آشنایی با خواص و شیوه تهیه قهوه ترک ، نوشیدنی محبوب و جهانی

به گزارش مجله پریها، اگر برای ما ایرانی ها چای از صندلی والایی برخوردار هست، برای بسیاری از مردم دنیا و به خصوص ترک تبارها، نوشیدنی گرم و دلچسبی به نام قهوه ترک است که همچون چای برای ما ایرانی ها از سوی آنان در مدت زمانی کوتاه آماده و از آن جهت پذیرایی برای میهمانان عام و خاص خود استفاده می نمایند و به شدت بر روی طرز تهیه قهوه ترک احترام قائل هستند و همین حساسیت مردم ترکیه است که سبب گشته تا قهوه ترک به یکی از اصلی ترین سوغاتی های این کشور تبدیل گردد. ضروری است بدانید با اینکه امروزه قهوه ها از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و با مراجعه به کافه های گوناگون در همین شهر محل زندگی خودمان نیز می توانیم با اسامی و نوع های مختلفی از قهوه ها روبرو شویم، اما همچنان این قهوه ترک است که از محبوبیت بسیار بالایی در بین علاقمندان سرو نوشیدنی های گرم برخوردار است و می توان با همراه شدن در ادامه این مطلب قدری تخصصی تر با فوت و فن قهوه ترک آشنایی پیدا کرد. مخاطبان و بازدیدنمایندگان این مطلب توجه داشته باشند که ما در ادامه به تشریح خواص قهوه ترک نیز خواهیم پرداخت و در حد چند جمله شما را با تاریخچه این نوشیدنی محبوب که بسیاری آن را با اسم قهوه یونانی می شناسند، آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با خواص و شیوه تهیه قهوه ترک ، نوشیدنی محبوب و جهانی

تاریخچه قهوه ترک

شاید باورش کمی سخت باشد، اما قهوه ترک اصلا ریشه ای در خاک کشور ترکیه برخلاف نامش ندارد و در حقیقت این یونانی های باستان بودند که خالق قهوه ای به نام خود در جهان شدند و به دلیل استعمار 400 ساله آن ها توسط ترک های عثمانی در گذشته های بسیار دور قهوه خلق شده آن ها از سوی دولت عثمانی به نوعی غارت شد و با آمد و شد فصل ها نیز رفته رفته دیگر کسی تداعی گر قهوه سنتی یونانی ها جز خودشان در جهان نشد و خیلی ها نوشیدنی خوش طعم آنان را با نام قهوه ترک خطاب کردند! اما داستان به همین خلاصه ای هم که متوجه آن شده اید، نیست! در واقع این برادران لومودیس بودند که می توان آن ها را به عنوان نخستین کسانی که فوت و فن قهوه ترک را کشف کردند، قلمداد نمود. این افراد در سال 1913 میلادی جهت بدست آوردن فرصت های شغلی بهتر از محل زندگی خود که روستایی سنتی بود، به منطقه شهرنشینان مهاجرت کردند و بعد از گذشت چند سال کارگری در مزارع قهوه و همچنین فراگیری دانش و مهارت لازم، تصمیم به بازگشایی یک فروشگاه در سال 1919 میلادی جهت توزیع و فروش قهوه با نام تجاری Loumidis کردند. قهوه برند لومیدیس خیلی سریع و زودتر از آنچه که صاحبانش فکر نمایند، در بین اهالی بومی و غیر بومی کشور یونان جا افتاد و از محبوبیت بسیار بالایی نیز برخوردار شد تا اینکه بالاخره در سال 1923 میلادی یکی از خانواده های سرشناس یونانی تصمیم به تاسیس یک کارخانه بزرگ با نام تجاری Bravo برای فراوری قهوه یونانی کرد. جالب است بدانید نحوه مدیریت فراوری قهوه یونانی و همچنین طریقه توزیع و خلاقیت در نوع فروش این قهوه نیز از سوی کمپانی تازه تاسیس براوو سبب افزایش شهرت و محبوبیت دو چندان قهوه فراوریی آنان گشت و توانست از مشتریان پروپاقرصی نیز برخوردار شود. کمپانی براوو در حال حاضر یکی از بزرگترین فراورینمایندگان قهوه در جهان بحساب می آید و تقریبا از اواسط سال 1950 میلادی، نام قهوه ترک را مجددا بر روی فراوریات خود قرار داد و سعی در گسترش استفاده از قهوه ترک و همچنین آموزش صحیح طرز تهیه قهوه ترک نمود. متاسفانه به حاشیه رفتن روابط میان دو کشور ترکیه و یونان در سال 1955 میلادی، دولت ترک ها مجبور به اخراج تعدادی از مهاجران یونانی از بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر خود، یعنی شهر استانبول شد که این کار سبب خشم و حساس شدن یونانی ها بر روی رفتار ترک ها گشت و آنان شروع به حذف تمامی اسامی ترک تبار و همچنین واژگان ترکی راه یافته به زبان خود از گذشته های بسیار دور کردند و در این بین از نام قهوه یونانی بر روی قهوه ترک استفاده کردند که البته این پاکسازی ادبیاتی از سوی مسئولان کشور یونان موقتی خوانده شد، اما همین وضعیت نابه سامان و غیر دائمی نیز با حمله مستقیم ترکیه به قبرس برای همواره به حالت دائمی تغییر کرد و اکنون نام بردن از قهوه ترک در کشوری همچون یونان می تواند باعث خشم غیر قابل مهار مردم این کشور شود.

مواد لازم و طرز تهیه قهوه ترک

برای درست کردن یک فنجان از این نوع قهوه محبوب جهانی به موادی همچون قهوه و یا پودر قهوه ترک (در صورت تمایل به پودر کردن قهوه ترک در طرز تهیه قهوه ترک می توانید دانه های قهوه را خریداری نموده و آن ها را برشته و سپس در یک ظرف هاون آنقدر بکوبید که کاملا پودر و بصورت یکنواخت شوند)، شکر، مقداری آب و یا شیر و همچنین یک قهوه جوش ترجیحا ترکی یعنی جذوه احتیاج است.

طرز تهیه قهوه ترک به این صورت است که در ابتدا قهوه جوش را به میزان دلخواه پر از آب می کنیم. (به ازای هر نفر یک فنجان آب به داخل قهوه جوش می ریزیم) سپس قهوه جوش را بر روی گاز قرار داده و شعله زیرین آن را در وضعیت ملایم رو به بالا قرار می دهیم. در مرحله بعد طرز تهیه قهوه ترک، بایستی به ازای هر نفر 1 تا 2 قاشق چای خوری یا اصلا یک قاشق غذاخوری قهوه ترک به داخل قهوه جوش اضافه نماییم و به هیچ عنوان آن را به هم نزنیم و اجازه دهیم که دانه های قهوه خود در داخل آب پخش شوند. پیرامون طرز تهیه قهوه ترک ناگفته نماند چنانچه در این مرحله از طرز تهیه قهوه ترک شما اقدام به هم زدن قهوه در آب کنید، ممکن است سبب گلوله گلوله شدن قهوه ها در آب شوید. حال چنانچه تمایل به سرو یک فنجان شیرین از این نوع نوشیدنی گرم و دلچسب نموده اید، می توانید پس از ریختن قهوه به داخل آب، در حدود 1 الی 2 دقیقه صبر کنید و سپس به ازای هر نفر یک قاشق غذاخوری شکر به داخل قهوه جوش خود اضافه نمایید و از هم زدن آن مجددا خودداری کنید و تنها با افزایش حرارت، سبب حل شدن بهتر شکرها در میان ترکیبی از قهوه ها و آب شد. توجه داشته باشید پس از افزودن شکر به قهوه، در حدود 3 تا 4 دیقه اجازه دهید قهوه جوش بر روی حرارتی نسبتا بالا قرار داشته باشد. بعد از مدت زمان گفته شده، شروع به همزدن آرام و تدریجی قهوه خود کنید و همزمان حرارت گاز را نیز پایین بیاورید و قاشق خود را بعد از چند بار همزدن از داخل قهوه جوش خارج کنید تا قهوه بتواند مقداری کف بر روی خود ببندد. اکنون با مشاهده نخستین حباب های روی کف، حرارت گاز خود را کمتر از قبل کنید و با این کار از جوشیدن زیاد از حد قهوه نیز جلوگیری بعمل آورید. در مرحله آخر فوت و فن قهوه ترک، نوبت به طریقه سرو این نوع قهوه می رسد که بایستی در وهله اول، مقداری از کف روی قهوه را با قاشق برداشته و آن را در تمام فنجان های مورد نظرتان به میزان یکسان بریزید.

کمی با خواص قهوه ترک

همانطور که در بخش مقدمه فوت و فن قهوه ترک به آن اشاره کوچکی داشتیم، مصرف قهوه ترک همراه با ویژگی ها و خواص بسیار مفید و قابل توجهی بوده که بد نیست در کنار هم تعدادی از خواص قهوه ترک را مرور نماییم.

کلسترول بد کاهش | کلسترول خوب افزایش

دانه های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند سطح کلسترول HDL را در بدن افزایش دهند و سبب جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی در بدن شما شوند. البته استفاده مکرر از قهوه یونانی باعث کاهش و حتی از بین بردن کلسترول LDL نیز می شود. جالب است بدانید مطابق با تحقیقات بعمل آمده در دانشکده بهداشت عمومی و همچنین دانشکده دکتری دانشگاه UMMS (مینه سوتا)، محققان به این نتیجه دست یافته اند که آنتی اکسیدان های موجود در دانه های این نوع قهوه از آنزیم هایی با نام مخفف GPx3 یا همان گلوتاتیون پراکسیداز برخوردار بوده و این آنزیم ها نیز نقش بسیار مهم و حیاتی را برای افرادی دارند که سطح کلسترول HDL آنان کمی پایین هست. البته محققان این پروسه تحقیقاتی به یافته دیگری نیز دست پیدا نموده اند که آن، کاهش احتمالی 6 برابری بروز بیماری های قلبی و عروقی در کسانی است که کلسترول خوب آن ها در سطح پایین قرار گرفته است و آنزیم GPx3 آنان نیز در سطح بالایی جای گرفته است.

کاهش دردهای عضلانی

یکی از خواص قهوه ترک، کاهش دردهای عضلانی به حساب می آید. طبق نتایج حاصله از پژوهش دانشگاه ایلینوی، استفاده از 2 تا 3 فنجان قهوه ترک سبب کم شدن دردهای ناشی از فعالیت های شدید و یا ملایم ورزشی در شرکت نمایندگان یک فستیوال ورزشی در این دانشگاه شده که البته نتیجه بدست آمده از تحقیقی مشابه آن در دانشگاه جورجیا نیز بر روی این ویژگی استفاده از قهوه یونانی صحه گذاشته است. مطابق با آنچه که در دانشگاه جورجیا رخ داده، تقریبا چیزی در حدود 48٪ از دردهای عضلانی ورزشکاران این دانشگاه با مصرف منظم این قهوه کاهش یافته است! گفتنی است که پزشکان برای کاهش دردهای اینچنینی از داروهای آسپیرین و ناپروکسن استفاده می نمایند که به ترتیب دارای قدرت کاهندگی 25٪ و 30٪ از حجم دردها هستند.

عدم ابتلا به سرطان پستان با گیرنده استروژن منفی

نوشیدن 5 فنجان قهوه یونانی یا همان ترک طبق مطالعات اجرا شده، سبب کاهش 57 درصدی احتمال بروز سرطان پستان با گیرنده استروژن منفی خواهد شد. بد نیست بدانید این نوع از سرطان پستان به دلیل عدم حضور گیرنده های استروژن منفی در سلول ها بروز می نماید، چرا که استروژن ها در حقیقت پروتئین هایی هستند در داخل سلول های بدن که با تحریک شدن خود سبب تنظیم فعالیت در ژن های خاص بدن می شوند و در این بین، دانه های این نوع نوشیدنی گرم و خوش طعم نیز از مواد شیمیایی-گیاهی همچون فیتوکمیکال برخوردار هستند که می توانند همچون استروژن ها در بدن خانم ها نقش آفرینی نمایند.

تقویت سیستم ریوی

این مورد از خواص قهوه ترک تنها مختص به افرادی غیر سیگار می شود که از سیستم ریوی و مجرای تنفسی به مراتب سالم تری نسبت به سایر افراد مبتلا به مصرف انواع دخانیت برخوردار هستند. قهوه به دلیل داشتن مقادیر زیادی کافئین در خود می تواند همچون دارویی به نام تئوفیلین که از دسته داروهای برونکودیلاتور است، عمل کند و مسیرهای تنفسی را باز و در نتیجه سبب از بین رفتن علائم بیماری آسم نظیر سرفه، خس خس کردن و همچنین نفس کم آوردن شود. البته این ویژگی منحصر به فرد موجود در قهوه سنتی تنها در صورت مصرف منظم می تواند سیستم ریوی شما را تقویت نماید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

دانه های این نوشیدنی محبوب دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند که از خواص ضد سرطانی نیز برخوردار هستند و سبب کاهش التهابی می شوند که ممکن است در دراز مدت باعث ایجاد تومورهای مختلفی شوند. برای اثبات این مورد از خواص قهوه ترک نیز پژوهش های جامع و کاملی در اقصی نقاط جهان صورت گرفت و محققان توانستند با انجام یک مطالعه دقیق بر روی یک جامعه آماری 489706 نفره که متشکل از مردان و زنان بود به این مهم دست یابند که مصرف 4 الی 5 فنجان از این نوع نوشیدنی گرم در روز سبب کاهش 15 درصدی احتمال ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ در افراد می شود. همچنین مطالعات دیگری نیز در این خصوص اجرا شده که تمامی نتایج موثق آنان نشان دهنده کاهش خطر مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ با مصرف منظم قهوه های کافئین دار و یا بدون کافئین است. همچنین بد نیست بدانید طبق همین تحقیقات به اثبات رسیده، افرادی که در روز از قهوه های کافئین دار چهار بار و یا بیشتر استفاده می نمایند، درصد ابتلا به بیماری سرطان روده بزرگ را در خود به میزان 17٪ کاهش می دهند و افرادی هم که پنج و یا بیش از پنج بار در روز ار قهوه های بدون کافئین استفاده می نمایند، این درصد کاهندگی را به 21٪ افزایش می دهند و گام محکمی را برای پیشگیری از بروز این نوع سرطان برمی دارند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

تا می توانید قهوه مصرف کنید تا از درصد احتمالی خطر مبتلا شدن به بیماری همچون دیابت نوع 2 بکاهید! این عبارت تنها یک شعار عوام فریبانه برای فروش بیشتر نبوده و برحسب تحقیقات فراوانی که تا کنون محققان مختلف جهانی انجام داده اند، باید بگوییم تمام کسانی که بصورت مرتب از قهوه یونانی استتفاده می نمایند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در خود به میزان چشمگیری بین 23 تا 50 درصد کم می نمایند. البته ناگفته نماند گروهی دیگر از دانشمندان با تحقیقات خود این عدد را به 67٪ نیز رسانده اند. اگر برای اثبات این مورد از خواص قهوه ترک به دنبال یک مدرک موثق و قابل اطمینان می شد، حتما سری به بخش مقالات دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه معتبر هاروارد (HSPH) بزنید. محققان این دانشگاه توانسته اند با انجام یک مطالعه دقیق بر روی یک جامعه آماری معین در یک بازه زمانی 4 ساله این مورد از خواص قهوه ترک را به اثبات برسانند و ثابت نمایند کسانی که در این مدت زمان بصورت منظم بیش از یک فنجان قهوه نوش جان می نمایند، در مقایسه با افرادی که بطور غیر منظم از این نوع نوشیدنی گرم استفاده می نمایند و یا کمتر از یک فنجان قهوه در روز می نوشند، 11 درصد کمتر به دیابت 2 مبتلا می شوند. با این حال هیچ وقت نباید فراموش کنید که قهوه را بایستی ترجیحا تلخ و ساده خود میل کنید و با اضافه کردن شیر و شکر که معمولا بسیاری از افراد این کار را می کننند، تنها مقدار زیادی کالری و قند را وارد بدن خود خواهید کرد که مضر خواهد بود.

خداحافظی با آلزایمر

یکی از خواص قهوه ترک که اتفاقا به تازگی نیز کشف شده، کاهش خطر ابتلا به انواع و اقسام بیماری های مربوط به زوال عقل یا بهتر بگوییم اصلی ترین آن ها یعنی آلزایمر است. دانشمندان و محققان زیادی در دانشگاه فلوریدای جنوبی توانسته اند با مطالعات و آزمایشات گوناگون به این نتیجه دست پیدا نمایند که مصرف قهوه ارتباط مستقیمی با بیماری مرموز آلزایمر در سطوح مختلف آن دارد و کسانی که در روز تقریبا با 3 فنجان از این نوشیدنی گرم و محبوب جهانی از خود پذیرایی می نمایند، میزان 5 درصد از خطر مبتلا شدن به بیماری آلزایمر می کاهند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون

نوشیدن قهوه سنتی ترک ها باعث کم شدن خطر ابتلا به بیماری پارکینسون نیز می شود و سبب می شود تا فرد مصرف نماینده به میزان 32 تا 60 درصد از خود در برابر مبتلا شدن به این نوع بیماری عصبی محافظت کند. حقیقتش را بخواهید این کافئین موجود در قهوه است که سبب می شود تا خطر ابتلا به این نوع بیماری کاهش و یا به زمانی دیرتر موکول شود. مطابق تحقیقات محققان پزشکی، مصرف چیزی در حدود 100 الی 200 میلی گرم کافئین سبب می شود تا بیماران پارکینسونی از توان بهتر و بیشتری در حرکت های خود بهره مند شوند! طبق نتایج این قبیل تحقیقات پیرامون خواص قهوه ترک، کافئین موجود در قهوه باعث توقف فراوری گیرنده هایی به نام آدنوزین A2A در مغز می شود که همین نوع از گیرنده ها نیز با ازدیاد خود در مغز سبب ایجاد اختلال در وضعیت حرکتی افراد می شوند و تعداد آنان در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون از سایر افرادی که به این بیماری دچار نشده اند، بسیار بیشتر است.

شادابی پوست

اگر به دنبال این هستید که پوستی شاداب یا بهتر بگوییم صاف و یک دست و همچنین با طراوات داشته باشید، پیشنهاد می کنیم دفعه بعد که قهوه ترک میل می کنید، تفاله های آن را به جای اینکه دور بریزید با مقدار کمی روغن نارگیل مخلوط نموده و سپس بر نقاطی از پوست بدنتان که با مشکل ناصافی یا همان سلولیتی روبرو شده، ریخته و سپس شروع به مالش آن کنید. توجه داشته باشید که این کار ممکن است بلافاصله شما را به جواب نرساند، اما قطعا با استمرار در این کار، پوست شما مرحله به مرحله شاداب تر و سلولیت پوست نیز کاهش پیدا می دکند.

پایین آوردن درصد احتمال ابتلا به سرطان پانکراس

شاید باورش کمی سخت باشد، اما استفاده و مصرف منظم قهوه ترک به دلیل داشتن ترکیباتی همچون اسید کافئیک (CA)، کافئین و همچنین اسید کلروژنیک (CGA) سبب جلوگیری از اجتماع پلی پپتید آمیلوئیددار در جزایر hIAPP (لانگرهانس) می شود و همچنین از فراوری پروتئین سمی در بدن نیز ممانعت می نماید. بد نیست بدانید مطابق مطالعات اجرا شده پیرامون خواص قهوه ترک، پزشکان یکی از دلایل بروز این بیماری را از بین رفتن سلول های پانکراس می دانند و دلیل مرگ آنان نیز انباشته شدن و رسوب پلی پپتید آمیلوئید دار در جزایر لانگرهانس تلقی می شود.

کمرنگ شدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی

ضروری است بدانید تاکنون هیچ مطالعه و تحقیقی مبنی بر افزایش احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی با مصرف قهوه ها نشر و تایید نشده و به همین خاطر می توان گفت مصرف قهوه بصورت دائم هیچ تاثیری در بروز بیماری های قلبی برای مصرف نمایندگان ندارد! به هر حال توجه داشته باشید تا به امروز پژوهش های زیادی از سوی محققان دانشکده های و لابراتورهای مختلف در اقصی نقاط جهان اجرا شده و بر روی رابطه مستقیم مصرف کافئین و بالا رفتن فشار خون کاملا صحه گذاشته است. با علم به این مورد و تایید آن از سوی تمام جوامع مصرف نماینده قهوه، باید گفت خوردن کافئین تنها درصد ناچیزی بر ری افزایش فشار خون تاثیرگذار است و معمولا اثرگذاری شدید آن برای کسانی است که از قهوه بطور مرتب استفاده نمی نمایند و یا به نوعی نمی توان آن ها را قهوه خور قهار خطاب نمود.

پیشگیری از یبوست و مراقبت از سلامت روده

جلوگیری از یبوست و حفظ سلامت روده تنها نشات گرفته از خواص قهوه ترک است. کافئین همان ماده مفیدی است که سبب حرکت ساده و طبیعی روده در بدن شما می شود و به عضلات سیستم گوارش نیز یاری های بسیاری می نماید. استفاده از مواد کافئین دار سبب هضم و دفع راحت تر مواد از بدن شما نیز می شود و بصورت کلی ریسک ابتلا به انواع بیماری های گوارشی را کاهش می دهد. برای استفاده از کافئین بهترین، خوشمزه ترین و همچنین در دسترس ترین روش ممکن استفاده از قهوه های کافئین دار همچون قهوه یونانی یا همان قهوه ترک بوده که می توانند همانند یک محرک بسیار قوی در بدن عمل نمایند و سبب انقباض عضلات گوارشی و همچنین بهبود وضعیت پریستالسی شوند. بد نیست بدانید پریستالسی یک کلمه نوظهور و بیشتر فانتزی است که از آن برای توجیه ریلکس شدن و یا منقبض شدن عضلات گوارشی به صورت هماهنگ استفاده می شود. گفتنی است طبق تحقیقات بعمل آمده مصرف قهوه اصیل ترک ها برای حرکت ساده و روان تر لوله های گوارشی 60٪ بیشتر از بهترین نوشیدنی جهان یعنی آب و 23٪ نیز بیشتر از قهوه های فاقد کافئین کاربرد دارد.

ممانعت از بروز سیروز کبدی

یکی دیگر از خواص قهوه ترک، ممانعت از بروز سیروز کبدی است. طبق تحقیقات رسمی و به نتیجه رسیده شده در جهان، مصرف 4 فنجان قهوه و یا حتی بیشتر در روز سبب کاهش درصد ابتلا به بیماری سیروز کبدی خواهد شد. سیروز کبدی از جمله شاخص ترین بیماری های مربوط به کبد بوده که معمول بروز آن در بین مصرف نمایندگان الکل و سایر مشتقات آن بسیار شایع تر است. معینه اصلی این بیماری، فیبروز نامیده می شود که در حقیقت به جانشینی فساد الیاف ها در بافت های کبدی گفته می شود. ناگفته نماند با اینکه استفاده از قهوه ترک سبب جلوگیری از بروز بیماری سبروز کبدی خواهد شد، اما هنوز تحقیقات پیرامون اثرگذاری این نوع قهوه ادامه دار است.

افزایش گردش خون بهتر

کافئین به خودی خود ماده ای است که سبب تحریک عضلات قلب جهت پمپاژ بیشتر و خون رسانی بهتر به سایر عضلات و دستگاه های دیگر بدن می شود و همانطور که از آن آگاه هستید، جریان خون حاوی مقادیر زیادی اکسیژن بوده که این اکسیژن هرچه بیشتر از سوی عضلات دریافت شود، عضلات بدن می توانند وظایف خود را بهتر از قبل انجام دهند! اتفاقا در این خصوص نیز تحقیقات بسیار مفصلی نیز اجرا شده که نتیجه قطعی آن بر موضوع افزایش خون بیشتر از حد معمول در میان افراد مصرف نماینده قهوه های کافئین دار دلالت دارد.

سدی مستحکم در برابر بروز افسردگی

ذکر خواص قهوه ترک می تواند سبب شگفتی شما شود! قهوه های دارای کافئین و یا اصلا بهتر بگوییم قهوه سنتی ترک ها می تواند بطور چشمگیری از مبتلا شدن شما به بیماری افسردگی و یا حتی خودکشی جلوگیری و یا درصد ابتلا را کاهش دهد. طبق مطالعاتی که در این خصوص نیز اجرا شده، محققان دریافتند کسانی که بین 2 تا 4 فنجان قهوه اصیل ترک در روز میل می نمایند، نزدیک به 50٪ از احتمال مبتلا شدن خود به بیماری افسردگی و همچنین خودکشی می کاهند. البته ناگفته نماند که این درصد کاهنده در بین کسانی که کمتر از قهوه ترک برای سرو شخصی خود استفاده می نمایند و یا اصلا از قهوه هایی مصرف می نمایند که فاقد کافئین هستند به 20٪ کاهش می یاید. دلیل اعجاز این ویژگی این است که با نوشیدن مقدار معینی از قهوه در روز، انتقال دهنده های عصبی همچون نورآدرنالین، دوپامین و سروتونین فعال شده و همچون یک داروی قوی در بدن عمل می نمایند.

کلام آخر پیرامون فوت و فن قهوه ترک

مخاطبان عزیز توجه داشته باشند ما در مطلب فوت و فن قهوه ترک به شرح یکسری از بدیهی ترین خواص قهوه ترک و همچنین طرز تهیه قهوه ترک پرداخته ایم و امیدواریم مورد رضایت و توجه شما دوستان نیز قرار بگیرد، اما بد نیست پیش از اتمام مطلب فوت و فن قهوه ترک توجه شما را به نکات قابل تاملی در مورد این نوع از قهوه محبوب جهانی نیز جلب نماییم. نکته اولی که قطعا دانستن آن سبب تغییر دیدگاه ما به قهوه سنتی ترک ها به عنوان یک نوشیدنی گرم و خوش طعم می شود، ثبت آن در فهرست میراث ناملموس سازمان جهانی یونسکو است. نکته بعد در مورد حساسیت و توجه افراطی مردم کشور ترکیه و همچنین ترک های تمام جهان بر روی طرز تهیه قهوه ترک است. اهالی ترکیه همچون ما ایرانیان از میهمان نوازی بسیار بالایی برخوردار هستند، با این تفاوت که ما ایرانی ها همواره از چای برای پذیرایی در برابر دیگران استفاده می کنیم و آنان از قهوه اصیل و سنتی خود که پیشینه تاریخی جذابی نیز برخوردار است، در این امر استفاده می نمایند. نکته آخر هم که بد نیست اشاره کوچکی به آن داشته باشیم، استفاده از یک لیوان آب در کنار سرو یک فنجان قهوه است. با توجه به اطلاعاتی که در مورد فوت و فن قهوه ترک بدست آمده، ما در ایران تقریبا 180 درجه مخالف دستورالعمل سرو این نوع نوشیدنی عمل می کنیم، چرا که معمولا بسیاری از مصرف نمایندگان قهوه، نوشیدنی خود را چه بصورت شیرین و چه بصورت تلخ میل می نمایند و در انتها با استفاده از نوشیدن یک لیوان آب سبب پاکیزگی دندان ها و از بین بردن لکه های برجای مانده بر روی دندان هایشان می شوند! این در حالی است که اگر در ترکیه چنین کاری را صورت دهید، قطعا با تعجب حاضران در آن مکان روبرو خواهید شد، زیرا همراه بودن لیوان آب در کنار فنجان قهوه و سایر مخلفات مورد نظر شما تنها برای این است که شما با میل کردن آب، تمام مزه های موجود بر روی پرزهای زبان و همچنین داخل دهان خود را شستشو دهید تا بتوانید به درک درستی از طعم یک فنجان قهوه ناب و سنتی دست پیدا نمایید. نباید فراموش کنید طبق رسم و رسومات ترویج شده، برای سرو قهوه در جمع های چندین نفره همواره باید از بزرگترهای مجلس شروع شود و ترجیحا به دلیل قدرت گیرایی قهوه ترک از مصرف بیش از یک فنجان در یک زمان واحد و معین اجتناب شود.

منبع: همگردی
انتشار: 28 مرداد 1398 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 2637

به "آشنایی با خواص و شیوه تهیه قهوه ترک ، نوشیدنی محبوب و جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص و شیوه تهیه قهوه ترک ، نوشیدنی محبوب و جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید