قصر ماتانچری؛ از زیباترین قصرها در هند

به گزارش مجله پریها، یکی از زیباترین قصرهای هند را در شهر کوچی ایالت کرالا پیدا می کنید: قصر ماتانچری (Matancherry Palace)؛ قصری زیبا و تاریخی که در حقیقت قصری پرتغالی است اما اگر از مردم درباره آن سوال کنید آن را قصر هلندی می دانند. قصر ماتانچری که امروز به موزه تبدیل شده از جاذبه های دیدنی هند است که به خصوص نقاشی های دیواری تماشایی اش گردشگران زیادی را به این محل می کشاند در ادامه با این قصر بیشتر آشنا شوید.

قصر ماتانچری؛ از زیباترین قصرها در هند

پرتغالی ها در سال 1555 این قصر را ساختند و آن را به عنوان هدیه به پادشاه کرالا، ویرا کرالا وارما دادند تا حسن نیت خودشان را به او نشان دهند. حدود 100 سال بعد یعنی در سال 1663 هلندی ها قصر را نوسازی کردند برای همین است که این قصر به قصر هلندی ها معروف شده است. جذاب ترین چیزی که در این قصر به چشمتان می آید نقاشی های دیواری خیره کننده اش است که قسمت هایی از افسانه های هندی را با جزئیات پیجیده ای به تصویر کشیده است.

قصر ماتانچری شاهکار معماری قرن 16 است که به خوبی معماری استعماری و شیوه های معماری کرالا را با هم ترکیب کرده و امروز تبدیل به موزه معروفی شده که نقاشی های دیواری باستانی کرالا را با جزئیات کامل نشان می دهد. در این موزه گالری ای از شمایل پادشاهان کوچی می بینید که از مجموعه های کمیاب آثار پادشاهی اند. در این قصر نه فقط در یک بنا نگاهی گذرا به شیوه های مختلف معماری دارید بلکه حتی شیوه زندگی و شکوه پادشاهان را هم از نزدیک می ببینید.

تاریخچه قصر ماتانچری

وقتی در سال 1498 کاشف و توریست پرتغالی واسکو دو گام به منطقه کاپاد هند آمد با استقبال گرم پادشاهان کوچی روبرو شد. این کار و اجازه ای که به پرتغالی ها برای ساخت کارخانه داده شد باعث شد که پرتغالی ها به نشانه تشکر در اواسط قرن 16 این قصر را بسازنند و به پادشاه کوچی تقدیم کردند. در منابع مختلف دلایل زیادی برای این دست و دل بازی پرتغالی ها آورده شده است مثلا عده ای می گویند دلیل این هدیه پرتغالی ها این بوده که خشم پادشاه راکم کنند و غارتی را که در مکان مقدس اجرا شده بود را جبران کنند. بعضی ها هم می گویند پرتغالی ها می خواستند با این کار خیال خود را از بابت تداوم امتیازات تجاری خود راحت کنند.

در سال 1663 هلندی ها این قصر را بزرگ تر کردند و نوسازی های مهمی را رویش انجام دادند. نوسازی های دیگری هم بعدها توسط پادشاه شهر انجام شد و آن را تبدیل به مهمترین مکانی کرد که هنر معماری مکان های مقدس هند را به خوبی نشان می دهد. پادشاهان کوچی حدود 2 قرن در این خانه زندگی و از آن به عنوان خانه مسکونی استفاده کردند.

در این مدت در این قصر مراسم مهمی مثل آیین های مذهبی و تاجگذاری انجام می شد و مهمانان زیادی به اینجا دعوت می شدند. در سال 1951 دولت مسئولیت نگهداری از این قصر را بر عهده گرفت و آن را یک بنای تاریخی محافظت شده دانست. طبقه بالای این ساختمان دو طبقه شامل اتاق خواب، اتاق تاجگذاری، سالن غذاخوری، اتاق بانوان و اتاق های دیگر است که از سال 1985 به موزه تبدیل شده اند.

معماری و طراحی قصر ماتانچری

این قصر جایی است که ترکیبی از شیوه معماری استعماری و کرالا را به شکل یک ساختمان چهارگوش به نمایش در آورده است. این قصر چهار شاخه مختلف در چهار جهت دارد و یک حیاط هم در وسط قرار گرفته است که عبادتگاه مقدس کوچکی در آن قرار گرفته است. طراحی طاق ها و ابعاد اتاق ها به شیوه اروپایی است. سقف چوبی سالن غذاخوری به شیوه ای کاملا زیبا و پرجزئیات تزئین شده و کف قصر با یکی از بهترین کفپوش های کرالا تزئین شده که با نگاه اول به آن شاید فکر کنید از جنس مرمر سیاه است اما در حقیقت از ترکیبی از مواد طبیعی مثل پوست نارگیل، عصاره گیاهان، زغال، سفیده تخم مرغ و آهک درست شده است.

جاذبه های قصر ماتانچری

یکی از مهمترین جاذبه های قصر ماتانچری نقاشی های دیواری زیباست که بر روی دیوارهای قصر کشیده شده و با رنگ های شاد و سرزنده شیوه ای از معماری هندی را نشان می دهد. موضوع این نقاشی های دیواری از دو حماسه مهم هندی ها گرفته شده و تماشای آن ها می تواند بسیار جالب توجه باشد. اتاق خواب پادشاه که در بخش جنوب غربی ساختمان در سمت چپ ورودی قرار گرفته است بسیار چشمگیر است. این اتاق سقف چوبی کوتاهی دارد و حدود 48 نقاشی زیبا سطح دیوارهای آن را پوشانده است.

این نقاشی های قرن شانزدهمی جزو اولین نقاشی های قصر هستند که با موضوع حماسه رامایانا کشیده شده اند. سالن تاجگذاری که یکی از اتاق های طبقه بالاست نقاشی های دیواری برجسته ای را در خود جای داده است. در این قصر سلاح های مختلفی مثل نیزه، خنجر، شمشیر، توپخانه، مهر، سکه ، اثاثیه سلطنتی و … هم به نمایش در آمده است.

بازدید از قصر ماتانچری

قصر ماتانچری یادآور نفوذ پرتغالی ها و هلندی هاست و امروز هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ معماری یکی از بهترین موزه های هند به شمار می رود. در طول سال ها این قصر همیشه یکی از مقاصد مهم توریستی بوده که هم مردم خود هند و هم توریستان بین المللی از نقاط مختلف دنیا را به خود جذب کرده است.

چگونه به این قصر ماتانچری برویم؟

ماتانچری حدود 10 کیلومتری ارناکولام قرار گرفته است و به خوبی با قطار می توانید از دیگر شهرهای هند به این ناحیه بیایید. از ارناکولام می توانید با اتوبوس یا قایق هم خودتان را به این قصر برسانید. نزدیک ترین فرودگاه به این قصر فرودگاه بین المللی کوچین است که به بسیاری از شهرهای هند و بعضی از شهرهای بین المللی پرواز دارد و در فاصله 45 متری قصر است.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 مهر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3589

به "قصر ماتانچری؛ از زیباترین قصرها در هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصر ماتانچری؛ از زیباترین قصرها در هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید