، به سرعت از شر کهیر خلاص شویم! (درمان خانگی

به گزارش مجله پریها، کهیر نوعی عارضه پوستی است که ناشی از شرایط آب و هوایی، حساسیت به دارو، عفونت و یا بیماری خود ایمنی به شکل دانه های ریز و جوش هایی با رنگ های سفید، صورتی و قرمز، در اشکال مختلف روی پوست ظاهر می شو. این جوش ها اغلب منجر به خارش های شدید در فرد می شوند. اگر در پی درمان کهیر هستید، در ادامه این مقاله از مجله خبرنگاران با ما همراه باشید، تا با چند روش درمان خانگی و دارویی برای خلاصی از شر کهیر و خارش آشنا شوید.

، به سرعت از شر کهیر خلاص شویم! (درمان خانگی

آیا کهیر خطرناک است؟

کهیر که دراصطلاح پزشکی Urticaria نامیده می گردد، جوش های خارش دار ناشی از عفونت و واکنش های آلرژیک است. کهیر می تواند در اثر استرس، حساسیت به دارو، نیش حشرات، نور خورشید، دمای هوای پایین و عفونت برروی پوست بروز پیدا کند. به طورکلی کهیر خطرناک و نگران کننده نیست اما در صورتی که بیش از 6 هفته باقی بماند به کهیر مزمن تبدیل خواهد شد.

درمان خانگی کهیر

درمان کهیر اغلب احتیاج به مراجعه به پزشک ندارد و با روش های خانگی می توان آن را به سرعت برطرف کرد. در ادامه به معرفی رایج ترین روش های درمان خانگی کهیر می پردازیم:

1. کمپرس سرد

استفاده از مواد خنک روی پوست می تواند در تسکین خارش مؤثر واقع گردد. چند عدد یخ را در یک حوله یا پارچه بپیچید و به مدت 10 دقیقه روی ناحیه آسیب دیده نگه دارید. درصورت احتیاج این کار را چندین بار درطول روز تکرار کنید.

2. درمان کهیر با گیاه فندق جادوگر

تان ماده ای است که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارد و سرشار از آنتی اکسیدان و مواد ضدمیکروب است. فندق جادوگر گیاهی سرشار از تان است که به تسکین سوزش ناشی از کهیر یاری بسیاری می نماید. برای استفاده از این گیاه جهت درمان کهیر مراحل زیرا دنبال کنید:

  • 5 تا 10 گرم از پوست گیاه را له کنید.
  • 1 فنجان آب به آن اضافه کنید.
  • مخلوط را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید تا جوش بیاید.
  • ماده را از صافی رد کنید و اجازه دهید تا خنک گردد.
  • حدود 20 دقیقه روی نواحی آسیب دیده بمالید و سپس بشویید.

3. درمان کهیر با آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا به دلیل خواص درمانی بالای خود بسیار شناخته شده است. برای درمان کهیر، کافی است مقداری از آن را روی پوست خود بمالید اجازه دهید 24 ساعت بماند سپس آن را بشویید. اگر برای اولین بار از آلوئه ورا استفاده می کنید برای جلوگیری از بروز حساسیت آن را روی ناحیه ای از پوست خود امتحان کنید در صورت اطمینان از عدم بروز نشانه های خارش و سوزش از آن بهره ببرید. ژل وکرم های آلوئه ورا نیز در برطرف کهیر می توانند مؤثر واقع شوند.

4. روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص ضد اتهاب قوی است که به برطرف خارش و درمان کهیریاری بسیاری می نماید. چند قطره از این روغن را با روغن بادام شیرین ترکیب کنید و بر روی نواحی آسیب دیده بمالید و به آرامی ماساژ دهید. این کار را 1 تا 2 بار در روز تکرار کنید.

مطالب پیشنهادی: 21 روغن روشن کننده پوست صورت را بیشتر بشناسید!

5. درمان کهیر با زرد چوبه

زردچوبه به دلیل دارا بودن کورکومین به التیام خارش پوست یاری بسیاری می نماید. کافیست 1 قاشق چای خوری از آن را با مقداری آب مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد و آن را بر روی ناحیه ای که کهیر زده است بمالید و اجازه دهید تا خشک گردد، سپس با آب گرم بشویید. هنگام شستن پوست خود به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از صابون های عطری ممکن است باعث خشکی پوست و خارش شوند. بنابراین توصیه می گردد از صابون های مخصوص پوست های حساس بهره ببرید. بعلاوه از مصرف مرطوب کننده ها یا لوسیون های محرک پوست نیز خودداری کنید.

درمان دارویی کهیر

اگر درمان های طبیعی و خانگی مؤثر واقع نشدند می توانید از دارو های بدون نسخه برای تسکین خارش خود بهره ببرید. بعضی از دارو هایی که می توانید بهره ببرید به توضیح زیر هستند:

1. لوسیون کالامین

لوسیون کالامین ترکیبی از اکسید روی و اکسید آهن است که برای درمان موضعی خارش از آن استفاده می گردد. کرم را قبل از استفاده به خوبی تکان دهید تا مواد آن به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند، سپس مقداری از آن را روی یک پنبه بزنید و آن را مستقیم روی کهیر ها قراردهید و اجازه دهید تا پماد جذب گردد.

2. دیفن هیدرامین

این دارو برای درمان آلرژی مصرف می گردد و می تواند در درمان کهیر و سایر علائم آن مانند خارش مؤثر واقع گردد. قبل از مصرف دارو حتما دستورالعمل روی جعبه را به طور کامل مطالعه کنید. معمولا تاثیرات این دارو یک ساعت پس از استفاده از آن آغاز می گردد.

3. پردنیزون (دلتاسون)

کاربرد پردنیزون ها برای درمان آلرژی شدید است. مصرف این دارو برای طولانی مدت می تواند عوارضی مانند فشار خون، آب مروارید و بیماری های کلیوی را با خود به همراه داشته باشد؛ بنابراین توصیه می گردد با دوزکم و با مشورت پزشک مصرف گردد.

4. داپسون

این آنتی بیوتیک به صورت موضعی و خوراکی استفاده می گردد که می تواند در درمان کهیر یا سایر بیماری های پوستی ناشی از عفونت باکتریایی موثر واقع گردد.

5. داروی زولیر (اومالیزوماب)

این دارو باید زیر پوست تزریق گردد و در صورتی استفاده از آن توصیه می گردد که کهیر شما ماه ها بر روی پوست به جای مانده باشد. سردرد، سرگیجه، درد گوش داخلی و علائم سرماخوردگی رایج ترین عوارض جانبی مصرف این دارو هستند.

نکته: در صورتی که دچار بیماری های زمینه ای هستید، از مصرف هرگونه دارویی بدون مشورت با پزشک خود خودداری کنید.

چه عواملی باعث ایجاد کهیر می شوند؟

شناسایی فوری این عارضه و منشا آن اهمیت بالایی دارد زیرا اگر عوامل محرکی که باعث ایجاد آن شده است را شناسایی کنید، می توانید از تماس با آنها اجتناب نموده و از تشکیل شدن کهیرهای بیشتر بر روی پوست خود جلوگیری کنید. بعضی از مهم ترین عواملی که باعث ایجاد این عارضه پوستی می شوند به توضیح جدول زیر هستند:

عامل محرک

مدت زمان ظاهر شدن کهیر

بادام زمینی و سایر مغزها، تخم مرغ و صدف 1 ساعت پس از خوردن غذا
موز، شاه بلوط، کیوی یا انبه12 تا 24 ساعت پس از خوردن غذا
رنگ ها و نگهدارنده های مورد استفاده در غذاها، ویتامین ها و سایر مکمل ها، ادویه ها، لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست 12 تا 24 ساعت
آنتی بیوتیک ها، آسپرین و ایبوپروفنکهیر می تواند بلافاصله، روزها، هفته ها یا سال ها پس از آغاز مصرف دارو ایجاد گردد.
سرما و گرماکهیر بلافاصله بعد از قرار گرفتن در معرض سرما و گرمای هوا بر روی پوست ظاهر می گردد.
آب (دلیل بسیار نادر) 1 تا 3 دقیقه پس از تماس آب با پوست
آدرنالین: استرس، ورزش، گرما و دوش آب گرم مواردی هستند که باعث ترشح آدرنالین در بدن می شوند. 30 تا 60 دقیقه

سخن پایانی

کهیر نوعی عارضه پوستی همراه با خارش شدید است که در اثر قرار گرفتن در برابر عواما حساسیت زا ایجاد می گردد. در این مقاله از مجله خبرنگاران به روش های درمان خانگی و دارویی کهیر و آنالیز عوامل مؤثر در ایجاد آن پرداختیم. شما می توانید سوالات و نظرات خود را در بخش دیدگاه ها با ما درمیان بگذارید تا پاسخ خود را از کارشناسان سلامت خبرنگاران دریافت کنید. از اینکه تاپایان این مطلب با ما همراه بودید، سپاس گزاریم.

منبع: آچاره
انتشار: 23 مرداد 1401 بروزرسانی: 23 مرداد 1401 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4690

به "، به سرعت از شر کهیر خلاص شویم! (درمان خانگی" امتیاز دهید

1 کاربر به "، به سرعت از شر کهیر خلاص شویم! (درمان خانگی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "، به سرعت از شر کهیر خلاص شویم! (درمان خانگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید