ماوس نوری یا ماوس لیزری کدام بهتر است؟

به گزارش مجله پریها، ماوس ها برای درک فرمان حرکتی از فناوری‌های مختلفی استفاده می‌کنند که رایجترین آنها نوری (optical) و لیزری (laser) هستند. کدامیک را انتخاب کنیم؟ چطور این دو را از هم تمیز دهیم؟ مزایا و معایب هر یک چیست؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

ماوس نوری یا ماوس لیزری کدام بهتر است؟

اکثر ماوس ها به این نحو طراحی شده‌اند که دو کلید برای کلیک راست و کلیک چپ داشته و در میان این دو کلید نیز غلتکی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن عملیاتی مانند بزرگنمایی و کوچک نمایی یا پیمایش میان صفحات را به انجام برسانید. زیر موس نیزحسگر قرار گرفته است که در گذشته به صورت غلتکی بوده است، اما امروزه این گلوله جای خود را به نور و لیزر داده است.

ماوس نوری (Optic) و لیزری هر دو به وفور در بازار یافت می‌شوند. البته گاهی اوقات از برخی ماوس های نوری به اشتباه ماوس لیزری نام برده می‌شود، در صورتی که ماوس لیزری با ماوس نوری متفاوت است. البته بهتر است این نکته را یادآوری کنیم که ماوس نوری و لیزری هر دو توسط درگاه USB به رایانه متصل می‌گردند و در هر دو حالت نیز این ماوس ها می تواند بی سیم یا سیم دار باشد. پس اگر ماوسی بی سیم باشد دلیل بر لیزری یا نوری بودن آن نیست و همچنین لزومی ندارد یک ماوس لیزری، بی سیم باشد.

ماوس لیزری یا ماوس نوری؟

ماوس ها برای تعیین جهت حرکت روی صفحه (پد) از یک دوربین کوچک کمک می‌گیرند. این دوربین تصویری از صفحه زیرین موس را تهیه و پس از حرکت، تصویر جدید را با تصویر قبلی مقایسه نموده و به این ترتیب جهت حرکت را مشخص و نشانگر ماوس را در همان جهت حرکت می‌دهد. یکی از مشکلاتی که برای تهیه تصاویر در چنین شرایطی رخ می‌دهد این است که صفحه زیر ماوس، تاریک است و برای رفع این مشکل باید از یک منبع نور برای روشن نمودن آن کمک گرفت. این نور می‌تواند به دو روش تامین شود که هریک از این روش‌ها موجب می‌شود تا نوع ماوس شما تغییر نماید. به عبارت دیگر چنانچه نور توسط یک چراغ LED تامین گردد، ماوس نوری و چنانچه از لیزر برای روشنایی زیر آن استفاده شود، ماوس لیزری می‌باشد.

فرق ماوس لیزی و نوری

حالا که دلیل نوری و لیزری بودن ماوس ها مشخص شد شاید بپرسید چطور باید تشخیص داد که ماوس لیزری است یا نوری؟ پاسخ این پرسش ساده است. اگر توجه کرده باشید در بسیاری از ماوس های امروزی، یک نور قرمز از زیر ماوس قابل مشاهده است. این نور، حاصل یک چراغ LED کوچک است که زیر آن قرار گرفته است. به چنین ماوسی، نوری (optical) گفته می‌شود. ماوس های لیزری برخلاف باور بسیاری از کاربران،  مرئی نیستند؛ به عبارت دیگر شما با مشاهده به زیر ماوس لیزری، نوری مشاهده نمی‌کنید چرا که ماوس لیزری از اشعه مادون قرمز استفاده می‌کند که با چشم انسان قابل مشاهده نیست.

نقاط ضعف و قوت این ماوس ها

حالا که راه تشخیص این ماوس ها را نیز میدانید، احتمالا پرسش بعدی این است که کدام یک بهتر است و هر یک چه ویژگی هایی دارد؟ پاسخ به شرح زیر است:

نقاط ضعف و قوت ماوس نوری

نقاط قوت: ارزان بودن هزینه تولید، حساسیت کمتر نسبت به آسیب دیدگی، حرکت راحت‌تر روی صفحات بزرگ به دلیل دقت پایین DPI و طول عمر طولانی لامپ LED مورد استفاده.

نقاط ضعف: دقت کمتر، برخوردار نبودن از کارکرد صحیح روی صفحات خیلی روشن یا خیلی تیره، ناتوانی در حرکت‌های بسیار ریز و دقیق به دلیل دقت پایین DPI.

نقاط ضعف و قوت ماوس لیزری

نقاط قوت: دقت بسیار بالا، قابلیت تشخیص حرکت روی بسیاری از صفحات و حرکت بسیار روان و دقیق به دلیل رزولوشن بسیار زیاد لیزر.

نقاط ضعف: گران قیمت، اشکال در تشخیص حرکت روی سطوح شیشه‌ای شفاف، آسیب پذیری بیشتر و طول عمر کمتر نسبت به لامپ های LED.

توجه: امروزه فناوری‌های جدیدتری نیز همچون BluTrack (ارائه شده توسط مایکروسافت) روانه بازار شده که برخی از نقاط ضعف ماوس های پیشین در آنها رفع شده است. همچنین شرکت Logitech ماوس هایی را طراحی نموده که براحتی روی سطوح شیشه‌ای حرکت می‌کند و می توان از آنها استفاده کرد.

کدام ماوس را بخریم؟

خب اگر قصد دارید یک ماوس جدید بخرید و نمی‌دانید کدام ماوس برای شما مناسب تر است، پیشنهاد می کنیم انتخابتان را باتوجه به انتظارتان از ماوس انجام دهید.

به عنوان مثال اگر قصد دارید حرکت‌های بسیار ریز و دقیقی را با استفاده از ماوس انجام دهید، مطمئنا یک ماوس لیزری برای شما بهترین انتخاب است. اما اگر به دنبال یک ماوس برای انجام کارهای روزمره با رایانه هستید، پیشنهاد می‌کنیم از ماوس نوری استفاده کنید؛ زیرا علاوه بر طول عمر بیشتر، قیمت ارزان تری هم دارد.

انتشار: 20 اردیبهشت 1396 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 60

به "ماوس نوری یا ماوس لیزری کدام بهتر است؟" امتیاز دهید

51 کاربر به "ماوس نوری یا ماوس لیزری کدام بهتر است؟" امتیاز داده اند | 4.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماوس نوری یا ماوس لیزری کدام بهتر است؟"

2 دیدگاه

asa 11 مرداد 1398

سلام مقاله خوبی بود فقط این نکته هم اضافه کنید که ماوس های نوری مصرف باتریشون نسبت به ماوس های اینفرارد بیشتره

پاسخ به asa

طاهره3 مهر 1396

ممنون از مقالتون :)
کامل متوجه قضیه شدم و حالا میتونم یه انتخاب دقیق انجام بدم.
سپاس

پاسخ به طاهره
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید