کیفیت نان در قم دچار نوسان است، جلوگیری از ورود گندم بی کیفیت

به گزارش مجله پریها، علی اکبر زارعی در مصاحبه با خبرنگاران، در خصوص کیفیت آرد مورد استفاده در نانوایی های قم گفت: از آنجایی که گندم قم از استان های دیگر تهیه می گردد کیفیت آن دارای نوسان است و گاهی گندم خوب و گاهی گندم بد وارد قم می گردد.

کیفیت نان در قم دچار نوسان است، جلوگیری از ورود گندم بی کیفیت

وی با بیان اینکه چنانچه گندم خوب وارد استان گردد آرد خوب نیز فراوری می گردد، اضافه نمود: در سراسر کشور برای فراوری گندم تصمیماتی برای استان هایی که مصرف گندم آنها خارجی است، اتخاذ می گردد.

اضافه نمودن سرکه و نمک به خمیر نان

رئیس اتحادیه نانوایان قم بیان نمود: زمانی که کیفیت گندم پایین بیاید در کارخانجات برخی مواد اضافه نمودنی که سازمان غذا و دارو مجوز داده اند اضافه می گردد تا کیفیت آرد را بالا ببرند و یا نانوایان برخی مواد اضافه نمودنی از جمله سرکه و یا نمک را بیشتر اضافه می نمایند که همه این ها دارای عوارض است.

وی با بیان اینکه در فصل گرما مشکل کیفیت آرد بیشتر است، اضافه نمود: با افزایش دمای هوا کیفیت آرد نیز پایین می آید.

زارعی بیان نمود: در استان قم زمین مناسب کشت گندم نداریم بنابراین گندم فراوری شده در این استان فقط احتیاج 2 ماه استان را تأمین می نماید و برای ماه های دیگر احتیاجمند وارد کردن گندم هستیم، همچنین گندم فراوری شده در قم کیفیت بالایی ندارد.

مشکل ذخیره گندم در قم نداریم

وی با بیان اینکه کمیت ذخیره سازی گندم در استان قم مطلوب است، اضافه نمود: سیلوی قم یکی از بزرگترین سیلوهای کشور است و گندم یکسال استان را تأمین می نماید بنابراین ما مشکل ظرفیت در استان نداریم و تنها مشکل کیفیت داریم.

رئیس اتحادیه نانوایان قم بیان نمود: برخی از استان ها گندم مازاد بر احتیاج خود را که کیفیت خوبی ندارد به قم می فرستند که این امر مشکل در کیفیت آرد ایجاد می نماید که باید جلوی این امر گرفته گردد.

وی بیان کرد: زمانی که کیفیت آرد پایین بیاید نان سست می گردد بنابراین نانوا یا از کارخانه فراوری آرد شکایت دارد و تقاضای آرد جدید می نماید و یا اینکه خود اضافه نمودنی هایی از جمله سرکه و نمک اضافه می نماید که این امر موجب مسائل پوستی برای نانوا می گردد.

زارعی در خاتمه گفت: در کارخانه های فراوری آرد به صورت منظم اسیدفولیک اضافه نموده می گردد تا آهن مورد احتیاج برای مصرف نماینده نان تأمین گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1965

به "کیفیت نان در قم دچار نوسان است، جلوگیری از ورود گندم بی کیفیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیفیت نان در قم دچار نوسان است، جلوگیری از ورود گندم بی کیفیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید