داروغه زاده: نظام تهیه کنندگی این مشکل را حل نماید ، قانون اجازه نمی دهد

به گزارش مجله پریها، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با بیان اینکه چرخه اقتصادی در سریال سازیِ شبکه نمایش خانگی از فراوری فیلم سینمایی به صرفه تر است، گفت: اگر نسبت به افزایش صدور مجوز سریال مشکلاتی وجود دارد، نظام تهیه کنندگی باید بتواند آن را حل نماید.

داروغه زاده: نظام تهیه کنندگی این مشکل را حل نماید ، قانون اجازه نمی دهد

ابراهیم داروغه زاده در گفت وگویی با خبرنگاران، درباره وضعیت این روزهای فراوری سریال در شبکه نمایش خانگی و واکنش اخیر یک صنف تهیه نمایندگی سینما نسبت به افزایش صدور مجوزها در این بخش، گفت: در حال حاضر چهار سریال در این شبکه در دست ساخت است و تعداد فراوریات در سریال های شبکه نمایش خانگی بالا نیست، اما این حوزه چرخه اقتصادی دارد و بازگشت سرمایه آن از سینما هم بیشتر است.

او درباره نگرانی و هشدار جمعی از تهیه نمایندگان سینما نسبت به افزایش صدور مجوزهای سریال در شبکه نمایش خانگی و غیرمسئولانه دانستن چنین اقدامی بیان نمود: ما در حال حاضر حداکثر هفته ای دو محصول (سریال) برای پخش در شبکه نمایش خانگی داریم یعنی برنامه ریزی طوری بوده که بیشتر از هفته ای دو تا نداشته باشیم. البته ظرفیت بازار مخاطب بسیار بیشتر از آن است و اگر هر روز هم یک قسمت سریال داشته باشیم ظرفیت آن موجود است منتها ظرفیت فراوری وجود ندارد.

وی تاکید نمود: نکته مهم این است که باید ظرفیت فراوری را توسعه دهیم، همین الان هم سهم بزرگی از بازار مصرف در حوزه فیلم و سریال در اختیار فراورینمایندگان داخلی نیست در حالی که میزان مصرف خیلی بالاست و این فیلم ها و سریال های خارجی هستند که پاسخگوی تقاضای مردم گردیده اند، در نتیجه ما باید به فکر توسعه فراوری آثار باشیم ولی این کار باید حرفه ای اتفاق بیفتد تا ضمن توجه به موضوع امنیت شغلی، مسئله ای را هم به وجود نیاورَد.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی همچنین با اشاره به اینکه تا سرانجام سال قیمت محصولات شبکه نمایش خانگی افزایش نخواهد یافت، درباره روند صدور مجوز برای ساخت سریال هم گفت: یکی از شروط صدور مجوز برای تهیه نماینده در این حوزه این است که حتما یا از تهیه نمایندگان سینما باشد یا سابقه فراوری سریال در شبکه نمایش خانگی را داشته باشد یا حداقل دارای سابقه ساخت سریال موفق در تلویزیون باشد. این دستورالعملی است که حدود دو، سه ماه است در اداره کل شبکه نمایش خانگی اجرا می گردد و تهیه نماینده ای که یکی از این ویژگی ها را داشته باشد می تواند با معرفی یک کارگردان حرفه ای، سریال خود را بسازد.

داروغه زاده ادامه داد: بعد از اینکه صلاحیت حرفه ای تهیه نماینده تعیین شد، فیلمنامه آنالیز می گردد تا موافقت اصولی داده گردد و بعد هم باید عوامل حرفه ای از سوی تهیه نماینده معرفی شوند تا مجوز ساخت صادر گردد.

وی با اشاره به سریال هایی که توسط فریدون جیرانی و مهران مدیری در حال ساخت است و مجوزی هم که برای سیروس مقدم صادر گردیده است، درباره مشکلاتی که برای برخی سینماگرانی که قصد ساخت فیلم دارند به وجود آمده چرا که بسیاری از بازیگران حرفه ای سینما در این شبکه فعال گردیده اند و دستمزدهای بالای آن ها نیز چالش هایی را ایجاد نموده است، گفت: در شبکه نمایش خانگی همان اهالی سینما مشغول کار هستند. ما در این بخش باید هم احتیاج بازار را در فراوری فیلم و سریال تامین کنیم و هم فراموش نکنیم تعداد زیادی از عوامل پشت دوربین هستند که به شغل احتیاج دارند. ما فقط بازیگر نداریم. 10 برابر آن ها عوامل پشت دوریین هستند که فارغ التحصیل گردیده و مهارت دارند و احتیاجمند شغل هستند. بخشی از آن ها باید در سینما، بخشی در شبکه نمایش خانگی و بخشی هم در تلویزیون مشغول به کار شوند.

او گفت: کسانی که به عنوان تهیه نماینده کار می نمایند، همان تهیه نمایندگان حرفه ای سینما هستند و خیلی از فعالان سینما به فراخور، به این حوزه می آیند و ما نمی توانیم به کسی بگوییم شما سریال نسازید مثلا به این دلیل که تعداد بازیگران کم است و دستمزدشان بالا می رود. این مستلزم رفتار حرفه ای خود تهیه نمایندگان است که احتیاجمندی های حوزه خود را کشف نمایند و مثلا از تئاتر، بازیگر جدید معرفی نمایند. درواقع تعدادی بازیگر محدود هستند که هم تهیه نمایندگان سینما، هم شبکه نمایش خانگی و هم تلویزیون می خواهند از همان تعداد محدود که امتحان پس داده اند به هر قیمتی استفاده نمایند. ما نمی توانیم بخاطر این محدودیت جلوی فراوری را بگیریم و بازار را خالی کنیم. اصلا امکان پذیر نیست و قانون این اجازه را نمی دهد.

داروغه زاده در پاسخ به اینکه آیا درخواستی برای ساخت فیلم ویدیویی ارائه می گردد؟ گفت: فراوری تله فیلم صرفه اقتصادی ندارد ولی سریال چرخه اقتصادی دارد و حتی بازگشت سرمایه در سریال سازیِ شبکه نمایش خانگی از سینما هم بیشتر است، چون صاحبان سریال هفتگی پول خود را از مردم می گیرند و تاخیرهایی که در اکران سینما هست در این شبکه وجود ندارد. اگر نظام تهیه نمایندگی ساماندهی گردد می تواند موضوع دستمزدها را پیگیری و حل وفصل کند.

به گزارش خبرنگاران، مدتی قبل انجمن شرکت ها و تهیه نمایندگان مستقل سینمای ایران نسبت به صدور مجوز ساخت 9 سریال نمایش خانگی واکنش نشان داد و چنین رفتاری را، اقدامی غیرمسئولانه خواند چرا که نه بازار کشش این تعداد سریال را دارد و نه شرایط فراوری و ازجمله نیروی انسانی جلوی دوربین و پشت دوربین و تجهیزات سینمایی چنین اجازه ای را فراهم می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 دی 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1283

به "داروغه زاده: نظام تهیه کنندگی این مشکل را حل نماید ، قانون اجازه نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروغه زاده: نظام تهیه کنندگی این مشکل را حل نماید ، قانون اجازه نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید