5 مرحله در روابط عاشقانه که هر زوجی تجربه می نمایند

به گزارش مجله پریها، پنج مرحله یک رابطه یکی شدن، شک و انکار، ناامیدی، تصمیم گیری و عشق با دل و جان است. هر رابطه منفرد در این پنج مرحله حرکت می نماید - البته نه فقط یک بار. به این مراحل به عنوان سنگی برای رسیدن به نتیجه نهایی فکر نکنید بلکه به عنوان یک سری از فصول فکر کنید که ما آنها را در یک چرخه ابدی در روابط عاشقانه تجریه می کنیم.

5 مرحله در روابط عاشقانه که هر زوجی تجربه می نمایند

مراحل یک رابطه چرخه ای است، نه خطی

ما اغلب فکر می کنیم که همه روابط عاشقانه به طور همیشگی از شیفتگی اولیه به شیفتگی مبهم، به یک سری آزمایشات کوچک و دردسرها و در نهایت به یک حالت سعادتمندانه پس از آن پیشرفت می نمایند. این روایت رضایت بخشی است که ما همواره در فیلم ها، سریال های تلویزیون و موسیقی می بینیم و می شنویم. در حقیقت، عشق یک سفر بدون مقصد نهایی است. ما نباید انتظار داشته باشیم که در برهه ای از روابط عاشقانه مان، به موانعی که بر آن غلبه نموده ایم نگاه کنیم و بگوییم، خوب، همین! ما اینجا هستیم! ما پیروز شدیم! زیرا فراتر از هر کجا که اکنون هستید، مانع دیگری در انتظار شماست.

به عبارت دیگر، مراحل یک رابطه خطی نیستند بلکه دوره ای هستند. حتی افرادی که به مرحله پنجم و آخر رابطه - عشق قلبی با دل و جان - می رسند، انتها می توانند دوباره به مرحله 1 بازگردند تا فرایند را از نو آغاز نمایند اما آنها همواره می توانند راه بازگشت خود را پیدا نمایند.

این مدل چرخه عشق از تجربیات من به عنوان یک درمانگر زوجین در سه دهه گذشته، مطالعه زوجین در تمام مراحل رابطه و شناسایی الگوهای مشترک گرفته شده است. در اینجا همه مواردی که باید درباره پنج مرحله رابطه و مهارت های زوجین برای تحمل هر مرحله در روابط عاشقانه بدانید آورده شده است.

مرحله 1: ادغام یا یکی شدن

اولین مرحله از یک رابطه ادغام است، معروف به مرحله ماه عسل. این یک عاشقانه اولیه و گسترده است که اغلب یک زن و شوهر را برای اولین بار در کنار هم قرار می دهد، از جمله یک لذت کامل در حضور شریک زندگی ما و یک رابطه جنسی پرشور و سیری ناپذیر. غالباً افراد در این مرحله از رابطه احساس می نمایند گویی نیمه دیگر خود را پیدا نموده اند، شخصی که بسیار عجیب و غریب با آنها شبیه و سازگار است. آنها احساس می نمایند که همواره می خواهند با هم باشند و مرزها اغلب ذوب می شوند. به نظر می رسد این دو با هم ادغام می شوند یا حداقل احساس اشتیاق برای این کار دارند.

این احساسات اغلب قسمت منطقی مغز ما را فلج می نماید. در واقع، تحقیقات به ما می گوید که این مرحله اول با تغییرات بیوشیمیایی در مغز ما معین شده است - ترکیب هورمون هایی که باعث شیفتگی می شوند و دوپامین، اکسی توسین و اندورفین ها را تحریک می نمایند. این درخشش مغزی اغلب می تواند ما را به سمت اعتیاد به شرکایمان سوق دهد و باعث گردد ناسازگاری ها، پرچم های قرمز یا سایر مسائل را نادیده بگیریم.

در این مرحله از رابطه چه کاری باید انجام گردد

از این مرحله نهایت لذت را ببرید - این مواردی است که دوست داشتن را بسیار لذت بخش و جذاب می نماید. در عین حال، از احساسات افزایش یافته خود مطلع باشید. وقت بگذارید تا عقب بروید و احساسات و روابط خود را مشاهده کنید و فعالانه سوال کنید که آیا این شخص واقعاً بهترین فرد برای شماست؟ از دوستانی که می توانند مطمئن شوند هیچ پرچم قرمز واقعاً نگران نماینده ای را در حالی که زیر این معجون بیوشیمیایی عشق هستید از دست ندهید، با مشاوره صریح بهره ببرید.

با هر تصمیم عظیم نیز آهسته پیش بروید - ادغام می تواند دید شما را مه آلود و تار کند و شما را وادار کند که در موقعیت هایی فرو بروید که در واقع در طولانی مدت برای شما عاقلانه و سالم نیستند. به طور کلی، تصمیم گیری نکنید زیرا بسیار عاشق هستید - زیرا این یک احساس شیفتگی موقتی است که در نهایت کم رنگ خواهد شد.

مرحله 2: شک و انکار در روابط عاشقانه

مرحله دوم یک رابطه شک و انکار است که در نهایت ما در واقع آغاز به یافتن تفاوت بین خود و شرکای خود می کنیم. ما از خلسه شیفتگی با یک ضربت از خواب بیدار می شویم و در می یابیم که همان خصوصیاتی که زمانی بسیار عالی به نظر می رسیدند باعث آزار ما شده است. (خصوصیت غیرت او احساس شکاک بودن را منتقل می نماید؛ سخاوت او غیرمسئولانه به نظر می رسد؛ طبیعت ماجراجویانه آنها احساس خطر را به دنبال دارد).

و متأسفانه درگیری طبیعی است هنگامی که در برابر اختلافات یکدیگر قرار بگیریم. درگیری ها افزایش می یابد و ما از تغییر شریک زندگی خود تعجب می کنیم. احساسات عشق با بیگانگی و تحریک آمیخته می گردد. شاید بالاخره به این نتیجه برسیم که ما برای یکدیگر عالی نیستیم.

با بالا رفتن ناامیدی ما، پاسخ های بیولوژیکی ما در برابر استرس نیز افزایش می یابد. بسته به شخصیت و شرایط ما، ممکن است بخواهیم بجنگیم یا عقب نشینی کنیم. به عنوان مثال ، شما ممکن است برای دفاع از ارزش های خود احساس احتیاج کنید که بجنگید که ممکن است در واقع به تمایل به داشتن همه چیز به روش خود تبدیل گردد. منطقی نیست که انتظار داشته باشیم فرد دیگری دقیقاً مثل ما باشد و با این حال، در برخی از موارد، بسیاری از ما تمایل داریم که بپرسیم، چرا مثل من نیستی؟

در این مرحله از رابطه چه کاری باید انجام گردد

در این مرحله، مهارت های مدیریت تعارض ضروری است. بیاموزید که چگونه اختلافات را کاهش دهید و به صورت مستقیم با مسائل روابط روبرو شوید و با احترام با یکدیگر رفتار کنید. به یاد داشته باشید که اختلافات و مشاجرات قسمت های عادی رابطه هستند؛ آنها لزوماً علامت سرانجام عشق یا عدم کارایی رابطه نیستند. شما باید یاد بگیرید که تفاوت بین اختلاف نظر سالم و مسائل کنترل ناسالم را تشخیص دهید. مورد اول را می توان رویش کار کرد، در حالی که مورد دوم ممکن است نشانه ای باشد که باید از او جدا شوید.

از آنجا که این مرحله ای است که شما آغاز به تشخیص تفاوت های خود می کنید، این مرحله دوم رابطه نیز زمان خوبی برای یادگیری زبان های عاشقانه شما است. پنج زبان عشق وجود دارد و برای هر شخص مهم است که بداند شریک زندگی اش چگونه می خواهد عشق را دریافت کند.

مرحله 3: سرخوردگی و ناامیدی

مرحله سوم یک رابطه، مرحله ناامیدی است. این فصل زمستان عشق است، فصلی که ممکن است برای برخی از زوج ها سرانجام جاده به نظر برسد. در این مرحله، اختلافات رابطه کاملاً آشکار شده است. مسائلی که زن و شوهر به طور مداوم زیر فرش پنهان نموده اند، اکنون کاملاً مشهود است. برخی از افراد همواره هوشیار می مانند و آماده اند تا با کوچکترین تحریک به جنگ بفرایند. زوج های دیگر ممکن است با گذشت زمان بی سر و صدا از هم دور شوند و انرژی کمتری را برای حفظ رابطه و سرمایه گذاری بیشتر روی آن صرف نمایند.

در این مقطع، تجربه اصلی ما از عشق پرشور اغلب یک خاطره دور است. من هرکس دوباره تکرار می گردد، حالتی که احساس امنیت بسیار بیشتری نسبت به تجربه سعادتمندانه سابق در ما دارد. با این وجود، برخی از زوجین ممکن است تعهد خود را زیر سوال نبرند. در عوض، آنها ممکن است این را به عنوان یک پیغام قوی ببینند که همه چیز باید تغییر کند.

در این مرحله از رابطه چه کاری باید انجام گردد

جو را پاک کنید و فضایی امن و سالم ایجاد کنید. قرار دادن مسائل زیر فرش و جلوگیری از مسائل را متوقف کنید. همانطور که استدلالهای تکراری احساس خستگی می نماید ، فشار دادن آنها به زیر فرش فقط یک فرش توده ای را ترک می نماید که چیزهای زیادی برای فرار از آن وجود دارد.

در این مرحله ممکن است انرژی منفی زیادی در رابطه وجود داشته باشد. برای جبران این مسئله، تمرین نشان دادن محبت حتی در صورت ناراحتی را باید به خاطر بسپارید. آیا می توانید عصبانی شوید و مطلع باشید که چیزی کار نمی نماید و ضروری است در خصوص آن صحبت کنید - اما هنوز با هم به صرف شام و تماشای یک فیلم می پردازید؟

در هنگام ادغام، مغز فقط نکات مثبت را متوجه می گردد و از هر چیزی که این دیدگاه را به چالش می کشد، جلوگیری می نماید. در مرحله ناامیدی، مغز در حال یافتن تمام کمبودهای رابطه است. مواردی که درست پیش می فرایند نادیده گرفته می شوند. همه چیز توجه ما را جلب می نماید سعی کنید این فرایند را با یک عمل سپاسگذاری عمدی جبران کنید.

مرحله 4: تصمیم گیری در روابط عاشقانه

مرحله چهارم یک رابطه تصمیم گیری نامیده می گردد زیرا شما در یک نقطه شکست قرار دارید. شکست های عاطفی، ساعت ها بیرون رفتن از خانه برای دور شدن از یکدیگر بعد از دعوا و رفتارهای محافظت از خود، همه چیز عادی است. بی تفاوتی و دور بودن نیز همین است.

شما می دانید که وقتی جدی آغاز به فکر کردن در خصوص خارج شدن و حتی برنامه ریزی برای خروج از رابطه می کنید اینجا در این مرحله هستید. شما ممکن است برای یک آغاز جدید اغوا نماینده با یک فرد جدید احساس آمادگی کنید.

در این مرحله، ما تصمیم می گیریم - خواه این باشد که روابط عاشقانه مان را ترک کنیم، بمانیم و با وجود اینکه چقدر بدبخت هستیم هیچ کاری انجام ندهیم یا اینکه بمانیم و در واقع برای برطرف این رابطه کوشش کنیم.

در این مرحله از رابطه چه کاری باید انجام گردد

وقتی زوجین را در این مرحله می بینم، همواره آنها را تشویق می کنم که در انتخاب راهی جدید تصمیم بگیرند که قبل از انتخاب رابطه تصمیم بگیرند. بسیاری از اوقات، زوجین احساس می نمایند که می خواهند از این رابطه خارج شوند اما وقتی مهارت برقراری ارتباط موثر را بیاموزند، سال ها کینه یا بیگانگی می تواند کمرنگ گردد.

انجام کار شامل درک نقش خود شما در خراب شدن روابط عاشقانه و تعهد به تغییر واقعی است. اگر این آخرین انتخاب را انجام دهیم، می توانیم درس هایی را بیاموزیم که به ما یاری می نماید تا بهترین زوج باشیم زیرا به روابط خود فرصت رشد و تعمیق می دهیم.

حتی اگر زوجین انتخاب جدایی را انجام دهند، اغلب می توانند این کار را به روشی سازنده انجام دهند، آرزو نمایند که زندگی طرف مقابل خوب باشد و سهم خود را از آنچه رخ داده درک نمایند.

مرحله 5: عشق با جان و دل

مرحله پنجم در روابط عاشقانه عشق قلبی است - زمانی که رابطه ما در سالم ترین و سودآورترین حالت خود باشد. این تابستان عشق است، زمانی که ثمره زوجین کاملاً رسیده و آماده چشیدن است. زوجین فردیت واقعی، کشف خود و پذیرش نقص را هم در خود و هم در شریک زندگی خود تجربه می نمایند و تشخیص می دهند چیزی به نام تطابق کامل وجود ندارد.

در این مرحله پنجم از رابطه هنوز کار سختی صورت گرفته است اما تفاوت در این است که زوجین می دانند چگونه خوب گوش نمایند و به مکالمات ناراحت نماینده بپردازند بدون اینکه احساس خطر نمایند یا به یکدیگر حمله نمایند.

در این مرحله، زوجین نیز دوباره آغاز به بازی با هم می نمایند. آنها می توانند بخندند، آرام بگیرند و از یکدیگر عمیق لذت ببرند. آنها حتی می توانند برخی از شورهای هیجان انگیز، شادی و رابطه جنسی مرحله یکی شدن را دوباره تجربه نمایند زیرا هر شخص خود را دوباره کشف می نماید به گونه ای که به آنها اجازه می دهد دوباره و دوباره عاشق یکدیگر شوند.

در این مرحله از رابطه چه کاری باید انجام گردد

خودتان را تغذیه کنید. مرحله عشق قلبی از ویژگی های دو انسان تماماً عاشق تقویت می گردد: سخاوت، شوخ طبعی، انعطاف پذیری، انعطاف پذیری مرزها، مرزهای خوب، مراقبت از خود و زندگی با معنا و هدف. زوجین می توانند در این مرحله بمانند تا زمانی که بتوانند به طور مستمر و به طور کامل خود را حفظ نمایند، بنابراین مراقبت از خود و رشد خود را به طور مستمر از اهداف شان قرار دهند.

بدانید که چالش های جدیدی در جایی دور یا نزدیک منتظر خواهند بود اما شما می توانید از نظر آمادگی برای مقابله با آنها هنگام آمدن کاملاً مجهز باشید. در این فاصله، از سفر لذت ببرید.

منبع:

mindbodygreen

منبع: هفت گنج
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4074

به "5 مرحله در روابط عاشقانه که هر زوجی تجربه می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 مرحله در روابط عاشقانه که هر زوجی تجربه می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید