طرز تهیه مرحله به مرحله هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ

به گزارش مجله پریها، هویج پلو یک غذای اصیل ایرانی است و آن طور که آشپزهای حرفه ای می گویند یک غذای اصالتا شیرازی است. برخی به خاطر طعم کمی شیرین این پلوی مخلوط خوشمزه آن را نمی پسندند اما با حذف شکر از مواد اصلی آن می توانید طعم شیرین این پلوی لذیذ را کمتر کنید. هویج پلو را با گوشت قلقلی، مرغ یا حتی بدون این مواد و ساده درست می نمایند. طرز تهیه مرحله به مرحله هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ را در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه مرحله به مرحله هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ

مواد لازم برای هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ (5 نفر)

مدت زمان تقریبی آماده سازی: 1 ساعت و 30 دقیقه

برنج ایرانی: 5 پیمانه

پیاز بزرگ: 1 عدد

مرغ: یک عدد سینه مرغ متوسط کامل

هویج متوسط: 5 عدد

کره: 50 گرم یا بیشتر

خلال پسته و بادام: 2/3 پیمانه

خلال نارنج: 2 قاشق غذاخوری

شکر: 5 قاشق غذاخوری

آب: 1 لیوان

زرشک: ½ پیمانه

نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین: به مقدار دلخواه

زعفران دم نموده: 3 قاشق غذاخوری

طرز تهیه هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ

برای درست کردن هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ بهتر است از سینه مرغ بهره ببرید. ابتدا مرغ را بشورید و به قطعات مکعبی تقسیم کنید. برای دریافت بوی زهم مرغ در هویج پلو ابتدا پیازها را خلالی خرد کنید و کمی با کره و روغن تفت دهید تا سبک و سپس کاراملی شوند. 3 قاشق غذاخوری از پیازداغ را بردارید و کنار بگذارید و سپس تکه های مرغ را با باقی مانده پیاز داغ تفت دهید تا رنگ مرغ تغییر کند و کمی طلایی گردد. حالا نمک، فلفل، زردچوبه و دارچین به مرغ اضافه کنید و کمی دیگر تفت دارید تا طعم خامی ادویه ها گرفته گردد.

یک لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید مرغ خوب بپزد. در اواخر پخت مرغ یک قاشق غذاخوری زعفران اضافه کنید. در فاصله ای که مرغ پخته می گردد هویج های شسته گردیده را نازک پوست بگیرید و با رنده درشت، رنده کنید. در یک ماهیتابه مناسب مقداری کره گرم کنید و خلال های هویج را در کره تفت دهید. بعد از این که هویج ها کمی سبک شدند، 5 قاشق غذاخوری شکر اضافه کنید و هم بزنید. در صورتی که طعم شیرین هویج پلو را دوست ندارید می توانید شکر را حذف یا مقدار آن را کمتر کنید. بعد از سبک شدن هویج ها، پیازداغی را که از قبل آماده نموده بودید به هویج ها اضافه کنید. سپس خلال نارنج را اضافه کنید. یک دقیقه تفت دهید و سپس شعله را خاموش کنید.

برنج را طبق روال معمول بپزید و آبکش کنید. برای این که هویج پلو شفته نگردد بهتر است برنج را کمی دان بردارید. کف قابلمه را با نان یا ورقه های سیب زمینی برای ته دیگ بپوشانید و سپس به صورت لایه لایه برنج و مخلوط هویج، خلال نارنج و پیازداغ را اضافه کنید. روی لایه آخر مقداری کره بریزید و اجازه دهید هویج پلو به مدت 45 دقیقه روی شعله ملایم گاز دم بکشد.

در این فاصله زرشک هایی را که حدود 15 دقیقه در آب خیسانده اید با کمی کره و یک قاشق چایخوری شکر تفت دهید. در اواخر تفت زرشک خلال پسته و بدام را هم به زرشک اضافه کنید و برای تزیین هویج پلوی مجلسی کنار بگذارید. وقتی که هویج پلو دم کشید یک یا دو کفگیر برنج از روی آن جدا کنید و با مخلوط زرشک و خلال های بادام و پسته و دو قاشق غذاخوری زعفران دم نموده، مخلوط کنید. هویج پلو را در ظرف مورد نظر خود سرو کنید و روی آن را با برنج زعفرانی و مخلوط زرشک و خلال پسته و بادام تزیین کنید.

تکه های مرغ پخته گردیده را که آب شان حسابی کشیده گردیده را دور تا دور هویج پلو بچینید و همراه با آن سرو کنید. هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ را معمولا با انواع ترشی و سالاد شیرازی میل می نمایند.

نکته

*برای درست کردن هویج پلو مجلسی به جای مرغ می توانید از گوشت قلقلی یا حتی بوقلمون هم بهره ببرید. برای درست کردن هویج پلو با گوشت قلقلی مقدار مورد نظر گوشت چرخ نموده را با پیاز رنده گردیده و ادویه های دلخواه مزه دار کنید و به همان شیوه گوشت قلقلی سرخ کنید. بعد از دم کشیدن هویج پلو، گوشت قلقلی ها را همراه با آن سرو کنید.

*برای درست کردن هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ می توانند بعد از پختن تکه های مرغ، آن ها را همراه با برنج دم کنید. اما اگر می خواهید پلوی شما سر و شکل مجلسی تر و رسمی تری داشته باشد بهتر است مرغ را جداگانه و بعد از دم کشیدن پلو کنار آن سرو کنید.

*در صورتی که برای پخت هویج پلو از شکر استفاده می کنید، هنگام دم کشیدن پلو شعله گاز را بسیار کم و ملایم نگه دارید. شیره شکر به کف قابلمه می رسد و ممکن است ته دیگ شما را بسوزاند.

*بهتر است هویج ها را رنده کنید تا در پلو خوب پخته شوند. اگر هویج ها را خلالی خرد می کنید در هنگام تفت درب ظرف را بگذارید تا هویج ها با بخار پخته و نرم شوند.

*می توانید از ران مرغ یا ساق مرغ هم به جای سینه مرغ بهره ببرید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 15 آذر 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1017

به "طرز تهیه مرحله به مرحله هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مرحله به مرحله هویج پلو زعفرانی مجلسی با مرغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید