سوتلانا الکسیویچ مدال شایستگی دولت آلمان را دریافت کرد

به گزارش مجله پریها، به گزارش خبرنگاران به نقل ازدویچه وله-سوتلانا الکسویچ، نویسنده برجسته بلاروسی و برنده نوبل ادبیات سال 2015 نشان افتخار شایستگی دولت فدرال آلمان را از دستان فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان دریافت کرد.

سوتلانا الکسیویچ مدال شایستگی دولت آلمان را دریافت کرد

با تور آلمان ارزان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

رئیس جمهور آلمان در مراسمی که که به مناسبت اهدای این نشان در کاخ بلویو در برلین برگزار گردید ضمن ادای احترام و تقدیر از دستاورهای نویسنده بلاروسی از یاری های شایان او به میهن خود هم قدرانی کرد و اشاره نمود مردم شما بسیار به ما نزدیک هستند و شایستگی توجه و اهتمام ما را دارند.

به گفته او اعتراضات مسالمت آمیز سال گذشته در بلاروس نشان داد که این کشور به شدت خواستار آزادی است.

خانم الکسیویچ هم ضمن تشکر از رئیس جمهور آلمان، دریافت این جایزه را یک هدیه غیرمنتظره خواند و گفت که سهم اش در اوضاع فعلی کشور فقط یک مشارکت میانه بوده؛ زیرا کلمات به تنهایی قادر نیستند پریشانی و اضطراب اتحاد جماهیر شوروی سابق را از میان بردارند و اعتراف کرد که دشواری های پس از فروپاشی شوروی و رنج های آن سبب شد من در این جهت قرار بگیرم.

خانم الکسویچ بیش از یک سال است که در خارج از بلاروس زندگی می نماید. او در فوریه امسال گفته بود که اگر به خاطر سلامتی اش نبود هرگز کشورش را ترک نمی نموده و گفته که دوست دارد به کشوری نو برگردد.

او بعلاوه در ماه آوریل هم گفته بود که در حال کارکردن روی کتاب نوی درباره تحولات اخیر کشورش است.

سوتلانا الکسیویچ، نویسنده و روزنامه نگار اهل بلاروس در سال 1948 در شهر ایوانا فرانکیفسک به دنیا آمد. آموزشگاه نوبل در سال 2015 او را به علت روایات چندصدایی -که مظهر محنت و شجاعت در روزگار معاصر ماست- شایسته جایزه نوبل دانستند.

صداهایی از چرنوبیل، جنگ چهره زنانه ندارد، آخرین شاهدان، صداهای شوروی از جنگ افغانستان از جمله آثار او هستند که به زبان فارسی هم ترجمه شده اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 تیر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4268

به "سوتلانا الکسیویچ مدال شایستگی دولت آلمان را دریافت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوتلانا الکسیویچ مدال شایستگی دولت آلمان را دریافت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید