هم صحبتی با فاصله ها حاصل 15 سال سرایش اشعار نو نیمایی است

به گزارش مجله پریها، ناصر پروانی، درباره پانزدهمین کتاب شعر خود با عنوان هم صحبتی با فاصله ها که به تازگی روانه بازار شده است به خبرنگاران گفت: این کتاب مشتمل بر 42 شعر نو نیمایی است که بعضی از عناوین آن شامل قصه زندگی، موج سرگردان، تماشای خدا، باغ دلشوره، مادر، گمشده در مه، حس بهاری، الهام تو، حس آرامش، قفس عشق، سفره دل، سپیدتر از برف، دلتنگی قاصدک و رسیدن است.

هم صحبتی با فاصله ها حاصل 15 سال سرایش اشعار نو نیمایی است

این شاعر ادامه داد: شعر نو نیمایی قالب های متفاوت دارد. شعرهای بلند نیمایی هم وجود دارد ولی نسل نو با طولانی بودن شعر موافق نیستند. امروز عصر تک بیتی ها، نیم بیتی ها و هایکو است. در کتاب هم صحبتی با فاصله ها برخی اشعار بلند هم دیده می گردد. به عنوان مثال در اشعاری از این کتاب، روایت رود و برگ بیان شده و مضمون باید از خامی خارج می شد و به پختگی می رسید و به همین علت لازم بود شعر طولانی گردد.

پروانی با بیان اینکه تا به امروز کتاب مستقل شعر نو نداشته است، مطرح کرد: کتاب هم صحبتی با فاصله ها اولین کتاب شعر نوی من است.اشعار کتاب های شعر قبلی من بیشتر غزل بودند و مخاطب این کتاب هم عمدتا جوانان و افرادی که دل جوان دارند، هستند.

وی با اشاره به اینکه مضامین اشعار هم صحبتی با فاصله ها انتظار و فاصله انسان هاست، بیان نمود: فاصله بین افراد خودبه خود به وجود نمی آید و پدیده ای ثانویه است که در پی یک اتفاق و حادثه ایجاد می گردد. در برخی اشعار به مقاومت های فکری و دلی اشاره شده؛ زیرا ما گاهی با یادآوری خاطراتی انگار می خواهیم خود را زجر دهیم.

نویسنده کتاب های مهربان تر از مرگ و تابوت دخترانه گفت: در اشعار کتاب هم صحبتی با فاصله ها به بعد مثبت دوری و فاصله هم اشاره شده است. دلتنگی میوه فاصله است که تولیدنماینده اشتیاق های خاص، پاک نماینده دل گرفتگی ها و شوینده بسیاری از دلگیری هاست. در فاصله بسیاری از ویژگی های منفی طرف مقابل فراموش می گردد. این مسئله به طور شاخص در فوت افراد تعیین می گردد و اطرافیان تقریبا به طور کامل خصوصیات منفی متوفی را فراموش و از خوبی های او یاد می نمایند.

این شاعر توضیح داد: کتاب هم صحبتی با فاصله ها در 111 صفحه با قیمت 80 هزار تومان یک ماه و نیم قبل به وسیله انتشارات شبستان منتشر شد. در چاپ اول شمارگان کمتر از 1000 و حدود 600 بود. با استقبالی که شده در هفته آینده کتاب به چاپ دوم می رسد.

وی در خصوص وجه تمایز این اثر با کتاب های شعر دیگرش مطرح کرد: در کتاب های قبل قالب شعرها غزل و در فضایی غم آلود بود اما در کتاب نوم مفاهیم با زبان شیرین تر بیان شده است. تا حدودی فضا نسبت به کارهای قبلی ام شادتر است. وجه تمایز دیگر این کتاب بازه زمانی نگارش آن است که سرایش شعرهای این کتاب نسبت به آثار قبلی طولانی تر است. این اثر حاصل بازه زمانی 15ساله است یعنی اشعاری که از 25 سالگی تا 43 سالگی در قالب نو نیمایی سرودم در این کتاب جمع بندی شده است.

پروانی با اشاره به استقبال از شعر نو در جامعه امروزی، گفت: اهل شعر نو نیستم و بیشتر به شعر کلاسیک به ویژه غزل علاقه دارم اما باید بپذیریم که بدنه عمومی جامعه عمدتا با شعر نو ارتباط برقرار می نماید. شعرهای نو نثر هستند اما وزنی بر آنها سوار است. دامنه افرادی که شعر نو انتخاب می نمایند گسترده تر و غیرتخصصی تر است. نوعی روانی و جاری بودن در شعر نو حاکم است که باعث می گردد افراد ارتباط خاصی با آن پیدا نمایند. شعر نو امروزی تر است و در نتیجه با فکر های امروزی ارتباط کامل تر و پایدار تری برقرار می نماید.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 22 تیر 1402 بروزرسانی: 22 تیر 1402 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4850

به "هم صحبتی با فاصله ها حاصل 15 سال سرایش اشعار نو نیمایی است" امتیاز دهید

3 کاربر به "هم صحبتی با فاصله ها حاصل 15 سال سرایش اشعار نو نیمایی است" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم صحبتی با فاصله ها حاصل 15 سال سرایش اشعار نو نیمایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید