ژئوپلیتیک فضای مجازی؛ دیپلماسی دو جانبه سایبری هند

به گزارش مجله پریها، خبرنگاران، گروه بین الملل-مهدی پورحسنی: در عصر دیجیتال و تاثیر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطاتی بر دیپلماسی باید تعریف دقیقی از مفاهیم ارائه نموده و سپس به تبیین مسائل پرداخت یکی از این مفاهیم دیپلماسی دیجیتال و سایبری است.

ژئوپلیتیک فضای مجازی؛ دیپلماسی دو جانبه سایبری هند

در دیپلماسی دیجیتال از ابزارهای مجازی مانند شبکه های اجتماعی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی بهره برداری می گردد ولی دیپلماسی سایبری استفاده از ابزارهای دیپلماتیک برای پیشبرد منافع ملی و حل و فصل مسائل ناشی از کاربرد این فناوری در زندگی اجتماعی انسان در دنیای فرسایش یافته مرزهای سرزمینی است.

به عنوان مثال مسائلی مانند امنیت سایبری، جرایم سایبری، اعتماد سازی و حکمرانی اینترنت و توسعه نرم های بین المللی و استفاده از امکانات بین المللی برای توسعه این گونه فناوری ها در کشورها در این نوع از دیپلماسی جای می گیرد. دیپلماسی در این فضا در قالب چند جانبه و سازمان های بین المللی مانند اجلاس جامعه اطلاعاتی 2003 ژنو یا 2005 تونس یا اجلاس های اتحادیه جهانی ارتباطات راه دور و کنفرانس جهانی فضای مجازی و جلسات آیکان و ملاقاتهای دو جانبه پی گیری می گردد هر چه جنبه های گوناگون حیات اجتماعی و فردی دولت- ملت ها دیجیتالی تر گردد دیپلماسی سایبری از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد.

هند به عنوان یکی از کشور های پیشرو در فناوری های ارتباطاتی و اطلاعاتی محسوب می گردد به گونه ای که این فناوری بیش از 13% فراوری ناخالص داخلی این کشور را پوشش می دهد و ارزش بازار آن حدود 200 میلیارد دلار در سال است وپیش بینی می گردد تا 2025 به 350 میلیارد دلار برسد.

دراین کشور اینترنت اشیا با 2 میلیارد دستگاه مرتبط به یکدیگر به ارزش 11 میلیارد دلار رسیده است. همچنین در حوزه های پیشرفته این فناوری مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، تحلیل دیتا، رایانش ابری نیز پیشرفت های قابل ملاحظه ای در این کشور مشاهده شده است.

متوسط مصرف دیتا به ازای هر شخص به 15 الی 20 گیگا بایت و نرخ رشد فراوری دیتا بیش از 35% است، همچنین خدمات امنیت سایبری شامل مشاوره، مسائل اجرایی، حمایت و مدیریت فرصت عمده ای در این کشور محسوب می گردد.

بنابراین دولت این کشور برای بهبود امنیت زیر ساخت های دیجیتال، مشارکت در تصمیم سازی های فضای مجازی در سطح بین المللی دیپلماسی سایبری فعالی را در پیش گرفته است.

این کشور در قالب چند جانبه در گروه کارشناسان دولتی سازمان ملل متحد، کنفرانس امنیتی مونیخ و کنفرانس بین المللی فضای مجازی که برای ایجاد هنجارهای سایبری است حضور فعالی دارد همچنین در تبادل نظر های سایبری دو جانبه نیز فعال است که موارد ذیل از آن جمله است:

تبادل نظرهای سایبری هند و استرالیا: سومین دور تبادل نظرهای سایبری هند و استرالیا درسپتامبر 2019 در دهلی نو برگزار گردید. در این تبادل نظرها در حوزه مسائل نوظهور مانند امنیت سایبری، فناوری های در حال ظهور و رهیافت های خاص آن، مباحث مطرح شده توسط کارشناسان دولتی سازمان ملل متحد، فناوری های حیاتی و همکاری برای مقابله با جرایم سایبری، اجرایی شدن حقوق بین الملل در این فضا، مسائل مربوط به اینترنت اشیا و فرصت های فراهم شده برای اقتصاد تبادل نظرشد.

تبادل نظرهای سایبری هند و فرانسه: سومین دور این تبادل نظر ها بین دو کشوردر مسائل مانند به اشتراک گذاری تحلیل های تهدید، اقدامات مهم برای حفاظت از زیر ساخت های حیاتی، حکمرانی اینترنت تبادل نظر ودو طرف بر رهیافت چند ذینفعی در مدل حکمرانی اینترنت تاکید کردند.

تبادل نظرهای سایبری هند و ژاپن: در فوریه 2019 برگزار گردید و بر مسایلی مانند اینترنت باز، آزاد، امنیت و فضای مجازی باز، روزآمد کردن راهبرد های امنیت سایبری داخلی و اقداماتی که برامنیت زنجیره تامین اثر می گذارند تاکید کردند.

تبادل نظرهای سایبری هند و انگلیس: در آوریل 2018 در جریان سفر نارندرا مودی نخست وزیر هند به لندن و با امضا موافقت نامه چارچوب و با تصویب 14 حوزه همکاری شامل تبادل اطلاعات، راهبردهای امنیت سایبری موثر، حقوق بین الملل سایبری، مدیریت حوادث سایبری تاکید و چهار کارگروه دیپلماسی سایبری، جرایم سایبری، پاسخ گویی به حوادث و اقتصاد دیجیتال تشکیل شد.

تبادل نظرهای سایبری هند و اتحادیه اروپایی: در دسامبر 2018 تشکیل و در حوزه های حقوق بین الملل در مسائل سایبری، نرم رفتار دولت های مسئول، اقدامات اعتماد ساز،جرایم سایبری و رژیم حفظ داده ها تاکید شد. در همین سال این اتحادیه امنیت سایبری را به عنوان اولویت در همکاری با هند مطرح نمود.

تبادل نظرهای سایبری هند و آمریکا: پنجمین تبادل نظرهای سایبری بین دو کشور در سال 2016 تشکیل شد و در سال 2018 تمدید شد و به اشتراک گذاری اطلاعات تاکید شد.

تبادل نظر های سایبری بین هند و دیگر قدرت های سایبری برای ایجاد امنیت در فضای دیجیتال هند، ایجاد و تقویت هنجار های بین المللی سایبری و هماهنگی با دیگر کشور ها برای مقابله با تهدیدات در فضای بین المللی طراحی شده که حقوق بین المللی قابلیت اجرایی محدود تری نسبت به فضای فیزیکی دارد زیرا در فضای مجازی دو مشکل انتساب و ناشناسی قابلیت اجرای حقوق بین الملل را محدود می نماید.

بنابر این همکاری های دو جانبه به عنوان مکملی برای ابتکارات بین المللی محسوب می گردد. در مجموع گرچه این گونه از ابتکارات در دیپماسی سایبری مفید خواهد بود ولی بهترین راه اجماع کل جامعه جهانی برای استفاده صلح آمیز از این فضا خواهد بود، ولی برای دستیابی به آن هدف راه درازی درپیش است.

منابع:

https://www.mea.gov.in/press-releases.htm?dtl/31794/3rd-IndiaAustralia-Cyber-Dialogue

https://www.diplomatie.gouv.fr/en/french-foreign-policy/security-disarmament-and-non-proliferation/fight-against-organized-criminality/cyber-security/article/indo-french-bilateral-cyber-dialogue-20-06-19

https://www.mofa.go.jp/press/release/press1e-000113.html

https://www.iiss.org/blogs/analysis/2019/11/sasia-india-uk-cyber-security-cooperation

https://eeas.europa.eu/headquarters/headquarters-homepage/55452/fifth-european-union-india-cyber-dialogue-takes-place-brussels-fr

https://economictimes.indiatimes.com/news/defence/india-us-renew-agreement-for-cyber-security-coordination/articleshow/56484102.cms?from=mdr

https://economictimes.indiatimes.com/tech/internet/why-cybersecurity-should-be-indias-foremost-priority/articleshow/71843562.cms?from=mdr

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/23340460.2017.1414924

https://ncss2020.nic.in/

https://www.uscpublicdiplomacy.org/blog/cyber-diplomacy-vs-digital-diplomacy-terminological-distinction

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3243

به "ژئوپلیتیک فضای مجازی؛ دیپلماسی دو جانبه سایبری هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژئوپلیتیک فضای مجازی؛ دیپلماسی دو جانبه سایبری هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید