فرق لاته و کاپوچینو از نظر مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه چیست؟

به گزارش مجله پریها، لاته و کاپوچینو هردو از نوشیدنی های گرم ایتالیایی و بر پایه قهوه هستند. فرق لاته و کاپوچینو در نسبت مواد تشکیل دهنده، نحوه درست کردن و شیوه سرو آنها است.

فرق لاته و کاپوچینو از نظر مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه چیست؟

یکی از بهترین نوشیدنی های امروزی که پیر و جوان آن را دوست دارند، قهوه است. حتما برای شماهم رخ داده که وارد کافی شاپ شوید و با خواندن انواع قهوه های مختلفی که در منو وجود دارد به این فکر کنید کهه فرق قهوه ها با یکدیگر در چیست؟ به طور کلی این تفاوت در مواد اولیه، نسبت آنها و نوع قهوه استفاده شده است. لاته و کاپوچینو از پرطرفدارترین انواع قهوه هستند که مواد تشکیل دهنده یکسانی دارند و تنها در نسبت استفاده از مواد اولیه و طرز تهیه بایکدیگر تفاوت دارند. اگر شما هم از هواداران این نوشیدنی ها هستید با ما همراه باشید. در این مطلب به فرق لاته و کاپوچینو و ماهیت هر کدام از این دو نوشیدنی می پردازیم.

لاته (لته) چیست؟

لاته نوعی نوشیدنی گرم بر پایه اسپرسو و شیر گرم همراه با کف شیر است. در نوع ایتالیایی لاته، این نوشیدنی کف شیر ندارد و شکر به صورت دستی و در صورت تمایل، اضافه می شود. با این حال لاته امروزی کاملا شیرین است و به آن مقداری کف شیر نیز اضافه می شود.

برای تهیه شیر لاته، ابتدا باید شیر را حرارت دهید، پیش از آنکه شیر سرد شود آن را از روی حرارت بردارید. با همزن برقی آنقدر شیر را بزنید که حجم آن افزایش پیدا کند و به اصطلاح کف شیر به وجود آید.

کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو، یکی دیگر از انواع نوشیدنی های گرم ایتالیایی بر پایه قهوه است که مانند لاته از اسپرسو، شیر بخار زده و کف شیردرست می شود. با این حال برای داشتن یک کاپوچینوی عالی و بی نقص به یک اسپرسو ساز یا دستگاه کف ساز حرفه ای احتیاج است.

نکته: وجود کف روی لاته و کاپوچینو باعث می شود که بتوان با تلفیق آن با شکلات، وانیل و کارامل، نقاشی های زیبایی کشید که به آن هنر لاته می گویند.

فرق لاته و کاپوچینو چیست؟

همان طور که ذکر شد مواد تشکیل دهنده لاته و کاپوچینو مشابه است. تفاوت اصلی این دو نوشیدنی در نسبت استفاده از مواد تشکیل دهنده و نحوه درست کردن هر کدام است.

1. تفاوت نسبت مواد تشکیل دهنده در لاته و کاپوچینو

لاته: نسبت استفاده از کف شیر و اسپرسو 3 به یک است. یعنی به ازای هر واحد اسپرسو سه واحد شیر داغ زده شده اضافه می شود. ضخامت کف شیر 12 میلی متر است. البته در بعضی کشورها ضخامت کف شیر در کافه لاته به کمتر از 12 میلی متر می رسد.

کاپوچینو: به طور کلی نسبت شیر زده شده و اسپرسو در کاپوچینو یکسان است. یعنی به ازای اضافه کردن یک واحد اسپرسو، یک واحد شیر زده شده نیز اضافه می کنیم. مهم ترین فرق لاته و کاپوچینو در میزان کف شیر آن است که در کاپوچینو ضخامت آن به 2 سانتی متر می رسد.

2. تفاوت لاته و کاپوچینو در طرز تهیه

یکی از مهم ترین تفاوت هایی که در طرز تهیه این دو نوع قهوه وجود دارد، نوع بافت و دمای شیر است. شیر کاپوچینو نباید خیلی سرد یا خیلی داغ باشد. این کار به مهارت بالای فردی که آن را درست می نماید، بستگی دارد، او باید هنگامی که شیر آغاز به حباب زدن کرد آن را از روی حرارت بردارد زیرا در این هنگام شیر بافتی نرم و مخملی دارد و کف زیادی می توان از آن به دست آورد. به همین دلیل تهیه کاپوچینو سخت است. اما در لاته حرارت شیر باید زیاد باشد، اما قبل از سر رفتن باید ظرف حاوی شیر را از روی حرارت برداشت.

3. فرق لاته و کاپوچینو از نظر نحوه سرو

به طور معمول کاپوچینو در فنجانی از جنس چینی با حجم 150 تا 180 میلی لیتر سرو می شود، اما لاته در لیوان شیشه ای با حجم 200 تا 300 میلی لیتر سرو می شود. گفتنی است که لاته در بعضی از کشورها، علاوه بر لیوان شیشه ای در فنجان مشابه کاپوچینو نیز سرو می شود.

آیا می توان مواد تشکیل دهنده لاته و کاپوچینو را تغییر داد؟

در بعضی از کشورهای آسیایی و آمریکایی در کافه لاته به جای اسپرسو از چای استفاده می نمایند که بسیار پرطرفدار است. همچنین می توان به جای شیر گاو از شیر سویا یا شیر جو استفاده کرد تا افراد حساس به لاکتوز و گیاه خواران نیز بتوانند از نوشیدن لاته و کاپوچینو لذت ببرند. با این حال برای حفظ طعم کاپوچینو بهتر است مواد اولیه را جایگزین نکند.

سخن آخر

از آنجا که هر دو نوشیدنی حاوی قهوه و شیر هستند، فواید بسیاری برای سلامتی دارند. اگرچه معمولا قهوه را برای حس آرامشی که به ما می دهد، می نوشیم اما این نوشیدنی خواص بسیاری دارد. برای اطلاع از خواص قهوه توصیه می کنیم مطلب فواید قهوه؛ 11 خاصیت بی نظیر قهوه برای سلامتی را مطالعه کنید. شما کدام یک از انواع قهوه را ترجیح می دهید؟ از قلم نیاندازید نظرات و پرسش ها خود را در این رابطه با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

انتشار: 28 بهمن 1401 بروزرسانی: 28 بهمن 1401 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4181

به "فرق لاته و کاپوچینو از نظر مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "فرق لاته و کاپوچینو از نظر مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه چیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق لاته و کاپوچینو از نظر مواد تشکیل دهنده و طرز تهیه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید