خواص ماست بادمجان دلال و طرز تهیه آن

به گزارش مجله پریها، بورانی یک پیش غذای اصیل ایرانی است. البته در کشورهای اطراف دریای مدیترانه مثل ترکیه هم انواع بورانی به عنوان پیش غذا سرو می گردد که این فرهنگ آن ها برگرفته از فرهنگ غذایی ایران است. در شمال آفریقا هم پیش غذاهایی به نام بورانی وجود دارد که در بیشتر آن ها از زیتون استفاده می گردد و هر کدام طرز تهیه متفاوتی دارند. ترکیب ماست بادمجان و دلال که به نام بورانی بادمجان شناخته می گردد یکی از خوشمزه ترین انواع بورانی ها است و همچنین طرز تهیه ساده ای دارد.

خواص ماست بادمجان دلال و طرز تهیه آن

فواید بورانی بادمجان دلال

یکی از این بورانی های خوشمزه و معروف، ماست بادمجان دلال است. در طب سنتی، غذاها را بر اساس اثراتی که بر بدن دارند به دو گروه سرد و گرم تقسیم می کردند که مصرف هر کدام به صورت تکی و مداوم، باعث اثرات منفی سلامتی در فرد می شوند. همانطور که می دانید طبیعت ماست سرد است و طبیعت بادمجان گرم. ترکیب این دو ماده می تواند طبع سرد و گرم هر یک را خنثی کند و این ترکیب را به ترکیبی شگفت انگیز برای سلامتی تبدیل کند. همچنین بادمجان به تنهایی جز گیاهان خوراکی با خواص بسیار بالا به حساب می آید. از جمله خواص بادمجان می توان به تقویت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش علائم کم خونی، افزایش عملکرد شناختی، بهبود سلامت قلب و عروق، محافظت از دستگاه گوارش، یاری به کاهش وزن، کنترل دیابت، کاهش استرس، محافظت از نوزادان در برابر نقص های مادرزادی و حتی جلوگیری از سرطان اشاره نمود. همچنین بادمجان منبعی غنی از فسفر، انواع ویتامین های آ و ب، کلسیم، پتاسیم، آهن و فیبر است.

اگر مشتاق هستید که درباره خواص بادمجان بیشتر بدانید و یا از تاثیر بادمجان بر کلیه ها مطلع شوید مقالات ما را بخوانید. حالا که تا حدی از فواید این پیش غذای سالم و خوشمزه مطلع شدیم، خوب است طرز تهیه آن را هم یاد بگیریم:

طرز تهیه ماست بادمجان دلال

این پیش غذا انواع مختلفی دارد و در جاهای مختلف به صورت های متفاوتی تهیه می گردد. مواد غذایی استفاده شده در این پیش غذا به طور متوسط بین 200 تا 400 کیلو کالری انرژی دارند. البته این انرژی به مقدار چربی موجود در ماست هم بستگی دارد و ما به شما توصیه می کنیم برای تهیه این غذا از ماست کم چرب سون بهره ببرید. با میزان انرژی ای که این غذا دارد می توانید از آن به عنوان غذایی سبک هم بهره ببرید. در ادامه این مطلب با طرز تهیه ماست بادمجان دلال آشنا می شوید.

مواد لازم برای تهیه ماست بادمجان دلال

  • دو پیمانه ماست سون
  • یک الی یک و نیم پیمانه بادمجان کبابی
  • یک الی دو حبه سیر رنده شده
  • دلال به مقدار لازم

ماست بادمجان دلال

طرز تهیه ماست بادمجان دلال

برای پخت این پیش غذا، ابتدا بادمجان ها را بشویید و بعد با چاقویی کوچک چند برش کم عمق روی آن ها ایجاد کنید. سپس بادمجان ها را کباب کنید. آن ها را زیر آب بگیرید و بعد از جدا کردن پوستشان، بادمجان ها را با چاقو ساطوری کنید یا به یاری مخلوط کن آن را کاملا به صورت پوره در آورید.

بعد از اینکه بادمجان ها را کاملا ساطوری کردید سیرها را هم له یا رنده کنید و آن را به همراه دلال به بادمجان ها اضافه کنید. سپس ماست سون را اضافه کرده و هم بزنید تا مواد خوب با هم مخلوط شوند. برای خوشمزه تر شدن، بورانی بادمجان را قبل از سرو چند ساعت در یخچال قرار دهید.

طرز تهیه دلال

در شمال کشور به بورانی بادمجان دلال یا نمک سبز اضافه می نمایند. این افزودنی ترکیبی از سبزی های معطر (گشنیز، نعناع و سبزی های محلی شمال) است که با نمک مخلوط می شوند و به دو صورت خام و پخته در انواع غذاهای شمالی از جمله بورانی بادمجان به کار می رود.

برای تهیه این چاشنی 5 دسته گشنیز، سرسم و برگ سیر را با یک دسته نعناع کاملا خرد کنید به صورتی که کاملا ریز ریز شوند. سپس به میزانی که می خواهید به آن نمک اضافه کنید. نباید فراموش کنید که این چاشنی باید کاملا شور باشد. سپس آن را در ظرف در داری بریزید و آن را در فریزر قرار دهید. دلال را می توانید به همراه ماست، گوجه سبز و … میل کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 28 مرداد 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2615

به "خواص ماست بادمجان دلال و طرز تهیه آن" امتیاز دهید

3 کاربر به "خواص ماست بادمجان دلال و طرز تهیه آن" امتیاز داده اند | 4.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص ماست بادمجان دلال و طرز تهیه آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید