تاریخچه هدفون

به گزارش مجله پریها، هدفون، هدست و هندزفری وسایلی هستند که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما پشت آن تاریخچه ای پنهان نهفته است که هر کسی از آن اطلاع ندارد!

تاریخچه هدفون

هدفون، هدست، هندزفری و... این ها وسایلی است که در جهانی امروز ما بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که بطور مثال بدون هدفون یک روز از زندگی خودش را سپری کند که این امر بخصوص در جوانان محرزتر است.

اما سوالی که پیش می آید این است؛ این وسایل چه تاریخچه ای داشته و اصلا چه تفاوتی میان آن ها وجود دارد؟

قصد دارد تا امروز شما را به پاسخ این سوال برساند، پس با ما همراه باشید.

هدفون (Headphone) یا دوگوشی از دو بلندگوی کوچک که بر روی گوش کاربر قرار می گیرد تشکیل گردیده است و از طرفی به یک مولد صوت مثلاً تقویت نماینده صدا، رادیو یا پخش نماینده دیسک فشرده متصل می شود.

نام های دیگری که برای این وسیله استفاده می شود stereophones و هدست است یا به انواعی که درون گوش قرار می گیرند ایرفون earphones نیز اطلاق می شود.

در مخابرات به مجموع هدفون و میکروفون که مثلاً در تلفن برای یک ارتباط دوطرفه استفاده می شوند، هدست (Headset) گفته می شود.

معرفی هندزفری

هندزفری (handsfree) وسیلهٔ ای است که بدون استفاده از دست میتوان از آن استفاده کرد، هندزفری در انتقال فرامین در دستیار های صوتی، رادیو، تلفن همراه و بسیاری از ابزار های صوتی و چند رسانه ای استفاده می شود، در بسیاری از کشور ها استفاده از این وسیله در حین تماس با تلفن همراه به هنگام رانندگی الزامی گردیده است، هرچند پژوهش ها نشان داده نفس صحبت با موبایل به هنگام رانندگی می تواند ضریب خطر را بالا ببرد. هندزفری ممکن است دارای سیم یا بدون سیم باشد.

معرفی هدست

هدست (Headset) از دو بلندگوی کوچک (در بعضی موارد یک بلندگو) که بر روی گوش کاربر قرار می گیرد و یک میکروفون تشکیل گردیده است.

در مخابرات به مجموع هدفون و میکروفون که مثلاً در تلفن برای یک ارتباط دوطرفه استفاده می شوند، گفته می شود.

هدست ها استفاده های گوناگونی دارند، مثلاً در مراکز تماس (Callcenter) یا سایر مشاغل مبتنی بر تلفن و کلیه کسانی که بدنبال دستانی آزاد در زمان مکالمات تلفنی خود هستند.

انواع هدست ها

بر اساس تعداد بلندگو

  • هدست تک گوش
  • هدست دو گوش

بر اساس کاربرد نهایی

  • هدست تلفن
  • هدست ارتباطات یکپارچه
  • هدست کامپیوتر

بر اساس تکنولوژی ارتباطی

  • هدست با - سیم
  • هدست بی - سیم

بر اساس انواع قابلیت ها و تکنولوژی های استفاده گردیده در طراحی

  • هدست حذف نویز
  • هدست با قابلیت صدای باند پهن
  • هدست با میکروفون پیش تقویت گردیده

تاریخچه هدفون

اولین پتنت هدفون

اولین پتنتی که برای هدفون به ثبت رسیده است به زمان ادیسون و اواخر دهه 1800 برمی شود جایی که توماس ادیسون گوشی طبی را برای شنیدن اختراع کرد.

این پتنت در سال 1891 وقتی که فرانسوی ها در حال ساخت تلفن بودند به ثبت رسید.

هدفون های ناتانیل بالدوین

یکی از مهندسان بنیاد برق در آمریکا، آقای ناتانیل بالدوین توانست در سال 1910 برای نیرو های دریایی آمریکا این هدفون ها را اختراع کند تا ارتباطات بهتر بین سربازان و فرماندهان برقرار شود.

Beyerdynamic

یک کمپانی بزرگ آلمانی که با ساخت بلندگو های بزرگ برای سینما ها کار خود را شروع کرد توانست در سال 1937 اولین هدفون خودش را به فراوری برساند.

Koss PS3

یک موسیقی دان به نام جان سی کاس با همکاری مهندس مارتین لانگ تواستند در سال 1958 اولین هدفون استریو را اختراع نمایند.

این هدفون تا سالیان بسیار طولانی پر فروش ترین هدفون جهان بود.

هدفون های واکمن

هدفون های واکمن سونی در سال 1979 به همراه یک هدفون عرضه شد که تحول عظیمی در این صنعت بود.

این هدفون که جک 3.5 میلی متری داشت در بین مخاطبان بسیار محبوب شد و وزن بسیار سبکی داشت.

هدفون های Bose Quiet

هدفون های باس در سال 2000 برای دریافت صدا های بیرونی برای گوش ها ساخته شد.

این هدفون ها برای خلبان ها در 16 سال پیش اختراع گردیده است.

هدفون های اپل

اولین هدفون های اپل نه مجهز به میکروفون بود نه کنترل خاصی، فقط و فقط بلندگویی بود برای پخش خصوصی موسیقی که در سال 2001 روانه بازار شدند.

آیپاد ها اولین نسل این مدل از هدفون ها است.

هدفون بیتس

هدفون های بیتس که توسط DR.Dre به بازار عرضه شد یکی از پیشرفته ترین هدفون های روز یود و صدا ها را به صورت تفکیک گردیده در اختیار شما قرار می دهد.

در سال 2008 بود که این کمپانی هدفون خودش را به بازار عرضه کرد و در سال 2014 اپل اقدام به خرید این کمپانی کرد.

هدفون های بلوتوث دار

این هدفون ها در سال 2004 برای اولین بار بدون سیم روانه بازار شدند که مدل های مختلفی از آن را هم اکنون با کیفیت های مختلف در بازار مشاهده می کنید.

جدید ترین آن ها ایرپاد های اپل است که با گوشی سازگار بوده و احتیاجی به سبک ندارند.

هدفون های وایرلس سال 2016

هنوز این مدل ها به طور متداول فراوری نگردیده و اکثرا هدفون های بلوتوثی است که در بازار هستند، اما در آینده ای نزدیک به این هدفون ها دست پیدا خواهید کرد.

تفاوت هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون چیست؟

تفاوت هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون را می توان اصولا به نوع استفاده آن ها در توانایی مکالمه و یا عدم امکان مکالمه اشاره نمود. با گسترش و تنوع زیاد لوازم الکترونیکی، فراوری لوازم جانبی نیز به همان میزان گسترش پیدا نموده است. این تنوع در بسیاری از موارد با سردرگمی مصرف نماینده نیز همراه خواهد بود.

همانطور که همه می دانیم قدم اول خرید لوازم مختلف داشتن اطلاعات اولیه از محصول است. خرید لوازم صوتی با نام های هدست، هدفون، هندزفری و… همواره با سوالاتی برای خریدار همراه بوده است.

هدفون

هدفون دارای دو گوشی به اندازه گوش شما است که برای جلوگری از ورود صدای محیط به گوش شما به این صورت طراحی گردیده است. گفتنی است که هدفون ها و هدست ها به صورت استریو و مونو (STEREO HEADSET – Mono HEADSET) می باشند که هدست های استریو دارای دو گوشی و هدست های مونو دارای یک گوشی هستند.

هدفون ها می توانند از طریق انواع دستگاه های پخش نماینده زیر:

  • کامپیوتر های شخصی (PC)
  • پخش سی دی (CD Player)
  • دی وی دی پلییر (DVD Player)
  • لپ تاپ (LapTop)

ارتباط خود را با سیستم برقرار نمایند.

اتصال هدفون می تواند به سه صورت کابل 3.5 میلی متری و یا پورت USB و یا به صورت بلوتوث انجام می شود. نکته قابل ذکر درباره هدفون این است که این محصول قابلیت مکالمه را ندارد.

هدست

هدست را می توان همان هدفون نامید، اما با تفاوت در این که قابلیت مکالمه را دارد. با هدست هم می توان گوش داد و هم می توان مکالمه کرد. کاربرد هدست بیشتر در مرکز تماس Call Center و همچنین گیمیر ها است.

بیشتر در مراکز مخابراتی که کابران همزمان احتیاج به کار با دست و مکالمه همزمان را دارند به کار می رود. بعد از آنالیز هدفون و هدست به سراغ هندزفری و ایرفن می رویم.

ایرفون

ایرفون را می توان محصولی با کارایی هدفون نام برد. ایرفون بیشتر برای موبایل، دستگاه پخش موسیقی MP3 و موارد مشابه نام برد. اتصال این محصولات از طریق سیم و بلوتوث است و به دلیل وزن سبک کابرد بسیار زیادی دارد.

ایرفون نیز مانند هدفون قابلیت مکالمه ندارد.

هندزفری را نیز اگر بخواهیم مشابه سازی کنیم می توان آن را به هدست شبیه دانست. هندزفری، ایرفونی است که دارای قابلیت مکالمه است. وزن سبک آن مشابه ایرفون به صورتی است که در جیب شما جا می شود و به راحتی قابل حمل است.

گوش دادن به موسیقی و امکان مکالمه از مزیت های این محصول پر کاربرد است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 آبان 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 878

به "تاریخچه هدفون" امتیاز دهید

2 کاربر به "تاریخچه هدفون" امتیاز داده اند | 3.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه هدفون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید