گزارش، از اقتصاد تا سیاست در روابط ترکیه و آلمان

به گزارش مجله پریها، سفر صدر اعظم آلمان به ترکیه در شرایطی انجام شده که آنکارا در چند حوزه مهم سیاسی٬ حقوقی و مالی چشم امید به تقویت روابط دوخته و می خواهد در اتحادیه اروپا٬ از ظرفیت های آلمان٬ بیشتر استفاده کند.

گزارش، از اقتصاد تا سیاست در روابط ترکیه و آلمان

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ بروشور سه لتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ بروشور های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران٬ آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان٬ دیشب پس از انتها ملاقاتهایش در نشست مالی داووس سوئیس٬ به ترکیه سفر کرد.

مرکل٬ تحت تدابیر شدید امنیتی از فرودگاه استانبول به محل اقامت خود رفت و امروز چند ملاقات خواهد داشت که مهم ترین آن٬ ملاقات و گفت وگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواهد بود.

سفر صدر اعظم آلمان به ترکیه در شرایطی انجام شده که آنکارا در چند حوزه مهم سیاسی٬ حقوقی و مالی چشم امید به تقویت روابط دوخته و می خواهد در اتحادیه اروپا٬ از ظرفیت های آلمان٬ بیشتر استفاده کند.

اهمیت فاکتور اقتصاد در روابط ترکیه و آلمان

آلمان٬ بزرگ ترین بازار مصرف کالاها و تولیدات ترکیه است و بیشترین میزان صادرات اقتصاد ترکیه به مقصد آلمان است که در حال حاضر٬ رقم آن به 13 میلیارد دلار در سال رسیده است.

ترکیه هر سال 13 میلیارد دلار کالا به آلمان می فرستد و این موضوع نقش مهمی در اقتصاد ترکیه دارد.

خودرو (خودروهای خارجی مونتاژ شده در ترکیه)٬ پوشاک و البسه٬ آهن و فولاد٬ دستگاه های تهویه٬ میوه و سبزیجات٬ آجیل و خشکبار و وسایل برقی٬ از مهم ترین اقلام صادراتی ترکیه به آلمان است و در مقابل٬ ترکیه نیز از آلمان٬ هواپیما٬ دارو٬ تجهیزات طبی٬ مواد شیمیایی٬ ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی وارد می نماید.

آکپارتی و رشد روابط مالی ترکیه و آلمان

از آنجایی که روابط مالی آلمان و ترکیه تاریخچه ای دور و دراز دارد و به اواخر دوران عثمانی باز می گردد٬ لذا همیشه حجم مبادلات تجاری بین برلین و آنکارا از ثبات بالایی برخوردار بوده و اتفاقاً آلمان از کشورهایی نیست که رشد روابط مالی ترکیه با آن در دوران آکپارتی٬ افزایش چشمگیری پیدا نموده باشد.

به عنوان مثال٬ در 17 سال دوران اقتدار آکپارتی٬ حجم مبادلات ترکیه و چین 9 برابر شده است، اما رابطه تجاری با آلمان٬ از دیرباز ثبات بالایی داشته و از رقم 24 میلیادر دلار در سال 2005 میلادی٬ به رقمی نزدیک به 28 میلیارد دلار در سال 2019 میلادی رسیده و البته رکورد 37 میلیارد دلار را هم در سال 2018 ثبت نموده بود.

نخستین کشور قطب واردات برای ترکیه٬ چین است و رده دوم واردات٬ آلمان است و کوشش برای رساندن حجم تجاری با آلمان به رقم 50 میلیارد دلار در سال 2023 میلادی٬ از اهداف مهم ترکیه است. در حال حاضر 10 درصد از کل اقلام صادراتی ترکیه به آلمان فرستاده می گردد و به همین خاطر٬ آلمان برای ترکیه٬ یک شریک تجاری مهم و ارزشمند به شمار می آید.

البته روابط مالی ترکیه و آلمان٬ صرفاً محدود به صادرات و واردات نیست و در دو حوزه دیگر هم برای آنکارا شایان اهمیت است: نخست٬ نزدیک به یک و نیم میلیون نفر شهورند ترکیه ای در آلمان زندگی می نمایند که بسیاری از آنان دارای حق شهروندی آلمان هستنند و بخش قابل توجهی از درآمدها و سرمایه های خود را به زادگاهشان ترکیه منتقل می نمایند. دوم این که آلمان همیشه یکی از 7 کشور مهم در صنعت گردشگری ترکیه بوده و سالانه نزدیک به 3 میلیون توریست آلمانی به ترکیه سفر می نمایند.

درهم تندیگی اقتصاد و سیاست

کشور اروپایی آلمان٬ همیشه یکی از مهم ترین کانون های فعالیت های سیاسی٬ رسانه ای و سازماندهی های جمع آوری اعانه و یاری برای پ.ک.ک بوده و به جرات می توان گفت در چهل سال اخیر٬ هیچ کدام از کشورهای اروپایی به اندازه آلمان٬ برای پ.ک.ک مفید به فایده نبوده اند.

با این وجود٬ مبادلات تجاری و اهمیت ورابط مالی٬ کاری نموده که نه در دوران اردوغان و آکپارتی و نه در دوران دولت های پیشین٬ مساله پ.ک.ک به عاملی برای فریز و توقف روابط٬ تبدیل نگردد.

در مقطع کنونی هم٬ تعداد قابل توجهی از دیپلمات ها و چهره های مهم شبکه فتح الله گولن به آلمان گریخته اند و گفته می گردد که شخص شماره 2 این شبکه تروریستی یعنی عادل اُکسوز در یکی از شهرهای آلمان٬ به شکل مخفیانه زندگی می نماید اما حتی این مساله هم به روابط فعلی آنکارا - برلین لطمه چندانی وارد ننموده است.

پوشه های مهم کیف مرکل در استانبول

دو موضوع سیاسی - منطقه ای بسیار مهم سوریه و لیبی٬ از موضوعات ویژه گفت وگوهای امروز بین اردوغان و مرکل خواهد بود.

ترکیه در پرونده سوریه٬ در خصوص ادلب و موضوع آوارگان با مرکل صحبت می نماید اما در مساله لیبی٬ خواستار حمایت بیشتر برلین از دولت وفاق ملی است.

علاوه بر موضوعات سیاسی امنیتی مهم سوریه و لیبی٬ اردوغان در حوزه تعامل و توافق گمرکی و کوشش برای هموار شدن مسائل ویزا و روادید٬ با مرکل گفت وگو خواهد نمود و با توجه به آن که آلمان به زودی ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را در اختیار خواهد گرفت٬ آنکارا امیدوار است که پیشرفت های چشمگیری در موضوع مذاکرات عضویت ترکیه در آلمان٬ صورت بگیرد.

انتظار می رود که اردوغان این بار نیز در ملاقات با آنگلا مرکل٬ زونکن های بزرگی حاوی اطلاعات مربوط به دیپلمات ها٬ نظامیان و کارگزاران فراری شبکه فتح الله گولن را در اختیار مرکل قرار دهد. چرا که این افراد از فردای شب کودتای نافرجام٬ خود را به آلمان رسانده و در آنجا پنهان شده اند.

اما آلمان تا به امروز در این حوزه اقدام خاصی انجام نداده و بعید است از این به بعد نیز قدمی بردارد. ولی در هر حال٬ حفظ و تقویت رابطه با آلمان٬ از منظر مالی٬ برای ترکیه ارزش حیاتی و استراتژیک دارد و اردوغان٬ آن قدر هوشیار است که بداند٬ نمی توان با آنگلا مرکل٬ با همان لحن تندی صحبت کرد که پیش تر در خصوص یونان٬ قبرس جنوبی و فرانسه به کار گرفته است.

مرکل نیز با وجود آن که سال گذشته بر سر مساله همکاری های نظامی در چارچوب ناتو از اردوغان رنجیده و نیروهای خود را از ترکیه خارج نموده بود٬ اما باز هم به خاطر اقتصاد٬ مساله آوارگان و همچنین توجه به معادلات امنیتی و مالی داخلی آلمان٬ رابطه با اردوغان را پیش خواهد برد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3167

به "گزارش، از اقتصاد تا سیاست در روابط ترکیه و آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، از اقتصاد تا سیاست در روابط ترکیه و آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید