه 2019 منتشر شد، نسل بعدی هواپیماهای فراصوت را یکی از اهداف اعضای خود می خواند. یونایتد ایرکرفت کورپوریشن که شرکت های بزرگ هوافضایی روسیه مانند ایلیوشین، توپولف، سوخو، میگ، یاکوولف، ایرکوت و برییف را در زیرمجموعه خود دارد، در سال 2006 توسط ولادیمیر پوتین تأسیس شد.

مطالعات توپولوف

در این زمینه توپولوف یک هواپیمای جت تجاری مافوق صوت 30 نفره را ترسیم کرده که وزن آن 70 تن خواهد بود. سال گذشته این شرکت، کار تحقیق و توسعه برای ارزیابی شکل هواپیمای فراصوت خود را به سرانجام رساند. طرحی که برد 8000 کیلومتر با سرعت ماخ 2 را هدف گرفته است.

گفتنی است این شرکت در سال 1977 نیز کمی پیش از معرفی کنکورد، یک نمونه جت مسافربری مافوق صوت با نام توپولوف 144 را معرفی کرده بود که می توانست با سرعتی کمی بیشتر از دو برابر سرعت صوت پرواز کند. این هواپیما 55 پرواز مسافری داشت اما به دلیل مسائل فنی و طراحی و سوانحی که برای آن رخ داد، پایان در سال 1999 کنار گذاشته شد. این شرکت همچنین طرح های دیگری را در زمینه ساخت هواپیمای فراصوت نیمه تمام گذاشت.

به گفته این شرکت هواپیمایی که اکنون در دست طراحی است برای بازرگانان، مقامات ارشد دولتی و همه افراد دیگری درنظر گرفته شده که زمان را اولویت مطلق می دانند. توپولوف ضمن امید به تحولات مثبت در راستای ساخت این هواپیما، معتقد است که می تواند تا دو سال آینده، مشخصات فنی نمونه اولیه این هواپیما را کامل کند. این نمونه اولیه برای هدایت مطالعات میدانی در زمینه طراحی و تولید هواپیمای اصلی در بازه 2022 تا 2026 استفاده خواهد شد.

طرح مفهومی TsAGI

پیش از این وزارت صنعت و تجارت روسیه، 1.4 میلیارد روپیه به شرکت TsAGI برای پژوهش در زمینه فراصوت اختصاص داده بود. این شرکت یک طرح پیشنهادی با نام Strizh تدوین کرده است که هواپیمایی با 38 متر طول، 2 خلبان و 6 مسافر را شامل می گردد. TsAGI سال 2024 را برای رسیدن به مشخصات اصلی موتور درنظر گرفته است.

وزیر صنعت و تجارت روسیه، دنیس مانتوروف گفته است: مراکز مهندسی و دیگر اعضای یونایتد ایرکرفت کورپوریشن به همراه TsAGI و دیگر مؤسسات علمی و تحقیقاتی در حال کار بر روی یک هواپیمای مسافربری جت فراصوت از جمله برای کاربردهای هوانوردی تجاری هستند.

به این ترتیب در سال های آینده مطالعات حوزه مسافربری فراصوت گسترده تر از قبل دنبال خواهد شد و باید دید بازار حمل ونقل هوایی به این مطالعات چگونه پاسخ خواهد داد. بازاری که با توجه به رکودی که در پی بحران کرونا ایجاد شده، در خوشبینانه ترین حالت تا سال 2024 به شرایط عادی بازنمی گردد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3596

به "برنامه روسیه برای ساخت هواپیمای مسافربری فراصوت توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه روسیه برای ساخت هواپیمای مسافربری فراصوت توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید