افزایش بهره وری دام و طیور با بومی سازی فناوری اصلاح نژاد به وسیله دانش بنیان ها

به گزارش مجله پریها، در اصلاح نژاد، حیوانات دارای ظرفیت ژنتیکی بالاتر از میانگین اجتماع شناسایی و انتخاب شده و از آن ها به عنوان والدین نسل بعد استفاده می گردد.

افزایش بهره وری دام و طیور با بومی سازی فناوری اصلاح نژاد به وسیله دانش بنیان ها

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پرویز عزیزی مدیرعامل شرکت توسعه کشت و دام نواندیش البرز با اشاره به بومی سازی فناوری اصلاح نژاد دام گفت: این فناوری، با انتخاب دام ها و طیور برتر از لحاظ ژنتیکی و با یاری روش های آمیزشی مناسب، دام و طیور اصلاح شده در گوشت و شیر را ایجاد می کند.

در برنامه های اصلاح نژاد دام، هدف این است که حیوانات دارای ظرفیت ژنتیکی بالاتر از میانگین اجتماع شناسایی و انتخاب شده و از آن ها به عنوان والدین نسل بعد استفاده می گردد. به این ترتیب، انتظار می رود که میانگین ظرفیت ژنتیکی نتایج بیشتر از میانگین نسل والدین باشد.

شناسایی گونه های مناسب

نژادهای گوناگون گوسفندان علاوه بر تغییرات ظاهری و رفتاری، دارای زیست بوم های مختلفی هستند و در محیط هایی با شرایط گوناگون توان زیست و رشد را دارند و اگر دامداری خواست به پرورش این نوع از حیوانات بپردازد، باید ابتدا انواع مختلف نژادهای گوسفندان را از نظر شیوه و محیط مورد احتیاج زیست و نیز خصوصیات دیگر شناسایی کند.

تصمیم برای این که چه نژاد یا نژادهایی را پرورش دهیم، بسیار مهم است. بنابراین اولین و مهم ترین توجه یک گله دار در انتخاب نژاد باید انگیزه و هدف او از پرورش گوسفند و بز باشد. آیا هدف فراوری الیاف پشمی یا کرک است یا منظور دامدار فراوری شیر و گوشت و فروش آن در بازار است.

اصلاح نژاد می تواند پیشرفت و بهبود فراوریات را درگله به گونه ای ماندگار و پایا و قابل انتقال به نسل های آینده فراهم کند.

برای تامین احتیاجات غذایی با منشا دامی نمی توان تعداد حیوانات موجود را افزایش داد، بلکه باید راه هایی که سبب افزایش فراوری در واحد دامی شوند را جست وجو کرد.

ایجاد اشتغال

شرکت توسعه کشت و دام نواندیش البرز حدود 10 فرصت شغلی به صورت مستقیم ایجاد نموده اما در توسعه دام پروری نقشی مهم ایفا نموده است که می تواند مشاغل غیرمستقیم زیادی ایجاد کند. این روش صرفاً معطوف به فراوریات مبتنی بر دام نیست و پرورش دام چندقلو زا نیز در دستور کار است.

افزایش شیردهی دام

این فعال فناور، با اشاره به این که فرآیند اصلاح نژاد با همکاری دانشگاه های کشور صورت می گیرد، توضح داد: برای نمونه در اصلاح نژادی که در بزها صورت گرفت، یک نمونه بز دوره شیردهی 120 روزه داشته و هر روز حدود 700 سی سی شیر فراوری می کرد اما با اصلاح نژاد دوره شیردهی بز به 200 روز و میانگین شیردهی آن به 1200 سی سی رسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4475

به "افزایش بهره وری دام و طیور با بومی سازی فناوری اصلاح نژاد به وسیله دانش بنیان ها" امتیاز دهید

1 کاربر به "افزایش بهره وری دام و طیور با بومی سازی فناوری اصلاح نژاد به وسیله دانش بنیان ها" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش بهره وری دام و طیور با بومی سازی فناوری اصلاح نژاد به وسیله دانش بنیان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید