چطور اقامت دائم کانادا را بدست بیاوریم؟

به گزارش مجله پریها، هر ساله بیش از 200 هزار نفر اجازه پیدا می کنند تا به عنوان مقیم دائم وارد کشور کانادا شوند. این افراد پس از ورود به کشور کانادا می توانند کارت اقامت دائم خود را دریافت نموده و زندگی جدیدی را در این کشور شروع کنند. افرادی که اقامت دائم کانادا را به دست آورده باشند از بیشتر حقوق شهروندی این کشور بهره مند خواهند شد. ضمن این که بعد از چند سال امکان دریافت تابعیت کشور کانادا نیز وجود خواهد داشت. با وجود چنین مزایایی طبیعی است که هر سال افراد زیادی از تمام نقاط جهان برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنند. اما از چه روش هایی می توان اقامت دائم کانادا را به دست آورد؟

چطور اقامت دائم کانادا را بدست بیاوریم؟

اگر علاقمند به سفر با بهترین ارزان ترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

روش های دریافت اقامت دائم کانادا

دولت کانادا شیوه های مختلفی را پیش بینی نموده تا شهروندان سایر کشورها بتوانند اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند. به عنوان مثال می توانید به واسطه حضور یکی از اعضای خانواده خود در کانادا شانس خود را برای دریافت اقامت دائم کانادا امتحان کنید یا اقامت دائم این کشور را به وسیله مهاجرت کاری به کانادا اخذ نمایید. در ادامه اصلی ترین راه های دریافت اقامت دائم کانادا مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

روش اول) اکسپرس اینتری Express Entry

اکسپرس اینتری یک روش سریع برای مهاجرت به کانادا و دریافت اقامت دائم این کشور محسوب می شود. اکسپرس اینتری در واقع سیستمی الکترونیکی است که دولت کانادا به طور خاص آن را برای نیروهای کار ماهر و در قالب برنامه اسکیل ورکر طراحی نموده است. تمامی اقدامات در این سیستم به صورت آنلاین انجام خواهد شد و بر اساس یک سیستم امتیازبندی تمامی افراد متقاضی این برنامه رتبه بندی خواهند شد. در نهایت برای افرادی با بیشترین امتیاز دعوت نامه هایی تحت عنوان ITA ارسال خواهد شد. روش اکسپرس اینتری دارای سه کلاس مختلف است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

1- برنامه اسکیل ورکر فدرال FSWP

برنامه اسکیل ورکر فدرال کانادا را می توان اصلی ترین راستا برای مهاجرت کاری به کانادا و دریافت اقامت دائم این کشور دانست. برای این که در برنامه نیروی کار ماهر فدرال کانادا شرکت کنید باید الزاماتی را داشته باشید که از جمله آن ها می توان به یک سال سابقه کار مداوم و تمام وقت در مشاغل طبقه بندی شده توسط دولت کانادا اشاره داشت. مدارک تحصیلی و مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی نیز از دیگر الزامات برای واجد شرایط بودن جهت شرکت در این برنامه محسوب می شود.

در صورتی که خودتان را واجد این شرایط می دانید در گام اول باید یک پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری ایجاد نموده و رزومه خود را در آن ثبت کنید. سپس پروفایل شما و سایر متقاضیان مورد آنالیز قرار گرفته و بر اساس سیستم امتیازبندی CRS، امتیازی به شما تعلق خواهد گرفت. حداقل امتیازی که باید به دست بیاورید 67 امتیاز از 100 امتیاز است. بعد از رتبه بندی افراد بر اساس امتیازات کسب شده دولت کانادا برای متقاضیانی که بالاترین امتیازات را داشته باشند دعوت نامه هایی را ارسال خواهد نمود. این فرآیند به طور معمول کمتر از شش ماه طول خواهد کشید و شخص متقاضی پس از دریافت دعوت نامه دو ماه زمان دارد تا درخواست خود را برای دریافت اقامت دائم کانادا ارائه نماید.

2- برنامه تاجران ماهر فدرال

در صورتی که در یک حوزه تجاری دارای مهارت هستید و این حوزه تجاری در طبقه بندی مشاغل تجاری کشور کانادا آمده باشد می توانید شانس خود را در این برنامه امتحان کنید. برای شرکت در این برنامه ضروری است که حداقل دو سال سابقه کار در فیلد مورد نظر خود داشته باشید. همچنین باید الزامات دیگر از جمله مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی را به وسیله آزمون هایی مانند آیلتس ثابت کنید. داشتن پیشنهاد شغلی از کانادا می تواند تاثیر زیادی در پیروزیت شما داشته باشد اما وجود آن الزامی نیست.

بعد از این که مطمئن شدید واجد شرایط هستید می توانید پروفایل خود را در سیستم اکسپرس اینتری ایجاد نمایید. دقت داشته باشید که در طول زمان می توانید به طور دائم پروفایل خود را به روز نموده و اطلاعات جدیدی را ثبت نمایید. بعد از آنالیز پروفایل امتیازی به شخص متقاضی تعلق خواهد گرفت و در صورت قرار دریافت در لیست منتخب یک دعوت نامه برای وی ارسال خواهد شد که با استفاده از آن قادر خواهد بود برای اقامت دائم کانادا اقدام نماید.

3- برنامه تجربه کانادایی CEC

تجربه کانادایی آخرین روش دریافت اقامت دائم کانادا به وسیله اکسپرس اینتری است. این برنامه به افرادی که تجربه حداقل یک سال کار در کشور کانادا در طول سه سال اخیر را داشته باشند این امکان را می دهد تا شانس خود را برای تبدیل شدن به مقیم دائم کانادا امتحان کنند. در واقع دولت کانادا به وسیله این برنامه نیروی کار ماهر و بااستعدادی که در کشور کانادا کار می کنند را شناسایی نموده و به آن ها این فرصت را می دهد تا به طور دائمی ساکن کشور کانادا شوند. علاوه بر سابقه کار الزامات دیگری مانند دریافت حداقل نمره در سیستم آزمون زبان کانادا نیز برای این برنامه وجود دارد.

بعد از دریافت مجوز کار کانادا، پر کردن حداقل یک سال سابقه کار در این کشور و اطمینان از واجد شرایط بودن می توانید برای شرکت در این برنامه اقدام به ایجاد پروفایل در اکسپرس اینتری کنید. بعد از انجام این کار پروفایل شما مورد آنالیز قرار خواهد گرفت و امتیاز معینی را کسب خواهید کرد.

علاوه بر تحصیلات، سابقه کار و زبان انگلیسی که می تواند امتیازات زیادی را به شما اختصاص دهد داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمای کانادایی نیز کاملا تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این، قرار دریافت در بین افراد منتخب طرح نامزدی استانی نیز می تواند تا سقف 600 امتیاز نصیب شخص متقاضی کند. در خصوص این طرح در ادامه همین مطلب شرح داده خواهد شد.

در صورتی که از مهارت شغلی خاصی برخوردار باشید که مورد احتیاج کشور کانادا باشد می توانید در برنامه های مختلف سیستم اکسپرس اینتری که تحت عنوان اسکیل ورکر کانادا شناخته می شود شرکت نموده و شرایط را برای دریافت اقامت دائم کانادا مهیا نمایید.

در صورت برخورداری از امتیازات لازم یک دعوت نامه برای شما ارسال خواهد شد. بعد از دریافت این دعوت نامه می توانید درخواست اقامت دائم کانادا را ارسال نموده و اموری مانند معاینات پزشکی و دریافت گواهی عدم سوءسابقه را انجام دهید. در نهایت و پس از تایید کلیه مدارک می توانید کارت اقامت دائم کانادا را دریافت نمایید.

روش دوم) برنامه نامزدی استانی PNP

این روش نیز مانند روش های قبلی در حوزه مهاجرت به کانادا قرار می گیرد. تفاوت برنامه نامزدی استانی با روش اکسپرس اینتری در این است که برنامه نامزدی استانی به صورت مستقیم توسط استان ها و قلمروهای کانادا ارائه شده و هر یک از آن ها نیز معیارهای خاص خود را دارند. بنابراین افرادی که قصد مهاجرت به یک استان خاص کانادا را داشته باشند می توانند در این برنامه شرکت کنند.

استان های مختلف کانادا دارای برنامه های مهاجرتی متفاوتی هستند اما به طور کلی می توان کلیه برنامه های نامزدی استانی را در چهار دسته گسترده شامل نیروی کار ماهر، سرمایه گذاران، خانواده و دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه ها یا کالج های کانادا تقسیم بندی کرد. افرادی که در این دسته ها قرار بگیرند امکان شرکت در برنامه نامزدی استانی و دریافت اقامت دائم کانادا را خواهند داشت.

در حال حاضر رایج ترین دسته برنامه نامزدی استانی دسته نیروی کار ماهر است. استان های کانادا به منظور جذب نیروی کار ماهر مورد احتیاج بازار کار خود اقدام به راه اندازی این طرح نموده اند. بدین ترتیب افرادی که دارای سابقه کار حرفه ای، تحصیلات مناسب و مهارت کافی در زبان باشند می توانند به وسیله استان مورد نظر خود برای مهاجرت کاری به کانادا اقدام کنند.

برای شرکت در برنامه نامزدی استانی کانادا ابتدا باید دسته مورد نظر خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال استان آلبرتا دارای 3 دسته اکسپرس اینتری، فرصت آلبرتا Alberta Opportunity و خوداشتغالی در بخش کشاورزی است. تقریبا تمامی استان های کانادا یکی از دسته های برنامه استانی خود را به اکسپرس اینتری اختصاص داده اند. در صورتی که بخواهید به وسیله دسته اکسپرس اینتری برای برنامه نامزدی استانی اقدام کنید باید در ابتدا یک پروفایل را در سیستم اکسپرس اینتری ایجاد نمایید.

در صورتی که از سمت استان مورد نظر خود به عنوان کاندیدا انتخاب شوید می توانید در سیستم اکسپرس اینتری این مورد را ثبت کنید. در گام بعدی باید اطلاعات مربوط به پروفایل از جمله شماره پروفایل را به استان مورد نظر اعلام کنید تا نامزدی شما را مورد تایید قرار دهند. با تایید نامزدی استانی تا سقف 600 امتیاز در سیستم اکسپرس اینتری به شما تعلق خواهد گرفت. در نهایت، کلیه متقاضیان رتبه بندی شده و افراد منتخب دعوت نامه خواهند گرفت. سایر دسته های برنامه نامزدی استانی به طور کامل به وسیله استان مربوطه و خارج از سیستم اکسپرس اینتری انجام می شود.

برنامه نامزدی استانی کانادا یکی از روش های سریع و محبوب برای دریافت اقامت دائم کانادا محسوب می شود.

دقت داشته باشید که استان مربوطه در زمینه اعطای اقامت دائم مسئولیتی نداشته و بعد از طی تمام مراحل باید برای دریافت اقامت دائم کانادا به وسیله دولت فدرال اقدام نمایید. البته در صورت تایید شدن و کسب امتیازات لازم دولت فدرال صرفا مواردی مانند معاینات پزشکی و گواهی سوءسابقه را چک می نماید و مسئله ای برای صدور کارت اقامت وجود نخواهد داشت.

روش سوم) سرمایه گذاری و کارآفرینی

دولت کانادا این فرصت را فراهم نموده تا شهروندان کشورهای دیگر بتوانند با سرمایه گذاری در کانادا مقیم دائم این کشور شوند. افرادی که در زمینه بیزنس تجربه داشته و دارای سرمایه کافی باشند این امکان را دارند تا برای دریافت اقامت دائم کشور کانادا به وسیله برنامه سرمایه گذاری و کارآفرینی کانادا اقدام کنند. این برنامه دارای سه دسته مختلف شامل موازد زیر است:

  • سرمایه گذاران
  • کارآفرینان
  • افراد خود اشتغال

1- برنامه مهاجران سرمایه گذار

دولت کانادا سرمایه گذاران خارجی را به عنوان بخش مهمی از اقتصاد کانادا در نظر گرفته است و به وسیله این برنامه فرصت دریافت اقامت دائم کانادا را به سرمایه گذاران خارجی و خانواده آن ها داده است. بر این اساس سرمایه گذاران خارجی باید الزامات زیر را مورد توجه قرار دهند:

  • داشتن تجربه در زمینه کنترل و مدیریت یک بیزنس
  • داشتن حداقل 1.600.000 دلار سرمایه
  • سرمایه گذاری 800 هزار دلاری به مدت 5 سال

2- برنامه کارآفرینی

افرادی که در این برنامه شرکت می کنند در صورت دریافت ویزا می توانند کسب وکار خود را در کانادا راه اندازی کنند. ضمن این که بعد از انجام این کار می توانند اقامت دائم کشور کانادا را نیز اخذ کنند. الزامات زیر برای چنین افرادی در نظر گرفته شده است:

  • سرمایه گذاری قابل توجه در کانادا طی دو سال اول ورود به این کشور
  • مشارکت فعال و مداوم در مدیریت بیزنس
  • استخدام حداقل یک شهروند یا مقیم دائم کانادا به غیر از بستگان شخص کارآفرین

3- برنامه خوداشتغالی

ارزیابی افراد در برنامه خوداشتغالی بر اساس مواردی نظیر تجربه و توانایی بیزنس، صلاحیت در امور هنری و سرمایه کافی انجام می شود. برنامه خوداشتغالی شامل دو دسته کلی می شود:

  • افرادی که قصد ایجاد یک کسب وکار در کانادا را داشته باشند که دارای سهم قابل توجه در اقتصاد یا فرهنگ یا هنر کانادا باشد
  • افرادی که در زمینه کشاورزی تجربه داشته و قادر به خرید و مدیریت امور یک مزرعه در کانادا هستند.

روش چهارم) مهاجرت به وسیله خانواده

مهاجرت به وسیله خانواده که تحت عنوان اسپانسرشیپ خانوادگی شناخته می شود یکی از روش های متداول برای اخذ اقامت دائم کانادا محسوب می شود. در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما مقیم دائم کشور کانادا باشد می تواند به شما یاری کند تا اقامت دائم این کشور را بگیرید. شخص دارنده اقامت دائم کانادا می تواند به عنوان حامی اقتصادی همسر، فرزند، والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود از آن ها برای اقامت در کانادا دعوت کند.

در حال حاضر حدودا 30 درصد تمام مهاجرانی که به کانادا می آیند توسط یکی از اعضای خانواده خود در این کشور حمایت می شوند.

شخص حمایت کننده باید الزامات زیر را مد نظر قرار دهد تا بتواند واجد شرایط باشد:

  • اثبات توانایی اقتصادی به منظور حمایت از اعضای خانواده
  • تعهد برای حمایت از اعضای خانواده در مدت معین و کوشش اعضای خانواده او جهت رسیدن به استقلال اقتصادی
  • داشتن حداقل 18 سال سن
  • عدم حضور در زندان و عدم وجود اتهام جدی در خصوص شخص
  • ورشکسته نبودن

روش پنجم) مهاجرت به کبک به وسیله کار و سرمایه گذاری

استان کبک در بسیاری از موارد دارای قوانین خاص خود بوده و برنامه های مهاجرت این استان نیز دارای روال جداگانه ای است. یکی از مهم ترین برنامه های مهاجرت کبک که منجر به اخذ اقامت دائم کشور کانادا خواهد شد مهاجرت کاری و سرمایه گذاری است. در صورتی که علاقه داشته باشید تا در استان کبک ساکن شده و در یکی از شهرهای این کشور به کار و زندگی بپردازید می توانید در برنامه اسکیل ورکر کبک یا برنامه سرمایه گذاری آن شرکت کنید.

مهاجرت کاری به کبک

مهاجرت کاری به کبک به وسیله برنامه اسکیل ورکر این استان امکان پذیر است. این برنامه به طور کامل خارج از سیستم اکسپرس اینتری بوده و برای شرکت در آن باید در پرتال مخصوص همین استان تحت عنوان Arrima یک پروفایل ایجاد کنید. بعد از ایجاد پروفایل و ارسال درخواست برای اخذ گواهی انتخابی کبک تحت عنوان CSQ باید منتظر آنالیز پروفایل و امتیازبندی بمانید. بعد از انجام آنالیز در صورتی که پیروز به اخذ گواهی مذکور شده باشید می توانید درخواست خود را برای اخذ اقامت دائم کانادا به دولت فدرال این کشور ارائه کنید.

برای واجد شرایط بودن در برنامه نیروی کار کبک باید حداقل 50 امتیاز کسب نموده باشید.

سرمایه گذاری در کبک

برنامه مهاجران سرمایه گذار استان کبک به افرادی که تمایل به سرمایه گذاری در کشور کانادا دارند این امکان را می دهد تا ضمن سرمایه گذاری در کبک بتوانند اقامت دائم کانادا را نیز بگیرند. برای این که واجد شرایط حضور در این برنامه باشید باید حداقل 2 میلیون دلار کانادا سرمایه داشته باشید. ضمناً باید در یکی از زمینه های زیر حداقل 2 سال سابقه کار در طول 5 سال گذشته داشته باشید:

  • مشاغل مربوط به کشاورزی، تجارت یا صنعت
  • مشاغل حرفه ای
  • آژانس های بین المللی
  • مشاغل دولتی

دقت داشته باشید که در صورت پذیرفته شدن باید 1.2 میلیون دلار کانادا در یکی از حوزه های یادشده سرمایه گذاری کنید. در صورت داشتن این شرایط بر اساس فاکتورهای زیر ارزیابی خواهید شد:

  • سن
  • تحصیلات
  • سابقه کاری
  • مهارت زبان

علاوه بر این می توانید در طرح کارآفرینی و خوداشتغالی کبک نیز شرکت کنید. حداقل سرمایه لازم برای طرح کارآفرینی کبک 300 هزار دلار کانادا و برای طرح خوداشتغالی 100 هزار دلار کانادا معین شده است.

نحوه درخواست اقامت دائم کانادا

تا اینجا گفتیم که از چه روش هایی می توانید برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام کنید اما درخواست اقامت دائم کانادا دارای روال معینی است که در ادامه به آن می پردازیم. درخواست اقامت دائم کانادا بسته به این که به وسیله کدام برنامه انجام شود دارای تفاوت هایی خواهد بود. به عنوان مثال درخواست اقامت کانادا به وسیله اکسپرس اینتری طبق روال زیر انجام می گیرد.

نحوه درخواست اقامت دائم کانادا به وسیله اکسپرس اینتری

دعوت نامه ای که از سیستم اکسپرس اینتری دریافت می کنید تنها برای 60 روز معتبر خواهد بود. بنابراین قبل از این که اعتبار دعوت نامه به انتها برسد باید تمامی اقدامات مربوط به درخواست اقامت دائم کانادا از جمله آماده سازی مدارک را انجام دهید. درخواست اقامت دائم کانادا به وسیله اکسپرس اینتری ساده بوده و برای انجام آن باید وارد حساب کاربری خود در اکسپرس اینتری شوید. سپس باید فرم درخواست را به صورت آنلاین پر نموده و روی گزینه ارسال درخواست کلیک کنید تا درخواست شما ثبت شود.

نحوه درخواست اقامت دائم کانادا به وسیله برنامه نامزدی استانی

در صورتی که برای دسته اکسپرس اینتری برنامه نامزدی استانی کانادا اقدام نموده باشید روال درخواست اقامت به همان روش سیستم اکسپرس اینتری و به صورت آنلاین انجام می شود. اما در صورتی که برای سایر دسته های برنامه نامزدی استانی اقدام نموده باشید باید فرآیند زیر را جهت ارائه درخواست اقامت دائم کانادا طی نمایید.

1- گردآوری مدارک مورد احتیاج

اولین کاری که در زمینه درخواست اقامت دائم کانادا باید انجام دهید جمع آوری مدارک مورد احتیاج است که در ادامه مهم ترین آن ها آورده شده است:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • پاسپورت
  • تاییدیه نامزدی
  • مدارک اثبات مهارت زبان
  • مدارک شناسایی
  • گواهی سوءسابقه
  • دو قطعه عکس

دقت داشته باشید که مدارک را به طور دقیق و کامل گردآوری کنید زیرا در صورت وجود نقص در مدارک، احتمال رد شدن درخواست شما زیاد خواهد بود. ضمن این که بعضی مدارک از جمله مدارک شناسایی باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شوند.

2- تکمیل فرم درخواست

بعد از جمع آوری تمامی مدارک نوبت به تکمیل فرم درخواست خواهد رسید که شامل چندین فرم مختلف می شود. در پر کردن فرم ها نهایت دقت را داشته باشید زیرا هر گونه اشتباه و اطلاعات نادرست در فرم درخواست ممکن است موجب رد شدن یا به تعویق افتادن درخواست شما شود.

3- پرداخت هزینه

درخواست اقامت دائم کانادا شامل هزینه هایی می شود که جزئیات آن در زیر آمده است:

  • هزینه درخواست: 550 دلار کانادا
  • حق اقامت دائم: 490 دلار کانادا
  • هزینه درخواست همسر متقاضی اصلی: 550 دلار کانادا
  • حق اقامت دائم همسر متقاضی اصلی: 490 دلار کانادا
  • هزینه فرزند متقاضی: 150 دلار کانادا
  • هزینه بیومتریک: 85 دلار کانادا برای هر نفر

4- ارسال درخواست

بعد از تکمیل فرم ها و پرداخت هزینه های مربوطه می توانید درخواست خود را برای اقامت دائم کشور کانادا به وسیله ایمیل به اداره مهاجرت این کشور ارسال نمایید. در نهایت باید منتظر بمانید تا پرونده شما مورد آنالیز قرار گرفته و نتیجه به شما اعلام شود.

همان طور که می بینید دولت کانادا روش های گوناگونی را برای دریافت اقامت دائم این کشور پیش بینی نموده که بسته به شرایط خود می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. البته ناگفته نماند که فرآیند دریافت اقامت دائم کانادا تا حدودی پیچیده بوده و بهتر است در این راستا از تجربه و تخصص افراد و موسسات آگاه در این حوزه بهره ببرید.

منبع: نیلگام
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3195

به "چطور اقامت دائم کانادا را بدست بیاوریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور اقامت دائم کانادا را بدست بیاوریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید