طرز تهیه خورشت مرغ جا افتاده و آبدار

به گزارش مجله پریها، تقریبا می توان گفت خورشت مرغ، یکی از 10 غذای پر هوادار ایرانی است که کمتر ایرانی می توان یافت که آن را دوست نداشته باشد. به دلیل همین محبوبیت تصمیم گرفتیم تا طرز تهیه خورشت مرغ را برای شما آموزش دهیم.

طرز تهیه خورشت مرغ جا افتاده و آبدار

خورشت مرغ یکی از غذا های خوشمزه ایرانیست که هم به عنوان یک وعده غذا در خانه و هم برای سرو در مجالس مناسب است.

معمولا خورشت مرغ در قابلمه پخته می گردد و آن را به همراه زرشک پلو سرو می کنیم، یعنی همان زرشک پلو با مرغ معروفی که همه می شناسیم.

اینجا دستور تهیه خورشت مرغ لذیذ و جا افتاده را برای شما شرح خواهیم داد. دقت کنید که دستور ارائه گردیده برای 4 نفر نوشته گردیده است و به منظور طبخ خورشت مرغ برای تعداد نفرات متفاوت، باید مقادیر مواد لازم را به یک نسبت تغییر دهید.

مواد لازم خورشت مرغ

  • ران مرغ 4 عدد
  • پیاز متوسط 2 عدد
  • سیب زمینی 2 عدد
  • هویج 2 عدد
  • نخود فرنگی 100 گرم
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • روغن مایع 3 قاشق غذاخوری
  • زعفران دم نموده 1 قاشق غذاخوری
  • زردچوبه به میزان دلخواه
  • فلفل سیاه به میزان دلخواه
  • نمک به میزان دلخواه

1. پیاز ها را بصورت خلالی خرد کنید. سپس با مقداری روغن داخل تابه بریزید و تفت دهید. هنگامی که خلال های پیاز شفاف شدند، زردچوبه را اضافه کنید و به مدت 3 دقیقه به تفت دادن ادامه دهید. وقتی کار تفت دادن به سرانجام رسید، تابه را خاموش کنید، محتویات آن را خارج نموده و برای استفاده در مراحل بعد کنار بگذارید.

2. یک قابلمه مناسب به عنوان ظرف پخت خورشت انتخاب کنید و روی شعله بگذارید. داخل قابلمه روغن بریزید و ران های مرغ را برای تفت دادن درون قابلمه بگذارید.

3. ران ها را با شعله متوسط تا مرحله ای تفت دهید که رنگ آن ها طلایی گردد. قطعات ران را در حین تفت دادن جابجا کنید تا هر دو طرفشان به خوبی طلایی رنگ گردد.

4. می توانید در حین تفت خوردن مرغ ها، هویج و سیب زمینی را خرد کنید تا برای مرحله بعدی آماده باشند. هویج را حلقه حلقه و سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کنید.

5. پس از تکمیل فرآیند تفت دادن مرغ، پیازی را که در مرحله قبل اول تفت داده بودید، به محتویات قابلمه خورشت اضافه کنید.

6. سپس هویج و سیب زمینی را نیز داخل قابلمه بریزید. اجازه بدهید مواد داخل قابلمه دو دقیقه با هم تفت بخورند، سپس رب را اضافه کنید و تفت دادن را دو دقیقه دیگر ادامه دهید.

7. در نهایت دو لیوان آب داخل قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید تا به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن، شعله گاز را ملایم کنید تا خورشت به آرامی پخته گردد.

8. پس از نیم ساعت نخود فرنگی را داخل قابلمه بریزید و زعفران دم نموده را نیز اضافه کنید و دوباره درب قابلمه را ببندید تا یک ربع دیگر روی شعله ملایم بجوشد.

9. بعد از یک ربع درب قابلمه را بردارید و نمک و فلفل را اضافه کنید و اجازه بدهید پنج دقیقه دیگر روی شعله بماند. پس از آن می توانید خورشت را برای سرو به ظرف مناسبی انتقال دهید.

در مرحله اول می توانید یک حبه سیر را نیز رنده نموده و به همراه پیاز ها تفت دهید. در این دستور پخت خورشت مرغ، از ران مرغ استفاده گردیده است، در صورت تمایل می توانید سینه مرغ را جایگزین کنید. اگر دوست دارید می توانید تفت دادن اولیه مرغ ها را کمی بیشتر ادامه دهید تا ران ها سرخ شوند. در صورت تمایل می توانید به جای اضافه کردن سیب زمینی ها به محتویات ظرف خورشت، آن ها را جداگانه و به صورت خلالی سرخ کنید و پیش از سرو، روی خورشت مرغ بریزید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 دی 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1161

به "طرز تهیه خورشت مرغ جا افتاده و آبدار" امتیاز دهید

1 کاربر به "طرز تهیه خورشت مرغ جا افتاده و آبدار" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت مرغ جا افتاده و آبدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید