زندانی که عمق آن 70 متر است

به گزارش مجله پریها، خبرنگاران/آذربایجان غربی در جنوب روستای برنجه تکاب و در مجاور رودخانه در یک روند شمالی ـ جنوبی تعدادی دهانه های آهکساز دیده می شود که اکنون خشک شده اند. یکی از آنها که به (زندان برنجه) یا (برنجه درگاهی) معروف است دارای دهانه بیضییشکل با قطر بزرگ 100 متر و قطر کوچک 50 متر بوده و عمق آن حدود 70 متر است که دریاچه ای عمیق با آب سرد گاز کربنیک دار در آن وجود دارد.

زندانی که عمق آن 70 متر است

این زندان دارای دیواره بلند و پرشیبی است که از لایه های نازک تروارتن نواری تشکیل شده است و پایین رفتن از این دیواره بدون طناب و دیگر تجهیزات ممکن نیست.

احتمالا وجود آبهای گاز کربنیک دار در ته دهانه این چشمه باعث خورندگیبیشتر دیوار شده و قطر آنرا بیشتر ساخته است. در شمال زندان برنجه دهانه یک چشمه در حال خشک شدن دیده می شود که قطر آن زیاد نیست و از 10 متر تجاوز نمی کند. یک شکاف تقریبا شمالی ـ جنوبی در شمال آن دیده می شود که در نگاه اول یک شکاف کلی بنظر می آید. این شکاف که به صورت یک دره به عمق 10 متر و عرض 4 متر دیده می شود، احتمالا مجرای خروج آب چشمه بوده که بصورت یک کانال زیرزمینی بوده و در اثر انحلال لایه هایزیری بخش های بالایی فرو ریخته و دره ای عمیق تشکیل داده اند.

زندان برنجه در 28 کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در روستای برنجه از دهستان چمن بخش تخت سلیمان واقع شده است از نظر زمین شناسی پیدایش مشابهی مثل دریاچه تخت و زندان سلیمان را دارد و آن محل نیز از انباشته شدن رسوبات آهکی بوجودآمده است.

گفته می شود که خان های محلی برای تنبیه روستائیان و مخالفان خود، به پایشان سنگ می بستند و آنها را به درون این چشمه ژرف می انداختند و علت نامگذاری زندان برنجه همین بوده است.

از نظر زمین شناسی تاریخچه پیدایش مشابهی مثل دریاچه تخت و زندان سلیمان را دارد و آن محل نیز از انباشته شدن رسوبات آهکی، تل های بلند و در مواردی دهانه های وسیع آتشفشانی مانند بوجود آورده اند و در عمق نسبتا زیاد دهانه یکی از این تپه ها دریاچه ای در میان صخره سنگی وجود دارد که به علت عمق زیاد سطح آب از دهانه امکان دسترسی به آن غیر ممکن بوده و آب دریاچه بعد از گذشتن از میان سنگ های رسوبی و آهکی و تراورتن در جنوب شرقی به رودخانه مجاور در روستای برنجه واریز می شود.

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در خصوص این زندان در گفت و گو با خبرنگاران اضافه نمود: بایستی از فعالیت تعدادی از معادن پیرامون این اثر جلوگیری شود تا گسل و گودالهای پیرامونی و مرتبط با آن بشکل طبیعی حفظ و صیانت شود.

وی شرح داد: در صورت معرفی زندان برنجه توسط کوهنوردان و متخصصین صخره نوردی شاهد حضور گردشگران طبیعت دوست بوده و مطمئنا این منطقه یکی از مناطقی خواهد بود که دفاتر خدمات مسافرتی فعال استان آذربایجان غربی و سراسر کشور بعنوان مقصد تورهای گروهی خود انتخاب خواهند کرد .

جباری خاطر نشان کرد: زندان برنجه شهرستان تکاب در سال 1394 بشماره 295 در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسیده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 دی 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2998

به "زندانی که عمق آن 70 متر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندانی که عمق آن 70 متر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید