چه غذایی برای شب یلدا تهیه کنیم؟

به گزارش مجله پریها، استان های مختلف برای شب یلدا غذاهای مخصوصی دارند که در این گزارش تعدادی از دستور پخت آنها را جمع آوری نموده ایم.

چه غذایی برای شب یلدا تهیه کنیم؟
به گزارش خبرنگارشب یلدا یکی از شب هایی است که خانواده ها برای آن برنامه های خاصی تدارک می بینند. غذاهای ویژه شب یلدا را به دلیل طعم متفاوت همه دوست دارند؛ اگر می خواهید سال جاری بهترین غذاهای شب یلدا را آماده کنید با ما همراه باشید.

خَشیل

خَشیل یکی از غذا های زمستانی مردم آذربایجان است که کنار دیگر غذاها سرو می گردد. این غذا به دلیل کالری بالا مقاومت بدن را در برابر هوای سرد افزایش می دهد.

این دستور غذا برای 4 نفر است که شما می توانید به نسبت جمعیت مقدار آن را افزایش بدهید.

یک پیمانه بلغور گندم، 6 قاشق غذاخوری آرد گندم، یک لیتر آب سرد، شیر و عسل و کره

بلغور را به مقدار دلخواه چند ساعت قبل از آغاز برای تدارک شب یلدا با آب سرد خیس کنید و بگذارید با حرارت ملایم پخته گردد. آرد را برای چند دقیقه روی حرارت ملایم تفت بدهید تا بوی خامی آن از بین برود و بعد آب و بلغور را به آن اضافه کنید. آن را کامل هم بزنید تا غلیط گردد.

وقتی این دسر حسابی غلیظ شد، آن را در ظرف گودی بریزید و شیر و عسل گرم را به آن اضافه کنید.

چاشنی این غذا شیره است اما برخی کره آب گردیده را هم روی این غذا می ریزند.

انارپلو

انارپلو غذای مخصوص شب چله قزوین است.ترکیب انار و برنج با کشمش و خلال پسته طعم عجیب وجالبی به این غذا می دهد.

چهار پیمانه برنج، یک و نیم کیلو انار دون گردیده، نصف لیوان خلال پسته، یک لیوان گشنیز تازه خرد گردیده، یک قاشق پودر تخم گشنیز، نصف لیوان کشمش پلویی و کمی زعفران آب نموده برای این غذا ضروری است.

برنج را به روش معمول آبکش و انار،خلال پسته و کشمش را با هم سرخ کنید.

کف قابلمه روغن بریزید و ته دیگ سیب زمینی یا نان بگذارید. برنج و مواد را لایه لایه روی هم بریزید و مانند تمام مخلوط پلو ها بگذارید تا دَم بکشد.

خاگینه خرما

خاگینه خرما یکی از غذا های سنتی شهر زنجان برای شب یلداست. این غذای شیرین و خوشمزه جزء غذا هایی است که زنجانی ها سالی یکبار و فقط برای این شب درست می نمایند.

طرز تهیه این غذا راحت است، فقط کمی حوصله می خواهد، چون مرحله به مرحله مواد را سرخ می نمایند و روی هم می چینند.

یک کیلو پیاز را باید به ظرافت خُرد و تا مرحله طلایی شدن سرخ کنید. بعد از اینکه پیاز ها طلایی شد کمی زردچوبه، فلفل سیاه و دارچین و نمک به آن بزنید و کناربگذارید.

در همان تابه نیم کیلو خرما زاهدی خشک که هسته آن را گرفته اید، سرخ کنید؛ خرما احتیاج زیادی به پختن ندارد و تفت چند دقیقه ای برای آن کافی است. وقتی که آماده شد آن را کنار بگذارید.

پس از آن نیم کیلو کشمش پلویی و مقداری خلال پسته و بادام را تفت بدهید و کنار بذارید.حالا به ترتیب پیاز، خرما، مخلوط کشمش و آجیل را در ظرف بریزید و روی ظرف دو تا تخم مرغ بشکنید بعد کمی ادویه و نمک و زعفران روی تخم مرغ بپاشید و روی حرارت بگذارید.بعد از ده دقیقه خاگینه خرما آماده می گردد.

کلم پلو

کلم پلوغذای خوشمزه شیرازی هاست. این غذا با کوفته قلقلی درست می گردد، ولی می توانید از گوشت قیمه هم بهره ببرید.

مواد لازم برای پخت کلم پلو

نیم کیلو گوشت چرخ نموده را با ادویه، نمک، یک پیاز رنده گردیده و دو قاشق آرد نخودچی مخلوط کنید و کوفته های ریز درست کنید و در روغن سرخ کنید.حالا یک دانه کلم برگ بزرگ سفید را رشته رشته خرد کنید و یک تفت مختصری به آن بدهید تا کمی نرم گردد. یک پیاز وسه قاشق رب گوجه به آن اضافه کنید.

یک لیوان آب گوشت روی این مواد بریزید و بگذارید تا چند دقیقه بپزد و بعد کوفته های سرخ گردیده را بریزید. یک ربع پخت تا تمام شدن آب این مایه زمان مناسبی است. نمک و فلفل و پودر دارچین و زعفران دم نموده را قبل از تمام شدن آب مایه در آن بریزید.

در زمان پخت مایه غذا، برنج را آبکش کنید و لایه لایه از مایه گوشت و برنج در قابلمه بچینید. برای اینکه غذا خوب دم بکشد یک قاشق روغن داغ و نصف لیوان آب داغ در آن بریزید و روی حرارت ملایم برنج را دم کنید.

خورش ناردون

غذای اصلی شام یلدا در شمال کشور و در مازندران هم با انار درست می گردد. کِرک اِنار تیم پهلو اسم این غذاست که به اسم خورش ناردون هم معروف گردیده است. این غذا با مرغ یا با گوشت پرنده های بومی مثل اردک و مرغابی درست می گردد.

یک مرغ، پیاز درشت، سه عدد انار ترش دون گردیده، ادویه (فلفل، زردچوبه، دارچین)، نمک و در صورت تمایل مقداری بادمجون سرخ گردیده برای کنار غذا

مرغ را با کمی ادویه، پیاز و یک حبه سیر بپزید. در مدت پخت این مواد، پیاز را ریز و سرخ کنید و وقتی پیاز طلایی شد دونه های انار را بریزید و تفت بدهید، اگه انار به اندازه کافی سرخ نشد، می توانید یک قاشق رب انار یا رب گوجه فرنگی به آن اضافه کنید.

حالا مرغ پخته گردیده را در فر بگذارید یا سرخ کنید. بگذارید مایه انار آرام بپزد و غلیظ گردد و برای اینکه رنگ خورش تغییر نکند روی تابه در نگذارید.

غلظت آب خورش باید مثل فسنجون گردد. وقتی خورش جا افتاد آن را کف ظرف بریزید و مرغ را روی آن بگذارید. اگر دوست داشته باشید، می توانید بادمجون های سرخ گردیده را هم کنار آن بچینید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 دی 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1275

به "چه غذایی برای شب یلدا تهیه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه غذایی برای شب یلدا تهیه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید