طرز تهیه مربا مجلسی پوست پرتقال رولی بدون تلخی و شکرک

به گزارش مجله پریها، مربای پوست پرتقال از جمله خوشمزه ترین، به صرفه ترین، پر خاصیت ترین و البته ریسکی ترین مرباهاست. بسیاری از خانم های کدبانو به خاطر این که تصور می نماید مربای پوست پرتقال شان حتما تلخ می گردد ترجیح می دهند سراغ درست کردن آن نروند. اما اگر فوت و فن های درست کردن این مربا خوشمزه را بلد باشید یک مربای شیرین و لطیف به دست خواهید آورد. مربا پوست پرتقال را به صورت خلالی و رولی درست می نمایند که نوع رولی آن مجلسی تر است و به درد پذیرایی صبحانه از مهمان می خورد، هر چند از نظر طعم هیچ فرقی با هم ندارند. بهتر است فصل پرتقال را از دست ندهید و این مربای خوشمزه را با طرز تهیه و فوت و فن هایی که در مجله خبرنگاران به شما آموزش می دهیم درست کنید.

طرز تهیه مربا مجلسی پوست پرتقال رولی بدون تلخی و شکرک

مواد لازم

  • پوست پرتقال: 500 گرم
  • شکر: 500 گرم
  • آب: 2 لیوان
  • آبلیمو: 1 و نیم قاشق غذاخوری
  • میخک: 3 عدد
  • چوب دارچین: 1 عدد

طرز تهیه

برای درست کردن مربا مجلسی پوست پرتقال ابتدا پرتقال ها را خوب بشورید و به ترتیبی که در تصویر آمده پوست پرتقال را بگیرید. سپس سفیدی داخل پوست پرتقال را با یک چاقوی تیز جدا کنید. لازم نیست تمام قسمت سفیدی را کاملا جدا کنید. در مرحله بعد پوست پرتقال را رول کنید. برای این که رول های پوست پرتقال موقع جوشیدن از هم باز نشوند حتما باید با یک نخ سفید تمیز آن را محکم ببندید. یک راه چاره دیگر این است که در هر کدام از رول ها یک خلال دندان فرو کنید تا رول پوست پرتقال باز نگردد.

وقتی تمام رول های پوست پرتقال را درست کردید در یک قابلمه بچینید و روی آن ها آب بریزید. پوست پرتقال های رول شده را چند بار بجوشانید. هر بار بعد از جوشاندن روی پوست پرتقال ها آب سرد بگیرید، آبکش کنید و دوباره بجوشانید تا تلخی پوست پرتقال ها به طور کامل گرفته گردد. بعد از 4 بار جوشاندن طعم پوست پرتقال را بچشید. اگر هنوز مزه تلخی داشت یک یا دو بار دیگر بجوشانید.

در یک قابلمه مناسب دو لیوان آب و نیم کیلو شکر را بریزید. اجازه دهید آب و شکر روی شعله متوسط گاز به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن شربت میخک ها و چوب دارچین را در شربت بیندازید.

ده دقیقه دیگر اجازه دهید شربت بجوشد و سپس رول های پوست پرتقال را داخل شربت بریزید. برای این که مربا مجلسی پوست پرتقال کپک نزند کمی به آرامی با دست رول ها را فشار دهید تا آب آن ها گرفته گردد.

درب قابلمه را ببندید و 20 دقیقه زمان بدهید تا رول های پوست پرتقال کمی نرم شوند. بعد از 20 دقیقه درب قابلمه را بردارید و نیم ساعت دیگر روی شعله ملایم گاز مربا را بپزید تا کاملا جا بیفتد و نرم گردد.

وقتی که مربا مجلسی پوست پرتقال غلیظ شد و جا افتاد یک و نیم قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید و ده دقیقه دیگر به مربا زمان دهید. شعله گاز را خاموش کنید و صبر کنید تا مربا سرد گردد. وقتی مربا سرد شد به آرامی نخ ها را از رول های پوست پرتقال جدا کنید. اگر مربا سرد شده باشد رول ها به همان شکل باقی می مانند و وا نمی روند.

نکات مهم برای کپک و شکرک نزدن مربا مجلسی پوست پرتقال

*مربا مجلسی پوست پرتقال را بعد از سرد شدن در ظروف شیشه ای خشک و تمیز بریزید و در جای تاریک و خنک نگه دارید.

*همان طور که در طرز تهیه مربا به زعفرانی مجلسی و گفتیم با به کارگیری برخی ترفندها می توانید جلو کپک زدن و شکرک زدن مربا را بگیرید.

*باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نگردد. اگر هم مربا کپک زد مقداری شکر روی مربا بریزید و دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود زیرا ممکن است شکر مربا کم بوده باشد.

*اگر مربای پوست پرتقال شما شکرک زد یک راه چاره وجود دارد. مقداری آب جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد.

*اضافه کردن آبلیمو به مربا در مرحله پخت احتمال شکرک زدن آن را کاهش می دهد.

*قوام شربت مربا در شکرک و کپک نزدن آن موثر است. برای آزمایش میزان قوام شربت مربا کمی از شربت را با قاشق بر میداریم و اجازه می دهیم تا سرد گردد، اگر شربت مثل عسل کشدار بود و به سختی از قاشق ریخته شد قوام مربا مناسب است.

*مربای پوست پرتقال پر از خاصیت است. پوست پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین c و B1 و اسید فولیک، بتاکاروتن، آلفاکاروتن و فلاونوئید است. از پرتقالی بهره ببرید که پوستش واکس خورده و زیاده از حد براق نباشد. بهتر است از پرتقال های طبیعی و ارگانیک بهره ببرید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 23 فروردین 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1871

به "طرز تهیه مربا مجلسی پوست پرتقال رولی بدون تلخی و شکرک" امتیاز دهید

2 کاربر به "طرز تهیه مربا مجلسی پوست پرتقال رولی بدون تلخی و شکرک" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربا مجلسی پوست پرتقال رولی بدون تلخی و شکرک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید