قاضی پور: چرا کاری کردید که دانشگاه ها از سراسر کشور دانشجوی دکترا می گیرند؟

به گزارش مجله پریها، نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: مگر قرار نبود با منطقه بندی دانشگاه ها خودِ مناطق تصمیم بگیرند اما چرا شما کاری کردید که این دانشگاه ها از سراسر کشور دانشجوی دکترا می گیرند؟

قاضی پور: چرا کاری کردید که دانشگاه ها از سراسر کشور دانشجوی دکترا می گیرند؟

به گزارش خبرنگاران، نادر قاضی پور در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در جلسه سوال از منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پرسید: چرا در سطح بندی و اجرای برنامه آمایش آموزش عالی (طرح آمایش)، برخی دانشگاه های معتبر کشور را در مراکز استان ها و برخی شهرستان ها، محلی اعلام نموده اید؟

وی تاکید نمود: راهکاری به غیر از استفاده از توان داخلی نخبگان دانشگاهی برای برطرف مسائل کشور وجود ندارد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: طبق اعلام وزرات علوم مشغول اجرای طرح آمایش آموزش عالی است و سطح بندی دانشگاه ها و منطقه بندی کشور را هم انجام داده است البته بنده با توزیع عادلانه منابع، ایجاد فرصت های برابر و استفاده از مزیت های منطقه ای و کاهش تمرکزگرایی و موضوعات ملی و فرااستانی موافقم، اما نوع اجرای مصوبات دارای ایراداتی است که موجب تحقق عکس اهداف مذکور گردیده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: مگر قرار نبود با منطقه بندی دانشگاه ها خودِ مناطق تصمیم بگیرند؟ دانشگاه صنعتیِ احداث گردیده در مناطق مرزی، نقش مهمی در تحقق سند چشم انداز 1404 دارند اما شما کاری کردید که این دانشگاه ها از سراسر کشور دانشجوی دکترا می گیرند، چرا؟

قاضی پور اعلام نمود: سوالم این است که با محلی اعلام شدن دانشگاه ها، تکلیف هیات علمی رشته های ملی که تعطیل خواهند شد، چه می گردد آیا فکری برای هزاران استادی که بیکار می شوند، نموده اید؟

قاضی پور ادامه داد: نظام دانشگاهی کشور با مسائل زیادی هم در حوزه فارغ التحصیلان و هم در حوزه های علمی و پژوهشی دست و پنجه نرم می نماید. مقاله زدگی و حیف و میل بیت المال اتفاق می افتد. بسیاری از فارغ التحصیلان یا بیکارند یا شغل موقت دارند و یا شغلی غیرمرتبط با رشته تحصیلشان دارند. برای این موضوع مهم چه فکری کردید؟ چرا روندهای اصلاحی در وزارتخانه این قدر کُند است؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه تنها 15 درصد دانشجویان به صورت رایگان تحصیل می نمایند و 85 درصد دیگر شهریه می پردازند، اظهار کرد: عدالت در دسترسی اقشار ضعیف به دانشگاها مغفول مانده است. آمار نشان می دهد بودجه یارانه دولت که به دانشگاه ها داده می گردد کمتر نصیب اقشار محروم، کشاورزان و کارگران می گردد. نرخ ثبت نام در آموزش عالی 50 درصد است؛ این یعنی 50 درصد جامعه نمی توانند به دلیل گران بودن تحصیل وارد نظام آموزش عالی شوند و از آموزش باز می مانند.

وی اعلام نمود: این در حالی است که یکی از اهداف انقلاب برای نظام آموزش عالی توزیع عادلانه برای اقشار محروم و کشاورزان و کارگران اختصاص بود اما شهریه های بالا و گران، مانع ورود این عزیزان به نظام آموزش عالی گردیده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از سیستم سطح بندی دانشگاه ها، گفت: این نوع سطح بندی دانشگاه توسط وزیر علوم موجب فلج شدن نظام آموزش عالی در استان ها گردیده است. توزیع عادلانه منابع علمی با اقدام وزارتخانه هیچ سنخیتی ندارد. اجازه ندهید بعد از خاتمه وزارت غلامی نام غیرنیکی از ایشان در نظام آموزش عالی باقی بماند. دانشگاه های علمی – کاربردی نابود می شوند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: خواهش می کنم به سوالم رای دهید تا دولت و وزارت علوم نتوانند بر سر دانشگاه های استانی بلا بیاورند و آنها را محلی اعلام نمایند. دانشگاه های استانی عزت و عظمت استان های ما به ویژه استان های مرزی است. آیین نامه تغییر نموده است و به پاسخ های وزیر رای منفی دهید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 بهمن 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1390

به "قاضی پور: چرا کاری کردید که دانشگاه ها از سراسر کشور دانشجوی دکترا می گیرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قاضی پور: چرا کاری کردید که دانشگاه ها از سراسر کشور دانشجوی دکترا می گیرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید