کم خونی فقر آهن دوران بارداری با تغذیه مناسب قابل درمان است

به گزارش مجله پریها، یک متخصص زنان و زایمان گفت: کم خونی فقر آهن شایع ترین نوع کم خونی در دوران بارداری است.

کم خونی فقر آهن دوران بارداری با تغذیه مناسب قابل درمان است

مریم کوهی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: شایع ترین نوع کم خونی در بارداری کم خونی فقر آهن است که با تغذیه مناسب قابل پیشگیری و درمان است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه کم خونی فقر آهن در دوران بارداری عمدتا از افزایش حجم پلاسما در غیاب افزایش توده هموگلوبین مادر ناشی می گردد، توضیح داد: مصرف ناکافی منابع غذایی آهن دار، سابقه خونریزی در قاعدگی ها یا بارداری های قبلی، تعدد بارداری و بارداری مجدد با فاصله کمتر از 2 سال احتمال ابتلا به کم خونی فقر آهن را افزایش می دهد.

کوهی با تاکید به اینکه تغذیه مناسب می تواند نقش مهمی در درمان و پیشگیری کم خونی فقر آهن و سایر کم خونی ها داشته باشد گفت: درمان کم خونی فقر آهن در دوران بارداری منوط به مصرف روزانه و منظم مکمل آهن متناسب با شدت کم خونی است.

وی اظهار کرد: برای برطرف کم خونی فقر آهن در دوران بارداری پس از طی دوره درمان کم خونی و اتمام زایمان، مصرف مکمل آهن با دوز پایین تا 3 ماه پس از زایمان باید ادامه داشته باشد.

این متخصص با تاکید به اینکه زنان باردار برای جذب بهتر آهن غذا از مصرف چای و دم نوش های گیاهی یک ساعت قبل و حداقل 2 ساعت بعد از غذا خودداری نمایند، ادامه داد: برای کاهش اختلالات گوارشی و جذب بهتر آهن بهترین زمان مصرف قرص آهن پس از غذا و یا شب و قبل از خوابیدن است.

متخصص زنان و زایمان اعلام کرد: مصرف منابع غذایی حاوی آهن مثل گوشت، ماهی و سبزیجات، مصرف خشکبار و مغزها مانند بادام، خرما و کشمش، استفاده از سبزیجات و میوه های دارای ویتامین ث به همراه غذا که جذب اهن را افزایش می دهند همانند سبزی تازه، سالاد، آب لیمو از جمله موارد ساده برای پیشگیری و درمان کم خونی فقر آهن در بانوان به ویژه در دوران بارداری است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 مهر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 614

به "کم خونی فقر آهن دوران بارداری با تغذیه مناسب قابل درمان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم خونی فقر آهن دوران بارداری با تغذیه مناسب قابل درمان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید