دردسر نو آسترازنکا ؛ نقطه نقطه شدن پوست

به گزارش مجله پریها، واکسن پربحث آسترازنکا یک عارضه تازه دیگری از خود نشان داده است.

دردسر نو آسترازنکا ؛ نقطه نقطه شدن پوست

به گزارش خبرنگاران ، واکسن آسترازنکا بر روی بعضی از تزریق شدگان عارضه ترومبوسیتوپنی ایدیوپاتیک را پدید آورده است که به پوست مربوط می گردد. این عارضه قبلا در کسانی که واکسن های هپاتیت بی و آنفلوآنزا را زده بودند هم رویت شده بود.

این عارضه یک نوع اختلال خونریزی نادر به تعداد می رود.

بر اساس گزارش دیلی میل ترومبوسیتوپنی ایدیوپاتیک در بیش از 100 هزار نفر که واکسن کرونای آسترازنکا را زده اند مشاهده شده است.

این عارضه به طور اختصار ITP نامیده می گردد. ITP نوعی بیماری است که باعث می گردد سیستم ایمنی بدن پلاکت ها را از بین ببرد. پلاکت ها سلول های خونی هستند که خون را لخته می نمایند و برای جلوگیری از خونریزی و کبودی پس از آسیب به آنها احتیاج است.

افراد می توانند پس از ویروس ، واکسن یا داروهای خاص ITP دریافت نمایند ، اما دلیل آن اغلب ناشناخته است. معمولاً با آزمایش خون تشخیص داده می گردد.

این شرایط می تواند باعث ایجاد کبودی جزئی در بدن گردد و بعضی از این عوارض به صورت نقطه نقطه شدن بدن باقی می ماند. این نقطه ها بنفش رنگ هستند.

بروز عوارض این چنینی باعث شده تا محققان به افراد زیر 40 سال توصیه نمایند برای مقابله با کرونا از واکسن دیگری به غیر از آسترازنکا استفاده نمایند.

این عارضه نادر پیش از این در کشور اسکاتلند هم مورد آنالیز قرار گرفته بود. بر اساس گزارش های مختلف این عارضه ممکن است در واکسن تک دوز جانسون و جانسون هم رویت گردد اما در فایزر و مدرنا وجود ندارد چرا که این دو واکسن ماهیت متفاوتی نسبت به آسترازنکا و جانسون دارند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 مرداد 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4299

به "دردسر نو آسترازنکا ؛ نقطه نقطه شدن پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسر نو آسترازنکا ؛ نقطه نقطه شدن پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید