از هر 10 ایرانی چند نفر دارای شغل هستند؟

به گزارش مجله پریها، نرخ اشتغال اقتصاد ایران در پاییز سال جاری حدود 38 درصد برآورد شده، به بیان ساده تر از هر 10 ایرانی که در سن کار واقع شده است در پاییز سال جاری تنهاحدود 4 نفر دارای شغل بوده اند.

از هر 10 ایرانی چند نفر دارای شغل هستند؟

به گزارش اقتصاد نیوز، کل جمعیت حاضر در سن کار (15 ساله و بیشتر) در پاییز سال جاری 63 میلیون و 886 هزار نفر برآورد شده که از این تعداد 24 میلیون و 70 هزار نفر دارای شغل هستند. بر این اساس نسبت اشتغال در اقتصاد ایران 37.7 است، به بیان ساده تر در پاییز سال جاری از هر ده نفر ایرانی که در سن کار قرار داشته تنها حدود 4 نفر دارای شغل بوده اند. آنالیز ها نشان می دهد از زمستان سال گذشته روندی نسبت اشتغال در ایران صعودی بوده و از حدود 36 درصد به اعداد فعلی رسیده است.

پایین ترین نرخ اشتغال در ده فصل گذشته اقتصاد کشور به زمستان سال گذشته تعلق دارد، البته به طور کلی در زمستان ها به دلیل اینکه از فعالیت های بخش کشاورزی کاسته می گردد، شاهد کاهش اشتغال در کشور هستیم و عموما پایین ترین نرخ های اشتغال در بین چهار فصل سال در زمستان ها به ثبت می رسد.

نرخ اشتغال در تابستان سال 99 حدود 37.8 درصد بوده، این نرخ بالاترین نسبت اشتغال در ده فصل گذشته بازار کار ایران محسوب می گردد. با این حساب نرخ اشتغال 37.7 درصدی پاییز سال جاری در زمره ارقام بالای این شاخص است. البته آنالیز ها نشان می دهد علی رغم اینکه در چند فل گذشته نرخ اشتغال در کشور بهبود یافته، اما نرخ اشتغال در کشور به طور کلی در چند سال گذشته روندی نزولی داشته، به گونه ای که این رقم در سال 98 حدود 39.5 درصد بوده است.

کل جمعیت فعال مالی کشور در پاییز سال جاری 26 میلیون و 207 هزار نفر برآورد شده که از تعداد حدود 2 میلیون و 136 هزار نفر نتوانسته اند برای خود شغلی دست و پا نمایند. ب

ر این اساس نرخ بیکاری در پاییز سال جاری 8.2 درصد بوده، این در حالیست که این شاخص در پاییز سال گذشته 8.9 درصد بوده است. بعلاوه نرخ مشارکت مالی نیز در همین بازه زمانی از 40.9 به 41 درصد رسیده است. به طور کلی می توان گفت شرایط بازار کار در پاییز سال جاری نسبت به پاییز سال گذشته کمی بهبود یافته است.

منبع: فرارو
انتشار: 15 بهمن 1401 بروزرسانی: 15 بهمن 1401 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4778

به "از هر 10 ایرانی چند نفر دارای شغل هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از هر 10 ایرانی چند نفر دارای شغل هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید