فواید شگفت انگیز کلم بروکلی برای بدن

به گزارش مجله پریها، این نوع کلم چند مدتیه که بخاطر خواص فوق العاده اش بطور عمومی بهش توجه ویژه ای میشه، این گیاه پرخاصیت دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین ث و بتاکاروتن هست و یک آنتی اکسیدان قوی به حساب میاد. کلسیم موجود در بروکلی با کلسیم موجود در شیر برابر است و این ویژگی خوبی برای یک گیاهه که میتونه به لحاظ کلسیم جایگزین شیر باشه! در ادامه از فواید این گیاهه بی نظیر براتون میگم.

فواید شگفت انگیز کلم بروکلی برای بدن

پیشگیری و درمان سرطان با سولفورفان

مصرف زیاد کلم بروکلی با کم شدن خطر ابتلا به سرطان ارتباط مستقیم داره؛ به خصوص سرطان ریه و روده بزرگ رو پیشگیری و به درمانش کمک میکنه. تخقیقات به ما نشون دادن که سولفورفان ترکیب گوگردی که در کلم بروکلی وجود داره به بدن برای مبارزه با سرطان کمک زیادی میکنه. در حال حاضر سولفورفان بخاطر توانایی به تأخیر انداختن یا کند کردن سرطان نتایج امیدوارکننده ای به دنبال داشته که برای سرطان مری، پروستات و سرطان پانکراس این تحقیقات نتیجه مثبت داشته.

کلم بروکلی غنی از ویتامین C

وقتی اسم ویتامین C رو میشنویم ناگهان یاد پرتقال و نارنگی میفتیم و این میوه ها تنها منبع غنی از مرکبات میدونیم. بد نیست بدونید مصرف یک پیمانه کلم بروکلی خورد شده 81 میلی گرم ویتامین C به بدنتون میرسونه و این مقدار بیشتر از نیاز بدن شما در یک روز هست.

داشتن پوستی جوان با کلم بروکلی

ویتامینC آنتی اکسیدان بسیار قویی است و نقش مهمی در تشکیل کلاژن (سیستم پشتیبانی اصلی پوست) داره. زمانی که محصولات گیاهی حاوی این ویتامین رو مصرف میکنیم چون در این محصولات مکملهای لازم برای جذب بهتر همراهش هست میتونه به مبارزه با آسیب های پوستی ناشی از اشعه های خورشید و اثرات ناشی از آلودگی بر پوست رو از بین ببره و همچنین باعث کاهش چین و چروک پوست و بهبود کلی بافت پوست میشه.

پیشگیری و درمان سرطان با فولات

یکی دیگه از ویتامین های مهم که در بروکلی وجود داره فولات یا ویتامین B6 هست، تحقیقات نشون داده این ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان در زنان میشه. مصرف B6 مورد نیاز روزانه بدن رو در مقابل سرطان روده بزرگ، معده، پانکراس و سرطان دهانه رحم مخافظت میکنه. نقش این ویتامین در پیشگیری از سرطان دقیقا مشخص نشده ولی احتمال میره در تولید DNA و RNA نظارت میکنه و از بروز جهش های ژنی جلوگیری میکنه.

بهبود سلامت استخوان

کمبود ویتامین K در رژیم غذایی روزمره در طول زمان باعث افزایش خطر شکستگی استخوان میشه. فقط یک پیمانه کلم بروکلی خرد شده حاوی 92 میکروگرم ویتامین K داره که این میزان همه نیاز یک روز بدن شما رو تامین میکنه. مصرف کافی ویتامین K با بهبود جذب کلسیم و کاهش دفع کلسیم از راه ادرار باعث بهبود سلامت استخوان میشه. کلم بروکلی همچنین به نیاز روزانه شما برای کلسیم رو تامین میکنه، در یک پیمانه کلم بروکلی حاوی 43 میلی گرم کلسیم وجود داره.

رفع مشکلات گوارشی

خوردن کلم بروکلی کمک میکنه تا مشکلات گوارشی از قبیل یبوست و یا اسهال های مکرر براتون پیش نیاد، چون فیبر کلم بروکلی باعث دفع سموم بدن میشه و مانع از بروز عفونت درون دستگاه گوارش میشه و درنتیجه اسهال پیش نمیاد، حفظ سلامت دستگاه گوارش و کاهش خطر سرطان روده بزرگ از دیگر فواید این گیاهه. کلم بروکلی باعث منظم شدن دفع مدفوع بصورت روزانه میشه، مطالعات اخیر نشان داده که فیبر رژیمی هم ممکنه در تنظیم سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب نقش داشته باشه.

منبع: مجله الکترونیک دونفره
انتشار: 1 بهمن 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1327

به "فواید شگفت انگیز کلم بروکلی برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید شگفت انگیز کلم بروکلی برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید