28 درصد سطح اراضی زیر کشت انگور آبی استان به بیجار اختصاص دارد

به گزارش مجله پریها، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، خالد جعفری در پنجمین جشنواره انگور شهرستان بیجار اظهارداشت: بیجار از شهرستان های مستعد در بخش کشاورزی است که علاوه بر انگور رتبه اول فراوری گندم در بین شهرستان های استان را دارا است و بعنوان شهرستان اول فراوری کننده گندم در کشور نیز معرفی گردید.

28 درصد سطح اراضی زیر کشت انگور آبی استان به بیجار اختصاص دارد

وی اضافه کرد: 50 درصد پول خرید گندم به کشاورزان پرداخت گردیده که با پیگیری های انجام گردیده سعی برآن است تا دو ماه آینده کل مبلغ بدهی کشاورزان گندم کار پرداخت گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: جهاد کشاورزی قدرشناس فراوریکنندگان این بخش است و باید در راستای ایجاد اطمینان خاطر و برطرف دغدغه هایشان پیگیری های لازم انجام گردد و این وظیفه را بر خود لازم و ضروری می دانم.

جعفری یادآور شد: کشاورزان عامل اصلی فراوری در بخش کشاورزی هستند و باید به عنوان یک وظیفه به جد پیگیر امورات کشاورزان فهیم و زحمتکش استان به ویژه شهرستان بیجار باشیم.

وی با اشاره به اینکه شهرستان بیجار در حوزه باغات دیم انگور در رتبه 9 استان قرار گرفته است، گفت: در راستای اجرای طرح توسعه باغات کوشش بر این است تا با استفاده از روش های نوین آبکمک نسبت به توسعه باغات آبی اقدام گردد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان اضافه کرد: از 350 هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان بیجار هفت هزار هکتار یعنی 2.5 درصد این اراضی آبی است و امید است با توجه به مطالبه استاندار استان نسبت به تخصیص آب به مزارع دیم استان از محل سد های احداث گردیده در منطقه، میزان قابل توجهی اراضی از دیم به آبی تبدیل گردد.

جعفری گفت: شهرستان بیجارهمچنین در حوزه توسعه دامداری از شرایط بسیار مناسبی بهره مند است و در کنار دامداری می توان به اهمیت مرغداری در این شهرستان که از شهرستان های مهم استان می باشد اشاره نمود.

وی در ادامه به اجرای پروژه ایران ایکاردا در مزارع شهرستان بیجار اشاره نمود و ادامه داد: امیدواریم با همه گیر شدن این پروژه در شهرستان کشت گیاهان علوفه ای به تناوب گندم و دیگر حبوبات افزایش یابد و عاملی برای توسعه دامداری در شهرستان گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: از تحقیقات حوزه انگور در این شهرستان به ویژه بخش کرانی حمایت خواهیم کرد و در راستای برند سازی انگور این منطقه باغداران و تعاونی های فعال شهرستان را کمک خواهیم کرد.

جعفری گفت: در شهرستان بیجار فرهنگ باغداری و کشت انگور نهادینه گردیده و برای ترویج و توسعه شیوه های نوین آبکمک هیچ گونه محدودیتی در تامین اعتبار برای انتقال آب به مزارع نخواهیم داشت.

محصول تاکستان های بیجار متفاوت تر از تاکست های دیگر است

فرماندار شهرستان بیجار نیز در این جشنواره گفت: محصول تاکستان های شهرستان بیجار هم از لحاظ ارقام و هم از لحاظ کیفیت متفاوت تر از تاکستان های دیگر استان ها است.

علی اکبر ورمقانی هدف این جشنواره را شناساندن و معرفی انگور شهرستان بیجار به سایر نقاط کشور مطرح کرد و اضافه کرد: در گذشته اعتبارات خوبی برای بهسازی باغات انگور این شهرستان اختصاص یافته که امیدواریم تخصیص این اعتبارات تداوم بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه ما علاوه بر بهسازی باغات انگور باید در صدد احداث و توسعه باغات جدید در شهرستان بخصوص بخش کرانی باشیم، ادامه داد: مشکل اصلی جذب اعتبارات در روستاها تامین وثیقه برای بانک ها است و امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی در راستای جذب اعتبارات اشتغال پایدار روستایی اقدامات خوبی انجام دهد.

فرماندار بیجار یادآور شد: یک سری محدودیت ها در راستای تامین اعتبارات بانکی وجود دارد که امیدواریم در این رابطه تسهیل گری بیشتری صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آذر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 979

به "28 درصد سطح اراضی زیر کشت انگور آبی استان به بیجار اختصاص دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "28 درصد سطح اراضی زیر کشت انگور آبی استان به بیجار اختصاص دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید