انواع چربی ؛ کدام چربی ها خوب هستند؟

به گزارش مجله پریها، آشنایی با انواع چربی ها و مضرات و فواید هر کدام به کسانی که به دنبال کاهش وزن یا افزایش وزن هستند، بسیار یاری می نماید. تمام چربی ها باعث افزایش کالری در بدن می شوند، ولی اثرات هر کدام روی کلسترول خون متفاوت است. در ادامه مقاله می خواهیم به آنالیز انواع چربی، فواید و مضرات هر کدام بپردازیم. با ما همراه باشید.

انواع چربی ؛ کدام چربی ها خوب هستند؟

انواع چربی

چربی اشباع

چربی های اشباع معمولا در تمام مواد غذایی به مقدار مختلف وجود دارد. اما مقدار آن ها در غذاهای حیوانی بیشتر و در غذاهای گیاهی کم تر است. با این چربی های اشباع در بعضی از منابع گیاهی مثل روغن نارگیل، روغن پالم و هسته خرما زیاد است. این چربی باعث افزایش کلسترول بد (LDL) بدن می گردد.

چربی های اشباع در مواد غذایی مانند پنیر پیتزا، لبنیات پرچرب، سوسیس، کالباس، همبرگر، کلوچه و انواع دسر یافت می گردد. اگر چه کارشناسان تغذیه توصیه می نمایند که کمتر از 10 درصد کالری روزانه از چربی های اشباع تامین گردد، اما برخی از تحقیقات مصرف آن ها را تا کم تر از 7 درصد کالری روزانه توصیه می نمایند.

روغن پالم جزء چربی های جامد یا نیمه جامد محسوب می گردد از نظر داشتن اسیدهای چرب ضروری بسیار محدود و از نظر میزان اسیدهای چرب اشباع بسیار غنی است.

چربی غیر اشباع

چربی های غیر اشباع در دمای اتاق مایع هستند و برای سلامتی مفید هستند. این چربی ها نقش موثری در بهبود کلسترول خون، کاهش التهاب و سلامت بدن دارند.

چربی های غیر اشباع خود به دو نوع تقسیم می شوند: MUFA و MUFA.PUFA چربی های تک اشباع نگردیده و PUFA چربی های چند اشباع نگردیده است.

MUFA در روغن زیتون، روغن کانولا، آووکادو، بادام، فندق و کنجد و PUFA در روغن دانه بزرک، روغن کانولا، روغن آفتابگردان، روغن ذرت، گردو و ماهی یافت می شوند.

اسید های چرب امگا 3 نوعی از PUFA هستند و در ماهی سالمون و شاه ماهی به مقدار بسیار زیاد یافت می گردد. طبق مطالعاتی که در بیمارستان دانشگاهی در ایسلند درباره تاثیرات ماهی و روغن ماهی انجام شد، بیشتر مردان در انتها 8 هفته، کاهش وزن 6 کیلوگرمی و بانوان کاهش وزن 4 کیلوگرمی را تجربه کردند.

بیشترین میزان کاهش وزن در گروهی از افراد بود که 3 بار در هفته از ماهی های چرب غنی از امگا 3 استفاده می کردند.

جایگزین کردن چربی های اشباع گردیده در رژیم غذایی با چربی های چند اشباع نگردیده PUFA می تواند باعث کاهش 9/4 درصدی کلسترول تام گردد.

طبق گزارشات دانشگاه آریزونا، روغن هایی با سطوح بالایی از اسیدهای چرب چند اشباع نگردیده در دمای اتاق مایع هستند. روغن هایی مانند روغن ذرت، روغن گلرنگ، روغن دانه سویا و برخی از کره های گیاهی، غنی از اسیدهای چرب چند اشباع نگردیده هستند. غذاهای دریایی نیز به طور طبیعی سرشار از PUFA هستند.

چربی ترانس

چربی های ترانس با حرارت دادن روغن های مایع طی فرآیندی به اسم هیدروژناسیون فراوری می شوند. مضرات این نوع چربی ها از چربی های اشباع بیشتر است. چون باعث افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب بدن می گردد. این در حالی است که چربی های اشباع هر دو را افزایش می دهند. چربی های ترانس سبب ایجاد التهاب، بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی و مقاومت به انسولین و دیابت می گردد.

نباید فراموش کنید که بدن برای فراوری برخی از هورمون ها، جذب ویتامین های محلول در چربی و حفظ حرارت بدن به چربی احتیاج دارد. بنابراین با انتخاب مناسب و آشنایی با انواع چربی در رژیم غذایی تان، به بهبود سلامت و تناسب اندام خود یاری کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 17 دی 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1248

به "انواع چربی ؛ کدام چربی ها خوب هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع چربی ؛ کدام چربی ها خوب هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید