دیدنی های روستای شهرستانک و چشم اندازهای طبیعی آن

به گزارش مجله پریها، روستای شهرستانک منطقه ای ییلاقی است که در نزدیکی شهر کرج جای گرفته و از جاذبه های این شهر محسوب می گردد می باشد، این روستا دارای آب و هوایی عالی و دلچسب می باشد که که در زمان سابق مرکز بخش کن شمرده می شد و از همان زمان تا به امروز یکی از مکان های پرجاذبه و توریست پذیر است که بر همین اساس خبرنگاران در این مطلب قصد آشنایی شما با این روستا را دارد.

دیدنی های روستای شهرستانک و چشم اندازهای طبیعی آن

آشنایی با روستای شهرستانک

شهرستانک و جغرافیای قرارگیری آن و تماشای هایی که دارد می تواند موضوع انتخابی جالبی باشد که البته برای قلم زنی در این مطلب انتخاب و مورد استفاده قرار گرفته است. این روستا در فاصله 54 کیلومتری شمال غربی کرج و در مرز استان های البرز و تهران واقع شده که از توابع دهستان آسارا، و بخش آسارا و شهر کرج استان البرز به شمار می آید؛ در زمان قبل این روستا مرکز بخش کن محسوب می شد که از سال 1326 با بخش شدن دهستان شمیران شهرستانک به همراه دهستان لورا و ارنگه به بخش کرج افزوده شدند. این روستا پس از وقوع آتش سوزی بزرگی در سال 1372 بیشتر منازل خود را با سوزانده شدن در آتش از دست داد و در پی آن کاهش جمعیت و ویرانی و متروکه بودن را متحمل شد، بعضی از این منازل به وسیله اهالی به جامانده بازسازی و بازسازی گشت اما تعدادی نیز به دلیل مهاجرت و البته نبود عایدی کافی به همان شکل به جای مانده اند.

آب و هوای شهرستانک

و اما در رابطه با آب و هوای و پوشش گیاهی این آبادی باید بگوییم که روستایی است پر از سرسبزی و زیبایی و آب و هوای سرد و معتدل می باشد یعنی در فصل تابستان آب و هوای معتدل و مرطوب و در فصل زمستان آب و هوای سرد و یخبندان را تجربه می نماید، این روستا در بهار و تابستان با منظرهی زیبا از درختان پر از میوه گردو، توت و آلبالو از نگاه شما میزبانی می نماید که البته این پذیرایی فقط به نگاه شما محدود نمی شود و در صورت تمایل با کسب اجازه از صاحبان باغ می توانید از میوه های تازه و آبدار، بعلاوه خوش طعم آنها استفاده کنید. این روستا از سمت جنوب به بخش کن، سولقان و امامزاده داوود و از سمت شمال به روستای کسیل، از سمت غرب به لانیز، سرک، شلینک و از سمت شرق به به آهار و شکرآب می رسد. در پی همین سرسبزی و خوش آب و هوا بودن فعالیت اصلی آنها را باغداری تشکیل می دهد؛ این تنها اشتغال آنها نیست که آنان به فعالیت های دیگری همانند شالبافی، دامداری، زراعت غلات، جاجیم، پرورش زنبور عسل نیز مشغول هستند. زبان سخن گفتن آنها به زبان فارسی و مازنی می باشد.

آنالیز اهمیت روستا برای گردشگران و جمعیت آن

این روستا دارای آب و هوایی خوش و دلچسب می باشد که در راستا جاده کرج- چالوس و شمال توچال قرار گرفته است که به دلایل مختلف و گوناگون دارای اهمیت و توجه می باشد؛ 1- اینکه به دلیل دارا بودن جاذبه های گردشگری طبیعی - سرگرمیی از جمله رودخانه ها، باغها، چشمه ها،و …. می تواند انتخاب خوبی برای گذران وقت و سرگرمی و خاطره سازی محسوب می شود 2- به دلیل دارا بودن قله های مرتفع می تواند از سوی کوهنوردان علاقه مند انتخاب شود 3- سفر به آن به عنوان سفری 1 روزه و کوتاه و یک روستاگردی از سوی اهالی تهران می تواند ایده آل شمرده شود.

جمعیت این روستا طبق آمارگیری نهایی که در سال 1395 صورت گرفت تقریبا برابر با 1.307 نفر بود که البته در فصل های متفاوت سال با تغییر آب و هوا و البته ورود و خروج بازدید نمایندگان و جهانگرد ها این عدد نیز متغیر می باشد.

برای آشنایی بیشتر با زیبایی های جاده چالوس کلیک کنید.

راستا دستیابی

شهرستانک از توابع بخش آسارای بخش کرج مرکز استان البرز می باشد، در فاصله 88 کیلومتری مرکز واقع شده است. جهت دستیابی به این روستا می توانید ابتدا به جاده کرج - چالوس رفته و پیش از گچسر داخل جاده شهرستانک بشوید(تابلویی بزرگی برای این جاده نصب شده است). پس از پشت سر گذاشتن راستای به مسافت 8 کیلومتر و آسفالت شده به نقطه شروع شهرستانک خواهید رسید. تازه از این لحظه پیاده روی شما و البته بازدید و سرگرمی شما شروع می شود. تهرانی های عزیز می توانند برای این روستاگردی از ماشین شخصی خود استفاده نموده و یا با تورهای این مقصد همراه گردند.

آشنایی با تماشای های زیبا و چشم نواز شهرستانک

جاذبه های تاریخی

آبشار و رودخانه شهرستانک

این رودخانه تا حدودی پرآب است که منشا چشمه گل کیله بوده و از میان شهرتانک عبور می نماید و سپس در مقصد نهایی به رودخانه کرج ریخته می شود؛ بعلاوه شما عزیزان در صورت تمایل به تماشای منظره مجذوب نماینده و خاطره انگیز پیرامون رودخانه و آب بازی در قسمت های کم عمق آن پرداخته و عکس های یادگاری شگفت انگیز و زیبایی را از خود به ثبت برسانید.

علاوه بر این رودخانه زیبا و با طراوت در راستای راه کاخ ناصری (کاخ شهرستانک) و پیش از رسیدن به آن، جاذبه طبیعی دیگری وجود دارد که روح شما را بیش از پیش زنده و تازه می نماید. آبشاری زیبا و در عین حال پهن و کوتاه که شما را شگفت زده خواهد نمود.

کاه شهرستانک یا کاخ ناصری

اگر مکان های زیبا و چشم نواز هر منطقه را خوب نگاه کنید ردی از تاسیس و یا ساخت کاخ ها و اقامتگاهها پیدا خواهید کرد که در این روستا نیز این حضور و این اثر را نیز شاهد خواهید بود، در بلندی های این روستا بازمانده هایی از یک کاخ دیده می شود که زمانی اقامتگاه ییلاقی و کاخ ناصرالدین شاه قاجار بوده است. برای رسیدن به این نقطه ضروری است راهی به مقدار تقریبا 6.5 کیلومتر به طرف جنوب روستا بروید، کوهنوردانی که از طرف توچال به این روستا می آیند، نخست کاخ ناصری را مشاهده می نمایند. برای بازدید از این کاخ می توانید روز آدینه هفته را انتخاب کنید.

قلعه سارق بند

دژ سارق بند یا همان قلعه دختر در مرتفع ترین قله شهرستانک واقع شده که مکانی برای دیده بانی بوده است و قدمت آن به دوران اسلامی می رسد. این مکان گزینه ای انتخابی مناسب و ایده آلی برای کوهنوردان محسوب می شود. این قلعه یکی از جاذبه های تاریخی و البته محبوب روستای شهرستانک به شمار می رود.

سنگ نوشته شهرستانک

در مجاورت کاخ ناصری (شهرستانک) تکه سنگ عظیمی دارای بلندی بالای 4 متر قرار گرفته که بر روی آن حکاکی و نوشته شده است. هنگام بازدید از کاخ از این اثر تاریخی نیز تماشا نموده و دوباره به روستا برگشت.

تپه شنستون شهرستانک

این تپه با نام های شنستون و شن ستان شامل سفال هایی سرخ رنگ می باشد که دلیل آن را می توان ساخته شدن گورستان هایی در پایین کوه دانست. محل قرارگیری آن در طرف جنوب دره گل کیله شهرستانک و در انتهای باغهای میوه در بالای کوه است؛ اراضی آن در زمان قبل جهت زراعت های دیمی به کار گرفته می شد.

جاذبه های طبیعی

درخت سرو اورس

در سمت جنوب شرقی شهرستانک و در بالای راهی خاکی درخت سروی سالخورده وجود دارد که دارای 17 متر بلندی می باشد.

چشمه گل کیله شهرستانک

چشمه گل کیله از زیر سنگی نشات گرفته و سپس به رودخانه منتهی می شود که دارای طبیعتی چشم نواز و سرسبز برگرفته از وجود درختان گیلاس، گردو، آلبالو و … می باشد؛ با پشت سرگذاشتن زاهی برابر با زمان تقریبی 20 دقیقه از کاخ شهرستانک به طرف شمال این شچمه را مشاهده خواهید کرد. که پیشنهاد می کنیم زمانی را هم برای سرگرمی و وقت گذرانی؛ عکس گرفتن در آن اختصاص دهید.

چشمه کل آب ترش شهرستانک

این چشمه یکی از عجایب و شگفتی های این روستا و بعلاوه از جاذبه های این روستا محسوب می شود که در ابتدای جوشیدن خیلی ترش مزه بوده و پس از گذشت دقایقی دارای طعمی دلچسب و شیرین می شود، دلیل این نامگذاری را نیز می توان همین موضوع دانست. این چشمه یکی دیگر از تماشای های روستای شهرستانک محسوب می شود که البته تمام مجذوب نمایندهیت و خاطره سازی است.

به عنوان حرف پایانی می توان به آنالیز تجهیزات و امکانات روستا پرداخت، اگر شما گردشگران عزیز برای سفری کوتاه به این روستا رفتید علاوه بر آشنایی با تماشای های روستای شهرستانک ضروری است آگاه شوید که به دلیل دارا بودن ساختاری طبیعی در راه پیاده روی هیچ مغازه و یا دکانی موجود نمی باشد، اما می توانید صورت تمایل فراورده های لبنی اهالی روستا مانند پنیر، سیر و ماست را خریداری نموده و میل کنید. پیشنهاد می شود هنگام تدارک تماشا سفر و برنامه ریزی تدارک خوراک و غذای خود را نیز داشته باشید. بعلاوه یک کفش مناسب برای پیاده روی در ساک سفر خود قرار دهید. در ادامه برای آشنایی با تماشای های توچال تهران کلیک کنید.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4679

به "دیدنی های روستای شهرستانک و چشم اندازهای طبیعی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های روستای شهرستانک و چشم اندازهای طبیعی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید