املت ایتالیایی مخصوص؛ طرز تهیه املت ایتالیایی پنیری بدون فر یا با فر

به گزارش مجله پریها، از زمانی که آتش اختراع شد و ظرف های مسطح جای خود را در آشپزخانه انسان های باستان پیدا کردند املت هم تبدیل به یکی از غذاهای محبوب نسل بشر شد. اگر چه واژه املت کلمه ای اصالتا فرانسوی است اما ایرانی ها، ایتالیایی ها، یونانی ها، ترکیه ای ها و البته فرانسوی ها هر کدام ادعا می نمایند دستور پخت خوشمزه ترین املت در دستان آن هاست. املت ایتالیایی مخصوص یا همان فریتاتا که مثل اغلب غذاهای ایتالیایی پنیر چدار و پارمزان و انواع سبزیجات از جمله اجزای جدا نشدنی آن است یکی از لذیذترین و محبوب ترین املت های دنیاست. طرز تهیه املت ایتالیایی مخصوص با قارچ و پنیر و انواع سبزیجات به سبک سرآشپزهای مشهور را در مجله خبرنگاران بخوانید.

املت ایتالیایی مخصوص؛ طرز تهیه املت ایتالیایی پنیری بدون فر یا با فر

مواد لازم املت ایتالیایی مخصوص با قارچ و پنیر و سبزیجات برای 4 نفر

  • تخم مرغ درشت: 6 عدد
  • قارچ خرد شده: یک و نیم پیمانه
  • خامه سنگین: ¼ پیمانه
  • گوجه فرنگی: 6 عدد کوچک
  • نمک کاشر: 1 قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه تازه خرده شده: ¼ قاشق چایخوری
  • بیبی اسفناج (اسفناج کوچک): 2 پیمانه
  • سیر: 2 حبه ریز رنده شده
  • برگ آویشن تازه: 2 قاشق غذاخوری ریز خرد شده
  • ریحان تازه: 4 ساقه
  • پودر ریحان: ½ قاشق چایخوری
  • جعفری ساطوری خرد شده: 3 قاشق غذاخوری
  • پنیر چدار رنده شده: 1 پیمانه
  • کره: به مقدار لازم

طرز تهیه املت ایتالیایی مخصوص با قارچ و پنیر و سبزیجات

برای درست کردن املت ایتالیایی مخصوص ابتدا باید گوجه فرنگی های شسته شده را از وسط به دو نیم تقسیم کنید (می توانید از گوجه فرنگی گیلاسی هم به صورت درسته بهره ببرید) مقداری کره در تابه نچسب بریزید و کمی هم روغن مایع به آن اضافه کنید تا حین گرم شدن نسوزد. وقتی که کره و روغن داغ شدند ابتدا سیرهای رنده شده را کمی تفت دهید و سپس قارچ ها را داخل تابه بریزید. وقتی که قارچ کمی تفت خورد و آب آن کشیده شد از ماهیتابه خارج کنید و گوجه فرنگی های نصف شده یا درسته را در تابه تفت دهید و سپس از تابه خارج کنید.

در یک کاسه بزرگ تخم مرغ ها را بشکنید و خوب هم بزنید. خامه سنگین و ½ قاشق چایخوری نمک را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید. 1/2 جعفری ساطوری شده، پودر ریحان، آویشن ریز خرد شده، پنیر چدار رنده شده، بیبی اسفناج، فلفل سیاه، نمک و قارچ های تفت داده شده را به مخلوط خامه و تخم مرغ اضافه کنید و تمام مواد را با هم ترکیب کنید.

در یک تابه نچسب یا هر ظرف دیگری که بتوانید بعد آن را در فر بگذارید مقداری کره بریزید و مقداری هم روغن مایع به آن اضافه کنید. وقتی که کره داغ شد مایه املت ایتالیایی مخصوص را در تابه بریزید. درب تابه را ببندید و به مدت 5 الی شش دقیقه اجازه دهید تا املت بپزد و خودش را بگیرد. در این فاصله فر را روشن و روی دمای 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید تا گرم گردد.

شعله گاز را خاموش کنید و گوجه فرنگی های تفت داده شده را روی املت ایتالیایی مخصوص بچینید. چند برگ ریحان تازه را هم روی املت بگذارید و مقداری پنیر چدار و پنیر پارمزان رنده شده و 1/2 دیگر جعفری های ساطوری خرد شده روی املت بریزید. تابه را در طبقه وسط فر بگذارید و 5 دقیقه زمان بدهید تا پنیر روی املت ایتالیایی مخصوص آب گردد.

نکات مهم

اگر رژیم دارید به جای کره از روغن زیتون بهره ببرید.

اگر طعم پنیر چدار را نمی پسندید می توانید از پنیر موزارلا یا هر نوع پنیر دیگری بهره ببرید.

اضافه کردن هر نوع ماده گیاهی یا گوشتی دیگر از کدو و گشنیز گرفته تا بیکن و ژامبون یا انواع سوسیس به املت ایتالیایی مخصوص اختیاری است.

اگر فر ندارید برای درست کردن املت ایتالیایی مخصوص از این روش بهره ببرید. یک ماهیتابه نچسب دیگر، دقیقا هم اندازه با تابه اولی آماده کنید و در آن مقداری کره و روغن مایع بریزید تا گرم گردد. وقتی که یک سمت املت در ماهیتابه اولی پخته شد، ماهیتابه دومی را با دقت روی تابه اولی بگذارید و املت را در تابه دوم برگردانید. حالا همان مراحل را اجرا کنید. گوجه فرنگی های تفت داده شده را روی املت بچینید، مقداری برگ ریحان تازه اضافه کنید و به مقدار دلخواه پنیر چدار و پارمزان روی املت بپاشید و درب تابه را بگذارید تا قسمت روی املت پخته شده و پنیرها آب شوند. بعد از 5 دقیقه با یک چنگال روی املت را کمی فشار دهید. اگر به سفتی دلخواه تان رسیده بود شعله گاز را خاموش کنید. اگر می خواهید روی املت عسلی باشد 2 دقیقه برای پخت روی املت کافی است.

برای پذیرایی مجلسی تر، املت ایتالیایی مخصوص را شبیه پیتزا برش بزنید.

می توانید مایه املت ایتالیایی مخصوص را در قالب های مافین بریزید و به شکل مافین در فر بپزید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 6 اسفند 1397 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 1570

به "املت ایتالیایی مخصوص؛ طرز تهیه املت ایتالیایی پنیری بدون فر یا با فر" امتیاز دهید

1 کاربر به "املت ایتالیایی مخصوص؛ طرز تهیه املت ایتالیایی پنیری بدون فر یا با فر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "املت ایتالیایی مخصوص؛ طرز تهیه املت ایتالیایی پنیری بدون فر یا با فر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید