خریداری تا به امروز 137 هزار تن خرما از نخلداران خوزستان

به گزارش مجله پریها، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از 242 هزار تن انواع محصولات خرما از سطح نخیلات استان برداشت شود.

خریداری تا به امروز 137 هزار تن خرما از نخلداران خوزستان

محمد حسینی نسب گفت: خوزستان دارای 42 هزار و 900 هکتار نخیلات با میزان 7 میلیون نفر نخل است که از این میزان 22 هزار و 300 نفر نخل بارور هستند و بیشترین سطح نخیلات استان به شهرستان های شادگان، آبادان و کارون اختصاص دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می گوید: برداشت محصول خرما از نیمه دوم شهریورماه آغاز شده است و تا انتها مهرماه ادامه خواهد داشت. در این راستا و از ابتدای فصل برداشت تا به امروز 137هزار تن محصول خرما برداشت شده و به فروش رفته است.

به گفته او امسال قیمت گذاری خرمای استعمران قبل از آغاز برداشت محصول انجام و در راستای توافقات صورت گرفته مقرر شد تمام هزینه های جانبی از جمله جعبه و کرایه حمل برعهده کارگاه های خریدار باشد و محصول خرمای تولیدی با نظارت سازمان جهاد کشاورزی از طریق اتحادیه صادرکنندگان خرما و خشکبار خریداری شود.

این مقام مسئول گفت: میزان 80 هزار تن از محصول برداشت شده از طریق کارگاه های بسته بندی برای مصرف داخلی و میادین تره بار خریداری شده است. هر ساله 85 هزار تن خرمای استعمران با هدف صادرات به صورت توافقی از نخلداران استان خریداری می شود که امسال تا به امروز میزان 57 هزار تن خرمای استعمران از طریق کارگاه های صادرکننده به صورت توافقی خریداری شده است. عملیات برداشت و حمل بقیه محصول خرما به سمت کارگاه های بسته بندی با نظارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.

حسینی نسب می گوید: خرید خرمای استعمران از طریق کارگاه های بسته بندی و صادرکننده علاوه بر استمرار حیات نخیلات موجب ارزآوری و رونق اشتغال در کارگاه ها می شود به گونه ای که اشتغال برای 3 هزار نفر به صورت مستقیم و برای 20 هزار نفر به صورت غیر مستقیم در طول سال را در پی دارد. همچنین وجود این کارگاه ها موجب ایجاد ارزش افزوده خرمای تولیدی، رونق اقتصادی و حفظ رقابت این محصول در بازار جهانی می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش بینی می شود امسال بیش از 242 هزار تن انواع محصولات خرما شامل خارک، رطب و خرما از سطح 36 هزار و 700 هکتاری نخیلات بارور استان برداشت شود.

خوزستان با داشتن 75 رقم خرما از مهمترین مراکز ژنتیکی خرماخیز است که مهمترین ارقام خرما در استان شامل استعمران، برحی، بریم، دیری، زاهدی، خضراوی، گنطار، کبکاب و عویدی می شود. همچنین در این زمینه در نظر داریم سایر ارقام تجاری از جمله مجول و پیارم نیز در استان خوزستان توسعه داده شود.

خبرنگاران خوزستان اهواز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 مهر 1401 بروزرسانی: 7 مهر 1401 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4717

به "خریداری تا به امروز 137 هزار تن خرما از نخلداران خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خریداری تا به امروز 137 هزار تن خرما از نخلداران خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید