پنیر چدار چیست و چه کاربردی دارد

به گزارش مجله پریها، اگر شما هم در پی پاسخ این سؤال هستید که پنیر چدار چیست؟ باید بگوییم، شما از دومین پنیر محبوب در سراسر جهان حرف می زنید. پنیری که اولین بار در دهکده ای در جنوب غربی انگلستان تهیه شد و طعم خوشمزه اش باعث شد که مردم کشورهای مختلف به تولید آن دست بزنند. در این مقاله خبرنگاران سعی داریم به شما توضیح دهیم که پنیر چدار چیست و چه کاربردهایی در تهیه غذا دارد

پنیر چدار چیست و چه کاربردی دارد

پنیر چدار چیست؟

پنیر چدار یک پنیر با طعم و عطری تقریباً تند است که اولین بار از شیر تازه گاو در روستای چدار در انگلستان تهیه شد. در حال حاضر، این پنیر در کشورهای مختلف و البته از شیر گوسفند و بز و گاهی بدون لبنیات نیز تهیه می شود. آنچه باعث محبوبیت پنیر چدار شده، تنها طعم و بوی آن نیست. بلکه خواص آن برای سلامتی موجب شده که توجه بسیاری به آن جلب شود. این پنیر سرشار از ویتامین K است و برای سلامتی اندام های مختلف از جمله کلیه ها و استخوان ها اهمیت بسیاری دارد.

چگونه از پنیر چدار نگهداری کنیم؟

نحوه نگهداری کردن از پنیر چدار با توجه به این که شما آن را قالبی، رنده شده یا ورقه ای تهیه کرده اید، فرق دارد.

  • اگر پنیر را به صورت قالبی تهیه کرده اید، باید آن را با یک ورق روغنی یا پارچه بپیچانید، سپس آن را با یک لایه سلفون بپوشانید. با این شرایط به مدت 1 ماه یا بیشتر در یخچال باقی می ماند.
  • اگر پنیر چدار ورقه ای یا رنده شده خریده اید، بهتر است که حداکثر تا 1 هفته پنیر را مصرف کنید.
  • اگر قصد نگهداری طولانی مدت آن را داشته باشید، تکلیف پنیر چدار چیست؟ در این حالت باید بدون این که بسته بندی را باز کنید، یک لایه سلفون دور آن بکشید و در فریزر قرار دهید. در این حالت 6 تا 8 ماه سالم باقی می ماند.

ارزش غذایی پنیر چدار چیست؟

برای اینکه بدانیم پنیر چدار چرا برای سلامتی اهمیت دارد، بهتر است با ارزش غذایی آن آشنا شوید:

نوع ماده غذاییارزش غذایی در هر 100 گرم
انرژی402 کیلوکالری
سدیم25%
پروتئین50%
چربی کل50%
کلسترول35%
کلسیم72%
ویتامین D6%
ویتامین B65%
ویتامین B1213%
منیزیوم7%

طرز تهیه پنیر چدار چیست؟

مراحل تهیه پنیر چدار آنقدر معروفیت دارد که تولیدکنندگان آن را چدارینگ نام نهاده اند. فرآیند Cheddaring:

  1. با افزودن میکروب کشته شده و مایه پنیر به شیر تازه گاو، بز یا گوسفند آغاز می شود. در واقع، سعی می کنند که شیر در مدت 24 ساعت دلمه دلمه شود. به همین دلیل باکتری های مخمر را به شیری که 31 تا 32 درجه سانتی گراد حرارت دیده است، اضافه می کنند. برای اینکه شیر بیشتر دلمه ببندد، به آن سرکه یا آبلیمو هم اضافه می کنند.
  2. در مرحله بعدی نوبت به برش زدن دلمه ها می رسد. بنابراین، ابتدا دلمه ها را به صورت افقی و در امتداد طول، سپس عمودی برش می زنند. ابزاری که در این مرحله استفاده می شود، سیم های موازی دارد که پنیر را به شکل ورقه ای برش می زند. پس از برش زدن پنیرها را کناری می گذارند. بعد از 30 دقیقه آب پنیر را خارج کرده تا ورقه ها به هم بچسبند تا به صورت قالبی درآید.
  3. در این مرحله نوبت به برش زدن قالب های پنیر چدار می رسد. البته مهم است که اندازه اسیدیته بودن آن به 6.4 برسد. پس از آن پنیر چدار را در ابعاد 1.5 سانتی متری برش می زنند. در نهایت، نوبت به افزودن نمک می رسد.
  4. در آخرین مرحله دلمه های نمکی و برش خورده را در قالب های پنیر قرار داده تا در طی زمان به طور کامل فشرده شوند. پس از آن زمان لازم است تا پنیر به طور کامل آماده شود. این مرحله ایجینگ (aging) نامیده می شود.

خواص پنیر چدار چیست؟

همانطور که گفتیم پنیر چدار علاوه بر طعم و بوی خوبی که دارد، در بهبود سلامتی بدن هم نقش مهمی بازی می کند. به همین دلیل در ادامه شما را با خواص پنیر چدار آشنا خواهیم کرد.

  • پنیر چدار فاقد گلوتن است و افرادی که به این ماده حساسیت دارند، با خیال راحت می توانند از این پنیر مصرف کنند.
  • پروتئین پنیر چدار در هر 100 گرم به اندازه ای است که نیاز شما به پروتئین را تا حدی رفع می کند.
  • کلسیم، پتاسیم، ویتامین K و منیزیوم آن برای محکم سازی استخوان ها بسیار مفید است.
  • فسفر این پنیر برای تقویت عملکرد مغز و حافظه و فعالیت کلیه ها بسیار اهمیت دارد. این ماده معدنی همراه با ویتامین E در تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی بازی می کنند.

با وجود خواصی که اشاره کردیم، این پنیر در حدود 35% کلسترول دارد. در نتیجه افرادی که از مسائل قلبی و عروقی رنج می برند یا مسائلی مانند کبد چرب دارند، باید در مصرف پنیر چدار دقت داشته باشند.

پنیر چدار چیست و انواع کاربرد پنیر چدار

اکنون می دانید که پنیر چدار چیست و با نحوه درست کردن آن آشنایی دارید. اما انواع کاربرد پنیر چدار را در ادامه شرح خواهیم داد.

پنیر چدار یکی از پرکاربردترین پنیرها در تهیه فست فودهاست. شما می توانید در تهیه انواع ساندویچ گرم و سرد از آن استفاده کنید. علاقه به پنیر چدار باعث شده است که طرفداران این پنیر، هنگام صبحانه نیز پنیر چدار مصرف کنند. علاوه بر این، استفاده از پنیر چدار در سوپ و سالاد هم می تواند پیش غذای خوشمزه ای برای مهمانی ها رقم بزند.

پاستا را نباید نادیده گرفت. بسیاری از رستوران ها برای مشتریان خود پاستاهایی سرو می کنند که پنیر چدار در دستور تهیه آنها واقع شده است. کاربرد پنیر چدار در پیتزا نیز باعث تهیه یک وعده ناهار یا شام خوشمزه شده است. در ضمنً، بسیاری در مهمانی های خود پنیر چدار را همراه با سیب، گلابی و انگور، کراکرهای سبوس دار، پیتا، سالامی و بیف سرو می کنند.

جمع بندی

در این مقاله از خبرنگاران به این سؤال پاسخ دادیم که پنیر چدار چیست؟ سپس با ذکر ارزش غذایی آن به خواصی که برای سلامتی دارد، پرداختیم. این پنیر اکنون در کشورهای مختلف با شیر گاو، بز و گوسفند یا حتی بدون لبنیات تهیه می شود. اگرچه این پنیر برای بهبود عملکرد کلیه ها و محکم سازی استخوان ها بسیار مفید است، اما افرادی که از بیماری فشار خون، قلب و کبد چرب رنج می برند، باید با احتیاط آن را مصرف کنند. حال که می دانید کاربرد پنیر چدار چیست، می توانید آن را از خبرنگاران سفارش داده و در تهیه انواع ساندویچ، پاستا و پیتزا استفاده کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4678

به "پنیر چدار چیست و چه کاربردی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنیر چدار چیست و چه کاربردی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید