شاخص بورس امروز 4 شهریور 99؛ شکست طلسم نزول بورس

به گزارش مجله پریها، شاخص کل بورس تهران امروز حدود 41 هزار واحد، معادل 2.6 درصد رشد کرد و در کانال یک میلیون و 650 هزار واحدی آرام گرفت. به این ترتیب، ماراتن 11 روزه افت شاخص امروز خاتمه گرفت. شاخص کل هم وزن نیز امروز 0.05 درصد افت کرد که البته عدد قابل توجهی محسوب نمی شود، اما در هر حال نشانه ای است از اینکه شاخص تحت تاثیر خرید حقوقی ها و جمع کردن صفوف سهم های شاخص ساز رشد کرده است.

شاخص بورس امروز 4 شهریور 99؛ شکست طلسم نزول بورس

مجموع ارزش معاملات بورسی و فرابورسی امروز به حدود 24 هزار و 500 میلیارد تومان رسید (15 هزار و 700 میلیارد تومان در بورس و 8 هزار و 800 میلیارد تومان در فرابورس) و به این ترتیب، مجموع ارزش معاملات به سطح میانگین میان مدت در چند ماه اخیر برگشت.

بالاترین ارزش معاملات روزانه در ماه های اخیر حدود 32 هزار میلیارد تومان در روز بوده و این در حالی است که همین چند روز پیش، در یک روز تنها 8 هزار میلیارد تومان در بورس و فرابورس معامله شد. افت ارزش معاملات در زمان اصلاح شاخص سیگنالی است از اینکه سهامداران قصد نگه داری سهام را دارند و نمی خواهند از بازار خارج شوند. در مقابل، افزایش ارزش معاملات در جریان معاملات امروز هم به همین دلیل قابل تحلیل است و نشانه ای از امیدواری به آینده بازار است.

پول رفته به بورس بر می گردد؟

بررسی ورود و خروج پول حقیقی از بورس، اما سیگنالی دیگری است که می توان آن را به طریقی متفاوت بررسی کرد. بر اساس برآوردها، تنها در فاصله 29 مرداد تا 3 شهریور جاری، حدود 12 هزار و 500 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس تهران خارج شده و این در حالی است که از ابتدای سال جاری، حدود 100 هزار میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شده بود.

با این همه، به نظر می رسد با توجه به تلاش دولت برای از بازدهی انداختن بازار های موازی (ارز، طلا، مسکن و خودرو) این پول های از بورس خارج شده در نهایت دوباره سر از بورس در می آورند و این به معنی رونق بازار طی روز های آینده است.

از آن سو، در جریان معاملات امروز، نماد های فارس، فولاد و فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند و در مقابل، نماد های فخاس، حکشتی و ثشاهد، بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. این هم سیگنال دیگری است که نشان می دهد تقاضا برای نماد های پرطرفدار دوباره اوج گرفته است. به همین دلیل، سه نماد وتجارت، ثبهساز و وبصادر، امروز بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند که باز هم نشانه ای است از توجه دوباره به لیدر های گروه بانکی.

افزون بر این، فردا، چهارشنبه، پذیره نویسی نماد دارا دوم آغاز شده و تا 19 شهریورماه ادامه خواهد داشت. عرضه این صندوق هم می تواند سیگنالی مثبت به بازار باشد و البته بخشی از نقدینگی ورودی به بازار سرمایه را جذب کند. هر شخص حقیقی تنها می تواند 500 سهم از این نماد را خریداری کند و با این حال، خریداران دارا یکم در زمان پذیره نویسی ابتدایی این صندوق، اکنون می توانند تنها 300 سهم از دارا دوم بخرند.

منبع: فرارو
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 3665

به "شاخص بورس امروز 4 شهریور 99؛ شکست طلسم نزول بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاخص بورس امروز 4 شهریور 99؛ شکست طلسم نزول بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید