آنالیز ژنهای بزرگ اثر در چندقلوزایی نژادهای گوسفند بومی

به گزارش مجله پریها، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، دکتر طالبی در جلسه دفاعیه پروژه خود با عنوان کاوش ژن های بزرگ اثر چندقلوزایی در نژادهای گوسفند بومی ایران که در قالب پروژه جایگزین خدمت وظیفه وی ارائه شده است با اشاره به وضعیت نژادهای گوسفندان بومی از لحاظ صفت چندقلوزایی گفت: صفت چندقلوزایی که تحت تأثیر صندلی های کنترل کننده صفات کمی کنترل می گردد، از جمله صفات مهم مالی است که به طور مستقیم روی صفات تولیدی تأثیرگذار است.

آنالیز ژنهای بزرگ اثر در چندقلوزایی نژادهای گوسفند بومی

وی با بیان اینکه گوسفند بر خلاف سایر حیوانات اهلی دارای دامنه گسترده ای از لحاظ عملکرد در باروری است که نقش اصلاح دام و ژنتیک مولکولی بر کنترل این صفت را بسیار پررنگ می نماید، اعلام نمود: امروزه روش های مولکولی با یاری ابزارهای پیشرفته آزمایشگاهی از قبیل تکنولوژی های توالی یابی منجر به شناسایی مناطق ژنومی و اطلاعات ژنتیکی نژادهای گوسفند در جهان شده است. با یافتن اطلاعات ژنوم و تفاوت های ژنومی بین افراد داخل نژاد و تفاوت های بین نژادی، مناطقی با ویژگی های خاص به عنوان نشانگرهای انتخاب (Signatares of Selection) شناسایی خواهد شد.

این پژوهشگر اضافه نمود: این نشانه ها حاکی از انتخاب (طبیعی یا مصنوعی) برای صفت مورد نظر (چند قلوزایی) هستند . لذا با یافتن نشانه های انتخاب طی یک مطالعه کاوش انتخابی(selectiv sweep) می توان یکسری نشانگرهای ژنتیکی به صورت چند شکلی های ژنی شناسایی کرد که ژن هایی را کنترل می نمایند که در عملکرد باروری گوسفند نقش دارد.

طالبی توضیح داد: با توجه به اینکه تأثیر روی عملکرد به صورت جزئی یا عمده باشد می توان به صورت ژن عمده اثر و یا ژن کوچک اثر در روند بهبود اصلاح نژاد صفت چندقلوزایی گوسفند بر روی آن انتخاب صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 مرداد 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2506

به "آنالیز ژنهای بزرگ اثر در چندقلوزایی نژادهای گوسفند بومی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز ژنهای بزرگ اثر در چندقلوزایی نژادهای گوسفند بومی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید