تختی دست خادم را رو کرد

به گزارش مجله پریها، مسابقات بین المللی کشتی آزاد جام تختی در کرمانشاه یکبار دیگر مسائل و ضعف های کشتی ایران را به رخ کشید. مسائلی که این سوال را دوباره به وجود می آورد که در هفت سال گذشته چه در کشتی گذشت؟

تختی دست خادم را رو کرد

این روزها نام تختی بیش از همواره بر سر زبان ها است. وقوع دو اتفاق همزمان که هر دو به نوعی به جهان پهلوان تختی ربط داشتند باعث شد تا این روزها بیش از همواره نام این پهلوان همیشگی ورزش ایران بر سر زبان ها بیافتد. اول به خاطر اکران فیلم تختی با کارگردانی بهرام توکلی در جشنواره فیلم فجر و دومی برگزاری مسابقات بین المللی کشتی آزاد با عنوان جام تختی در کرمانشاه که اتفاق دوم بسیار مهم و با اهمیت است. درباره اتفاق اول باید کارشناسان سینما و فیلم حرف بزنند اما درباره اتفاق دوم که موضوع بسیار مهم و حیاتی برای کشتی ایران است؛ شاید بهتر باشد که مسولان قبلی فدراسیون کشتی جوابگو باشند که در هفت سال گذشته چه بر سر کشتی آمده که حالا دیگر در مسابقات جام تختی هم کشتی گیران ایرانی نمی توانند مدعی باشند؟

مسابقات بین المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی سی و نهمین دوره خود را در حالی پشت سر گذاشت که بعد از اتمام این مسابقات هزار و یک سوال مهم درباره تیم ملی کشتی آزاد و داشته های این تیم به وجود آمد. اولین نکته مهم درباره جام تختی این است که همه بدانند سطح این مسابقات هرگز نه در شان کشتی ایران و نه در شان نام تختی بود. تنها یک تیم خارجی با تعدادی از قهرمانان پا به سن گذاشته خود راهی کرمانشاه شده بود. بقیه تیم ها هیچ کدام دارای ویژگی های فنی خاصی نبودند اما با همین وضعیت در سه وزن اول هیچ یک از کشتی گیران ایران نتوانستند به مسابقه فینال برسند!

معمولا این طور بوده که وقتی کشتی گیران خارجی در تورنمنت های بین المللی خوش بدرخشند بتوان از سطح مسابقات تعریف کرد و آن رقابت ها را دارای کیفیت قلمداد کرد اما واقعا می توان از جام تختی به عنوان یک تورنمنت مهم بین المللی یاد کرد؟ کدام کشتی گیر مطرح و عنوان دار جهان توانست در این مسابقات خوش بدرخشد؟ عنوان داری که بتوان به مدال او در مسابقات جهانی قزاقستان در سال 2019 امیدوار بود. بنابراین مسابقات جام تختی سطح پائینی داشت و اگر کشتی گیران خارجی توانستند به عنوان قهرمانی برسند نه به خاطر قدرت آن ها بلکه به خاطر ضعف کشتی گیران ایران بود.

در وزن 57کیلوگرم کشتی گیر گمنام روسی ، میخائیل ایوانوف با غلبه بر احمت دومان از ترکیه قهرمان شد. آن هم در شرایطی که رضا اطری کشتی گیر تیم ملی ایران در دو دوره مسابقات جهانی رد سال های 2017 و 2018 به مدال برنز رسید. در وزن 61 کیلوگرم اولوبک ژولدوشبیکوف از قرقیزستان توانست احمدنبی گوارزاتیلوف از آذربایجان را شکست بدهد و مدال طلا را به دست بیاورد. در این وزن بهنام احسان پور بهترین عملکرد را در بین کشتی گیران ایران داشت که به عنوان سومی رسید.

در وزن 65 کیلوگرم ارنازار آکماتالیف از قرقیزستان مقابل گئورگی روازیشویلی از گرجستان به رجحان رسید تا مدال طلا را به خانه ببرد که در همین وزن هم امیر محمد یزدانی بهترین عملکرد را در بین کشتی گیران ایرانی داشت و توانست به عنوان سومی برسد. کشتی گیران خارجی در وزن 74 کیلوگرم هم به مدال طلا رسیدند که حاجی مراد گادجیف از گرجستان توانست با غلبه بر رضا افضلی به مدال طلا برسد. در 4 وزن مدال طلا به خارجی ها رسید اما در این چهار وزن کشتی گیران ایرانی تا چه اندازه در حد و اندازه های کشتی ایران خودشان را نشان دادند و تا چه اندازه می وان به مدال آوری آن ها در مسابقات جهانی و بازی های المپیک امیدوار بود؟

در شش وزن دیگر مدال طلا به کشتی گیران ایرانی رسید اما در کدام وزن غلامرضا محمدی با اطمینان می تواند بگوید که کشتی گیر قهرمان می تواند در مسابقات جهانی به مدال برسد؟ شاید بعضی مدعی باشند که این ها نفرات اصلی کشتی ایران نبودند و بعضی از حضور در جام تختی معاف شدند اما واقعیت این است که آن ها هم تفاوت خیلی زیادی نسبت به این نفرات که در جام تختی کشتی گرفتند، ندارند. به طور مثال در دو سال اخیر در وزن 57 کیلوگرم رضا اطری نفر اول تیم ملی در مسابقات جهانی بوده اما در کرمانشاه سوم شد. یا محمد جواد ابراهیمی نفر اول وزن 92 کیلوگرم بود که کریمی به جای او راهی مسابقات جهانی شد اما حلا ابراهیمی در کرمانشاه دوم شد. یا حتما باید این سوال را پرسید که در وزن 61 کیلوگرم و یا 65 کیلوگرم چه کسانی می توانند دوبنده تیم ملی را به تن نمایند که در کرمانشاه غایب بودند؟ یا در وزن 70 کیلوگرم یونس امامی در جهانی 2018 دوبنده تیم ملی را به تن نموده بود.

بنابراین باید پذیرفت که ماهیت کشتی ایران همین است که در جام تختی به روی تشک رفت و باید پذیرفت که کشتی ایران به حدی از داشتن کشتی گیر قابل با مشکل روبرو شده که برای مسابقات جهانی باید دشواری های زیادی را تحمل کند و ظاهرا غلامرضا محمدی برای نجات این تیم احتیاج به معجزه دارد.

در چنین وضعی باید این سوال را پرسید که در هفت سال گذشته رسول خادم در کشتی آزاد چه نموده و از خودش چه چیزی را برای کشتی ایران به یادگار گذاشته است؟ قهرمانانی که در سال های گذشته قهرمانان جوانان جهان می شدند و فدراسیون کشتی بارها از آن ها به عنوان عملکرد ویژه خود یاد می کرد، کجا هستند؟ آن کار ریشه ای که در هفت سال گذشته منتش بر سر کشتی ایران بود کجا هست و چه زمانی قرار است خودش را نشان بدهد؟

ظاهرا غلامرضا محمدی کار بسیار سختی را در تیم ملی کشتی آزاد در پیش دارد. عملکرد رسول خادم در هفت سال گذشته مانند ساختن جاده ای بوده که در تمام این هفت سال کار ساخت اشتباه پیش رفته و حالا درست کردن تمامی این اشتباهات به این زودی ها ممکن نیست. نه فقط کادر فنی ، بلکه رئیس بعدی هم کار دشواری را در پیش دارد. چطور می توان هفت سال طی شدن اشتباه راستا را به این راحتی ها جبران کرد؟ رئیس بعدی چقدر باید توانایی داشته باشد و یا این که چقدر زمان باید در اختیار داشته باشد که بخواهد قطار خارج شده از راستا را دوباره به ریل اصلی خود برگرداند؟

5،2

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 21 خرداد 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2234

به "تختی دست خادم را رو کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تختی دست خادم را رو کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید