تور مجارستان: قبل از تحصیل در کشور مجارستان بخوانید!

به گزارش مجله پریها، چرا مجارستان برای تحصیل انتخاب خوبی است؟ زندگی و تحصیل در کشور اروپایی مجارستان می تواند نقطهٔ عطفی در زندگی شما باشد. کشوری آرام و زیبا با دانشگاه های مرغوب و ظرفیت های بکر برای دانشجویان مهاجر. بنابراین تصمیم گرفتیم این پُست را به نکات پیش از تحصیل در این کشور اختصاص دهیم و شما برای تحصیل در این کشور هدایت کنیم.

تور مجارستان: قبل از تحصیل در کشور مجارستان بخوانید!

با ما سفر کنید و با تور مجارستان از کشور جذاب اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای بوداپست مجارستان را ببینید.

چرا تحصیل در مجارستان؟

مجارستان سرزمینی زیبا و پرقدمت و غنی از فرهنگ است. کشوری امن که محیطی خوشایند و آرام دارد و با فروتنی تمام زیر سایهٔ سایر کشورهای نام و رسم دار اروپایی قرار گرفته و شاید چندان به چشم نیاید. با این حال نمی گردد این واقعیت را نادیده گرفت که مجارستان، سیستم آموزشی با کیفیت و دانشگاه های درست و درمانی دارد که دوره های بی شماری برای کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا برگزار می نمایند و تعدادی از آنها از حیث اعتبار و امکانات آموزشی، شانه به شانهٔ موسسات آکادمیک خوشنام و پرسابقه در دنیا قرار می گیرند.

این موارد را در کنار هزینه های مقرون به صرفه تحصیل در مجارستان قرار دهید و نتیجه همانی می گردد که امروز شاهدش هستیم. اینکه هر ساله دانشجویان خارجی بیشتری جذب دانشگاه های مجارستان می شوند و در این سرزمین کهن اروپایی، قدم های نخستین زندگی نوشان را برمی دارند. این مطلب مخصوص کسانی است که مجارستان را به عنوان یکی از گزینه های تحصیل و مهاجرت در گوشه ای از ذهنشان دارند. پس ما را همراهی کنید تا به زیر پوست ماجرای تحصیل در مجارستان برویم و نکاتی را از نظر بگذرانیم.

زندگی در مجارستان چقدر خرج دارد؟

هزینه زندگی در مجارستان می تواند بسته به شهری که انتخاب می کنید تفاوت کند. اما اگر بوداپست را که بیشترین تعداد دانشجویان خارجی را در خود جای داده مد نظر بگیریم، یک دانشجو برای گذران امورات زندگی به طور میانه ماهی بالای 500 یورو هزینه خواهد داشت. و این شامل تمام هزینه ها از مسکن و قبض آب و برق و اینترنت گرفته تا حمل و نقل و خورد و خوراک و هر از گاهی سرگرمی را شامل می گردد.

با وجودی که مجارستان یکی از اعضای اتحادیهٔ اروپا محسوب می گردد، خبری از یورو در آن نیست و از این بابت، تافته ای جدا بافته است. در این کشور مجبورید با خود واحد پولش یعنی Forint - فورینت (Ft) کنار بیایید و البته استثنائاتی هم در برخی مکان ها هست. یعنی می توانید یوروهای مانده در جیبتان را خرج کنید، اما اگر یورو دادید و بجای باقی پولتان از فروشنده فورینت گرفتید چندان جای تعجب نیست! هر 1 یورو تقریبا بالای 300 فورینت است و به خاطر نوسانات ارز و اختلاف موجود میان قیمت خرید و فروش، بهتر است کمی وقت بگذارید و در پی یک صرافی منصف بگردید.

راهنمای تحصیل در مجارستان

حالا که به پرسش مهم و اساسی، یعنی چرا تحصیل در مجارستان پاسخ دادیم وقت آن میرسد که به نکات تحصیل در مجارستان در بخش راهنمای تحصیل در مجارستان اشاره داشته باشیم.

از تخفیفات دانشجویی غافل نمانید!

از مزایای تحصیل در مجارستان، تخفیفات ویژه ای است که دولت این کشور برای دانش آموزان و دانشجویان قائل می گردد. چه بلیط اتوبوس باشد چه سینما یا یک مسابقهٔ ورزشی، کافیست کارت دانشجویی خود را از آستین در بیاورید و نصف شدن قیمت ها را در کسری از ثانیه ببینید. دریافت کارت دانشجویی هم احتیاجمند کار به خصوصی نیست و خود دانشگاه محل تحصیل تان آن را به زور به شما خواهد داد!

چطور با کمترین هزینه رفت و آمد کنیم؟

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، برای دانشجو جماعت، بلیط حمل و نقل نصف قیمت واقعی است و اینطور به نظر می رسد که بوداپست، سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته و ایده آلی دارد. فقط به این نکته اشاره کنیم که برخی از شرکت های حمل و نقل، سیاست متفاوتی برای دانشجویان خارجی دارند و ممکن است تفاوت هایی در نرخ تخفیف وجود داشته باشد. اما بد نیست که تعدادی از معروفترین کمپانی های حمل و نقل در مجارستان و نحوهٔ استفاده از تخفیفات دانشجویی را آنالیز کنیم.

ترابری بوداپست (BKV) - یکی از شرکت های ترابری حرفه ای در مجارستان است که تمام بوداپست را پوشش می دهد و حتی در شب هنگام هم شما را معطل نمی گذارد. از مترو و قطار شهری و راه آهن بین شهری گرفته تا اتوبوس و واگن های برقی، کلیه خدمات حمل و نقل در بیشتر ساعات شبانه روز در دسترسند و ادارهٔ تمام آنها با همین کمپانی حمل و نقل بوداپست است که به طور مخفف با BKV هم شناخته می گردد. با پرداخت 3900 فورینت، هر دانشجو می تواند یک ماه در بوداپست رفت و آمد داشته باشد و گزینه ٔ دیگر هم پرداخت 11500 فورینت است که به مدت صد روز شما را از پرداخت هر گونه هزینهٔ اضافی برای استفاده از وسایل نقلیه معاف می سازد. اگر هم مهمانی داشتید که دانشجو نبود و کارت دانشجویی نداشت، می توانید با پرداخت 6500 فورینت یک بلیط چهارده روزه برایش بگیرید و او را در گوشه و کنار شهر با خودتان همراه کنید.

راه آهن بوداپست (MÁV) - اگر جدا از رفت و آمد درون شهری، راستاهای طولانی تری را مد نظر داشته باشید، راه آهن بوداپست یکی از برترین گزینه های شماست. قطارها هم به نوبهٔ خود بلیط های دانشجویی و مقرون به صرفهتر دارند، اما متاسفانه کارت دانشجویان بین المللی را قبول نمی نمایند و در اینجا خبری از نصف شدن قیمت ها نیست.

Volán - کمپانی وُلَن با اتوبوس رانی برون شهری و راستاهای طولانی تر سر و کار دارد و کارت دانشجویان بین المللی را می پذیرد. منتها اینطور به نظر می رسد که این تخفیفات فقط برای دانشجویان اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا برقرار است و برای ما تعیین نیست که تکلیف دانشجویان مهاجر خارج از اروپا چه خواهد بود! در هر صورت امکان تهیهٔ کارت های ماهانه برای این اتوبوس ها وجود ندارد، در عوض نسبت به راه آهن امکانات رفاهی بیشتری دارند و قابل اتکاتر هستند. برخی از آنها وای فای مجانی هم در اختیارتان می گذارند و هزینهٔ بلیط هم به مسافت طی شده بستگی دارد.

جستجوی خانه در مجارستان

وقتی صحبت از تحصیل در خارج کشور باشد، یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان مهاجر، دغدغهٔ خانه و محل اقامت مناسب است. برخی از دانشگاه ها خوابگاه دارند و تا حدی شما را از نگرانی در می آورند. اما بدیهیست که ظرفیت این خوابگاه ها جوابگوی همه دانشجویان نبوده و برای شما راهی به جز جستجوی خانه و آپارتمان باقی نمی ماند.

خوبی ماجرا اینجاست که دانشگاه ها تا جای ممکن به شما در یافتن کانال های مناسب یاری می نمایند و کلیهٔ اطلاعات لازم از پلتفرم های آنلاین تا بنگاه های فیزیکی را در اختیارتان قرار می دهند. مثلا در سِگِد (Szeged) خبری از خوابگاه و پانسیون دانشجویی نیست. درعوض اداره ای با نام دبیرخانه دانشجویان خارجی وجود دارد که به شما در پیدا کردن خانه یاری می نماید. اجاره نشینی در سگد ممکن است رقمی بین 360 تا 750 یورو برایتان خرج داشته باشد.

در دِبْرِسِن (Debrecen) این امکان را دارید که با مبلغی در حدود 100 تا 150 یورو در ماه صاحب خوابگاه شوید. در پچ (Pécs) هم اوضاع به همین منوال است و با ماهانه 100 الی 150 یورو می توان در خوابگاه اقامت کرد. اما در بوداپست (Budapest) قضیه به این سادگی ها نیست و پیدا کردن خوابگاه کار حضرت فیل و برترین راه چاره، رفتن به سمت اجارهٔ آپارتمان دانشجویی و اشتراکی است. اگر هم رغبت چندانی به داشتن همخانه ندارید، باید برای یک آپارتمان تک خوابه، ماهی 320 یورو بپردازید و اگر بخواهید در هزینه ها صرفه جویی کنید و از آن طرف هم با سایر دانشجویان کمی معاشرت کنید، می توانید یک واحد چندخوابه بگیرید و ماهانه از 170 یورو به بالا اجاره پرداخت کنید.

آیا موسسه یا نهادی هست که هوای دانشجو را داشته باشد؟

اگر دانشگاهتان دارای بخش ESN یا شبکهٔ دانشجویی اِرناموس (Erasmus) باشد که چه بهتر. ارناموس یک برنامهٔ مشترک دانشجوییست که از 2005 به منظور تسهیل امورات دانشجویان خارجی و تبادلی در کل اروپا به اجرا درآمده و یکی از بزرگترین انجمن های دانشجویی این قاره به شمار می رود. خوشبختانه ارناموس در مجارستان هم فعال است و خلاصه ای از اهداف و خصوصیات این انجمن به صورت زیر قابل توضیح است:

  • سالانه به 350000 دانشجوی خارجی سرویس می دهد
  • بیش از 15000عضو فعال دارد
  • بیشتر فعالیت های آن به صورت داوطلبانه انجام می گردد
  • و از سال 2005 تا به امروز سالی 12٪ رشد داشته است.
  • مواردی از اهداف و فعالیت های شبکهٔ دانشجویی ارناموس:
  • یاری به رفاه دانشجویان خارجی و تبادلی
  • جا افتادن دانشجویان خارجی و آمیختگی با محیط نو
  • مطلع سازی نسبت به احتیاجها و حق و حقوق دانشجویان خارجی در سطح محلی، دانشگاهی و بین المللی
  • فراهم آوردن اطلاعات جامع برای یاری به دانشجویان
  • تشویق به فعالیت های حمایتی و داوطلبانه

به شما توصیه میکنیم با مراجعه به بخش مجله سایت، راحت ترین کشور برای گرفتن ویزای تحصیلی را بخوانید.

بیمه را نباید فراموش کنید!

زندگی دانشجویی در مجارستان فرقی با سایر کشورهای اتحادیهٔ اروپا ندارد و داشتن بیمهٔ درمانی یک مورد اجباری است. پس ضروری است که برای دریافت کارت بیمهٔ اجتماعی بین المللی که اصطلاحا با عنوان EHIC شناخته می گردد اقدام کنید و از آنجا به بعد آسوده خاطر باشید. چون با داشتن این بیمه، هیچ فرقی با شهروندان مقیم اروپا نخواهید داشت. با پرداخت هزینهٔ یکسان، از همان امکاناتی که سایرین استفاده می نمایند، برخوردار می شوید و همان خدمات با کیفیت را دریافت می کنید.

تجربهٔ دانشجویان بین المللی مجارستان

بد نیست در کنار تمام توضیحات و تعاریف، به تجربهٔ زندگی دو دانشجوی مهاجر در مجارستان نگاهی بیندازیم و ابعاد و زوایا ماجرا را از زبان کسانی که این راستا را رفته اند بشنویم. این گفتگوها در قالب سوال جواب صورت گرفته اند و ممکن است در مورد حال و هوای تحصیل در مجارستان نکات جالبی داشته باشند.

تجربهٔ پروین از تحصیل در دانشگاه کورنیوس بوداپست

در ادامه چند پرسش و پاسخ از یک دانشجوی بین المللی را مشاهده مینمایید:

لطفا خودت را معرفی کن و بگو چند ساله هستی و از چه کشوری برای تحصیل در مجارستان آمده ای؟

من پروین فتح الله یِف از باکوی آذربایجان هستم (ظاهر در آذربایجان نام پروین برای آقایان هم مرسوم است) و 27 سال سن دارم.

کجا و در قالب چه برنامه ای مشغول به تحصیلی و قرار است چه مدرکی دریافت کنی و مدت این دوره چقدر طول خواهد کشید؟

من در دانشگاه کوروینوس (Corvinus) بوداپست مشغول تحصیلم و ترم تحصیلی من از 14 سپتامبر سال جاری (منظور 2021) آغاز شده و در حال گذراندن یک دورهٔ دو ساله برای مدرک MBA هستم.

چرا تصمیم به تحصیل در خارج از کشور گرفتی؟

من در کشور خودم آذربایجان، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدم را در رشتهٔ علوم کامپیوتر و روش های محاسباتی گرفتم و به عنوان یک مهندس، به مدت 5 سال در یک شرکت مخابراتی به کار مشغول بودم. بعد از گذشت این پنج سال، به این نتیجه رسیدم که باید جایگاه خودم را ارتقا بدهم و دانشم را به سطح بالاتری ببرم. بنابراین به فکر تحصیل در رشته MBA افتادم تا در آیندهٔ شغلی خودم، در جایگاه مدیریتی قرار بگیرم. و از آنجایی که می دانستم، تحصیل رشتهٔ MBA در یک محیط و اتمسفر بین المللی به مراتب بهتر است، تحصیل در مجارستان را انتخاب کردم.

چه اولویت هایی در انتخاب دانشگاه یا دوره ای که انتخاب کردی داشتی (اساتید، محل اقامت، خدمات و امکانات دانشگاه، توسعهٔ فردی و حرفه ای، بافت شهری و فرهنگی، هزینه ها و مخارج، زندگی اجتماعی)؟

وقتی داشتم دنبال بورسیه های امکانپذیر می گشتم، با یک دورهٔ MBA در دانشگاه کوروینوس روبرو شدم که احتیاجی به مدرک زبان GMAT نداشت و هم اینکه به نسبت دانشگاه های غرب اروپا به مراتب مقرون به صرفهتر بود. از طرفی هم می دانستم که مدرسهٔ مدیریت کورنیوس یکی از برترین مدارس بیزنس در اروپاست و دورهٔ MBA فول تایم این دانشکده در سال 2014 و در بین تمام بیزنس اسکول های اروپای شرقی، به رتبهٔ چهارم دست پیدا نموده.

آیا انتخابی که کردی اولین گزینه بود یا موارد دیگری هم مد نظر داشتی؟ در نهایت اصلی ترین علتت برای این انتخاب چی بود؟

اولین گزینهٔ من دورهٔ Master of Information systems management (ارشد مدیریت سیستم ها) در دانشگاه مونستر(Muenster) آلمان بود. منتها چیزی که در مورد این رشته می دانستم این بود که دامنهٔ آن فقط به حوزهٔ کامپیوتر و تکنولوژی محدود می شد ولی برای من مدیریت در طیف وسیع تری از حوزه ها و کسب و کارها مد نظر بود. بر همین اساس، دورهٔ MBA برترین گزینهٔ ممکن برای من محسوب می شد.

آیا از ابتدا تعیین بود که قرار است در شهر یا کشور به خصوصی تحصیل کنی؟ چه شد که تحصیل در مجارستان را انتخاب کردی؟

واقعیت اینکه من هیچ پیش فرضی نسبت به این قضیه نداشتم. اما خیلی وقت پیش از اینها و به قصد سرگرمی، دو مرتبه به بوداپست سفر نموده و عاشق این شهر فوق العاده زیبا شده بودم و این مسئله قطعا روی تصمیمی که گرفتم تاثیر گذاشت. این واقعیت هم مزید بر علت شد که هزینهٔ زندگی در این شهر خیلی مقرون به صرفه تر از باقی اروپاست.

آیا برای درخواست پذیرش در این برنامه ٔ تحصیلی، در امتحان زبان خاصی شرکت کردی؟ اگر چنین است، کدام امتحان بوده و چه تجربه ای از آن بدست آوردی؟

من در سال گذشته در امتحان IELTS شرکت کردم و نمرهٔ 6.5 آوردم که برای پذیرش دانشگاهم کفایت می کرد. پیش از آزمون یک چیزی در حدود سه ماه خودم را آماده کردم اما قبلش هم زبان انگلیسی را در حد خوبی بلد بودم.

برای سایر دانشجویانی که به تحصیل در خارج از کشور فکر می نمایند چه توصیه ای داری؟

تردیدی نداشته باشند که تحصیل در خارج از کشور ارزشش را دارد و شما چه در زمان تحصیل و چه بعد از آن، لذت بیشتری از زندگی خواهید برد.

هزینه های خود را چطور مدیریت کردی و در کل برای دانشجویان آینده از نظر اقتصادی چه توصیه ای داری؟

متاسفانه من پیروز به دریافت بورسیه تحصیلی نشدم و خودم هزینه های تحصیل و اقامتم رو پرداخت کردم. البته این فقط برای سال اول بود و برای سال دوم احتیاج به ساپورت اقتصادی داشتم. توصیه ٔ من به دانشجویان آینده این است که تمام تلاششان را برای دریافت بورسیه بنمایند که مزایای بسیاری برایشان دارد و آنها را حسابی جلو خواهد انداخت.

راجع به این شهر و دانشگاهی که درش هستی چه نظری داری و چه امتیازی از یک تا ده به آنها می دهی؟

به نظر من صحبت از شهر بوداپست و دانشگاه کورنیوس کار بی فایده ای است و همه چیز در مورد این شهر و دانشگاه مثل روز روشن است. من با وجود اینکه مدت خیلی زیادی از تحصیلم نگذشته، احساس می کنم بیشترین لذت را از زندگی می برم و بابت انتخابی که نموده ام واقعا شاد هستم.

بزرگترین سورپرایز شما در جریان تحصیل در مجارستان چه بود؟

گذشته از اینکه چقدر اعتماد به نفس دارم، همواره از این در حیرتم که چه فرصت های بیشماری برای آینده در پیش روی من قرار گرفته است. کل فرایند تحصیل در یک کشور خارجی، برای من یک ماجراجویی فوق العاده بوده.

همراهان گرامی لتسگو یونی به شما توصیه میکنیم پُست مجله لتسگو یونی با موضوع دانشگاه های مجارستان را مطالعه نمایید.

تجربهٔ لیلا از تحصیل در دانشگاه اِتوِش لورند مجارستان

لطفا خودت را معرفی کن و بگو چند ساله هستی و از چه کشوری برای تحصیل در مجارستان آمده ای؟

من لیلا رضوی هستم و از شهر کراچی پاکستان آمده ام.

کجا و در قالب چه برنامه ای مشغول به تحصیلی و قرار است چه مدرکی دریافت کنی و مدت این دوره چقدر طول خواهد کشید؟

من در مقطع کارشناسی ارشد در رشتهٔ روانشناسی و آموزش بین فرهنگی (Intercultural Education and Psychology) در دانشگاه اتوش لورند بوداپست (ELTE) مشغول به تحصیل شدم.

چه چیزی باعث شد این برنامهٔ بخصوص را انتخاب کنی؟ چطور تصمیم گرفتی؟

انگیزه ٔ اصلی من خود مدرک و محتویات این دوره بود. در این رشته شما یاد می گیرید که چطور به جوانان آموزش بدید و آنها را برای زندگی در دنیای یکپارچهٔ امروز آماده کنید. چنین موضوعی برای من بی نهایت جذابیت داشت و مهمترین علت من در انتخاب بود.

اصلی ترین چالش ها پیش از پذیرش به وسیله دانشگاه چه چیزهای بودند؟

کاغذبازی و نامه نگاری با دانشگاه سخت ترین بخش ماجرا بود.

آیا برای درخواست پذیرش در این برنامه ٔ تحصیلی، در امتحان زبان خاصی شرکت کردی؟ اگر چنین است، کدام امتحان بوده و چه تجربه ای از آن بدست آوردی؟

بله من در آزمون IELTS شرکت کردم و امتیاز 7.5 بدست آوردم و کل ماجرا برای من یک تجربهٔ ساده و لذتبخش بود.

اگر قرار باشد سه مورد از نقاط قوت دانشگاهت را انتخاب کنی چه چیزهایی هستند و چرا؟

خود دانشکده، ساختار دوره و چیدمان درس ها و البته مکانی که دانشگاه درش قرار گرفته، خوشایندترین موارد برای من هستند.

اگر تصمیمش با شما بود، چه چیزی را در مورد دانشگاهت بهتر می کردی؟

مانع زبانی. سعی می کردم دانشگاه را از هر جهت، برای دانشجویان خارجی سازگارتر و انعطاف پذیرتر کنم.

سه موردی که دربارهٔ شهر بوداپست دوست داری چه هستند؟

ساختمان های تاریخی، سیستم حمل و نقل درست و درمان و هزینهٔ معقول برای زندگی.

برای سایر دانشجویانی که به تحصیل در خارج از کشور فکر می نمایند چه توصیه ای داری؟

به دانشجویان توصیه می کنم تمام گزینه های خودشان را در نظر بگیرند. از تمام درگاه های اطلاعاتی استفاده نمایند و تا جای ممکن به خود دانشگاه ها هم سر بزنند و از چند و چون مخارج با خبر باشند.

راجع به این شهر و دانشگاهی که درش هستی چه نظری داری و چه امتیازی از یک تا ده به آنها می دهی؟

برای تحصیل و زندگی در مجارستان و در شهر بوداپست، عدد 9 از 10 را امتیاز منصفانه ای می دانم.

اگر می توانستی کل این راستا را دوباره و از ابتدا طی کنی، چه کاری را متفاوت انجام می دادی؟

هیچ چیزی را تغییر نمی دادم.

برای بعد از فارغ التحصیلی چه برنامه ای داری؟

گرفتن دکترای روانشناسی و آموزش.

جمع بندی

همراهان گرامی خبرنگاران امیدواریم این پُست آموزشی که راهنمای تحصیل در کشور مجارستان بود به شما یاری نموده باشد. در صورت احتیاج به اپلای دانشگاه های این کشور با لتسگو یونی در ارتباط باشید و یا وقت مشاوره رزرو نمایید تا بصورت حضوری یا تلفنی، مشاوره تخصصی دریافت نمایید.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4460

به "تور مجارستان: قبل از تحصیل در کشور مجارستان بخوانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور مجارستان: قبل از تحصیل در کشور مجارستان بخوانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید