طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی خوشرنگ

به گزارش مجله پریها، خورش خلال اصیل و مجلسی کرمانشاهی یک خورش خوشمزه و خوشرنگ پر از گوشت های قیمه شده، خلال بادام و زرشک و گلاب است. از زمان های دور مردم کرمانشاه برای پذیرایی از مهمان خورش خلال را به عنوان یک خورش رسمی تدارک می دیدند و این رسم هنوز هم ادامه دارد. کرمانشاهی ها اعتقاد دارند خورش خلال باید شفاف و خوشرنگ باشد و تیره نشود. طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی شفاف و خوشرنگ و نکات مهم تیره نشده خورش خلال را در مجله خبرنگاران بخوانید.

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی خوشرنگ

مواد لازم خورش خلال کرمانشاهی مجلسی برای 6 نفر

برای درست کردن خورش خلال اصیل کرمانشاهی احتیاج به پیاز فراوان رنده شده و البته گوشت فراوان داریم. بعضی ها حتی اعتقاد دارند مقدار گوشت و خلال بادام باید مساوی باشد.

  • گوشت گوسفند: 600 گرم
  • خلال بادام: 500 گرم
  • پیاز: 700 کرم
  • لیموعمانی: 5 عدد
  • پودر هل: 1 قاشق چایخوری
  • زنجبیل: 1/2 قاشق چایخوری
  • گلاب: 1 استکان برای خیس کردن خلال بادام
  • گلاب: 3 قاشق غذاخوری سر پر برای داخل خورش
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میران لازم
  • زعفران دم نموده غلیظ: 4 قاشق غذاخوری سر پر
  • روغن حیوانی: به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذاخوری سر صاف
  • چوب دارچین: 1 عدد
  • زرشک سیاه: 5 قاشق غذاخوری سر پر
  • روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی

برای درست کردن خورش خلال کرمانشاهی مجلسی و اصیل ابتدا خلال بادام ها را در یک استکان گلاب و 2 قاشق غذاخوری زعفران خیس کنید. گوشت شسته شده را به صورت قیمه ای خرد کنید. گوشت خورش خلال باید ریز خرد گردد اندازه تکه های گوشت در خورش خلال معمولا نصف بند انگشت است.

پیازها را پوست بگیرید و رنده کنید. برای این کهخورش خلال شما حسابی لعاب بیندازد باید پیازها را حتما رنده کنید. بعد از رندهکردن پیازها آن ها را در روغن تفت دهید. در اواخر تفت پیازها کمی زردچوبه به آن هااضافه کنید. بعد از اضافه کردن زردچوبه دیگر پیازها را زیاد تفت ندهید چون طعمتلخی پیدا می نمایند. حالا گوشت قیمه شده را به پیاز اضافه کنید و کمی دیگر تفتدهید. بعد از این که رنگ گوشت تغییر کرد 3 قاشق غذاخوری سر صاف رب گوجه فرنگی رابه گوشت و پیاز اضافه کنید و باز هم تفت دهید تا طعم خامی رب گرفته گردد.

فلفل و پودر زنجبیل را به گوشت در حال تفت اضافهکنید و خوب هم بزنید. مقداری آب جوش به مواد اضافه کنید (آب باید به حدی باشد کهروی گوشت را بگیرد) و اجازه دهید گوشت روی شعله ملایم گاز بپزد. بعد از این کهگوشت نیم پز شد خلال های خیسانده شده در گلاب و زعفران را به خورش اضافه کنید و یکعدد چوب دارچین هم داخل قابلمه بگذارید. در این مرحله باید لیموعمانی ها را هم بهخورش اضافه کنید. چند سوراخ در لیموعمانی ها ایجاد کنید و سپس داخل خورش بیندازید.

اجازه دهید خورش روی حرارت ملایم گاز خوب جا بیفتد و لعاب بیندازد. در بیست دقیقه پایانی پخت که به اندازه یک بند انگشت آب روی خورش هست، پودر هل، 3 قاشق غذاخوری گلاب و 2 قاشق غذاخوری زعفران دم نموده غلیظ را به خورش اضافه کنید. در این مرحله نمک خورش را هم اندازه کنید. زرشک های سیاه را با روغن حیوانی یا کره تفت دهید و در ده دقیقه پایانی پخت به خورش اضافه کنید. خورش خلال کرمانشاهی مجلسی را با برنج زعفرانی میل کنید.

نکات طلایی پخت خورش خلال کرمانشاهی مجلسی شفاف و خوشرنگ

یکی از مهم ترین نکات برای پخت خورش خلال کرمانشاهی مجلسی سفید کردن گوشت این خورش است. به این ترتیب خونابه گوشت خارج شده و خورش شما بسیار شفاف و خوشرنگ می گردد. برای سفید کردن گوشت آن را همراه با مقداری آب بجوشانید و سپس کف روی گوشت را دور بریزید. همین که کف روی آب جمع شد کافی است و شعله گاز را خاموش کنید. بعد از سفید کردن گوشت قیمه کردن گوشت آسان تر می گردد و می توانید تکه های گوشت را به اندازه مساوی خرد کنید. این روش را برای درست کردن تمام خورش ها می توانید بهره ببرید.

زرشک مورد استفاده برای طبخ خورش خلال مجلسیکرمانشاهی زرشک سیاه است که فقط در منطقه کرمانشاه رشد می نماید. در استفاده از زرشکسیاه برای خورش خلال زیاده روی نکنید چون رنگ خورش تیره می گردد.

اگر زرشک سیاه ندارید از زرشک قرمز استفادهکنید.

پودر دارچین رنگ خورش شما را تیره و کدر می نماید.حتما از چوب دارچین بهره ببرید.

در استفاده از رب گوجه فرنگی زیاده روی نکنیدچون طعم خورش را عوض می نماید و طعم غالب می گردد.

خلال بادام ها را حتما در گلاب و زعفران خیسکنید.

خورش خلال یک خورش غلیظ و کم آب است پس تازمانی که خورش غلیظ نشده آن را روی شعله ملایم گاز نگه دارید.

برای درست کردن خورش خلال از گوشت گوسفندیاستفاده می نمایند اما اگر طعم گوشت گوسفند به مذاق تان سازگار نیست می توانید ازقسمت های نرم گوشت گوساله بهره ببرید.

زرشک را با روغن حیوانی تفت دهید و در همان دهدقیقه پایانی به خورش اضافه کنید تا له نگردد. اگر طعم روغن حیوانی را نمی پسندیداز کره برای تفت زرشک ها بهره ببرید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1517

به "طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی خوشرنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورش خلال کرمانشاهی مجلسی خوشرنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید