اختراع دانشمند ایرانی دنیای پزشکی را دگرگون کرد!

به گزارش مجله پریها، در این روش نو می توان یک مسیر انتقال ایجاد کرد که به وسیله آن بهتر ضایعات و تومورهای مغزی مورد هدف قرار می گیرند.

اختراع دانشمند ایرانی دنیای پزشکی را دگرگون کرد!

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، براساس گزارش دیجیاتو، جراح مغز و اعصاب ایرانی، دکتر امیر فرجی، به همراه محققان مؤسسه تحقیقاتی Houston Methodist تگزاس آمریکا روشی ابداع کردند که می توان با آن درمان های دارویی نجات بخش را دقیق تر به مغز رساند. این روش می تواند زمینه ای برای درمان مؤثرتر تومورهای مغزی و سایر بیماری های عصبی فراهم کند. محققان در این روش با اهدافی خاص از یک میدان الکتریکی برای تزریق دارو از مخزنی خارجی در داخل مغز استفاده کردند.

براساس گزارش ScienceDaily، محققان روشی دقیق برای ارائه درمان های دارویی به مغز ابداع نموده اند. پیش ازاین برای انتقال مواد درمانی به مغز از روشی به نام CED استفاده می شد که با فشار مداوم، مایعی حاوی مواد درمانی را به مغز تزریق می کرد. بااین حال داروهایی که با CED به مغز راه می یافتند، همواره به هدف موردنظر نمی رسیدند و عملاً درمان بی ثمر می ماند.

ابداع روشی نو برای انتقال دقیق تر دارو به مغز

براساس مقاله منتشرشده در نیچر، روش نو که انتقال با همرفت افزایش یافته الکتروکینتیک یا ECED نام دارد، می تواند مسیر انتقال ایجاد کند که به وسیله آن ضایعات و تومورهای مغزی بهتر هدف قرار می گیرند.

دکتر امیر فرجی، محقق ایرانی این پژوهش و جراح مغز و اعصاب بیمارستان متدیست هیوستون، می گوید درمان به وسیله ECED کاربردهای زیادی دارد. این روش نو از پتانسیل بهبود ژن درمانی و درمان تومور، آسیب های مغزی و بیماری های دژنراتیو بهره می برد. به طورکلی این روش در موقعیت هایی که احتیاج به انتقال داروهای حیاتی به شیوه ای هدفمندتر هست، کاربرد دارد.

رساندن دوز صحیح داروها به مکان مناسب در مغز مدت هاست که چالش پزشکان بوده است. مغز سدی خونی دارد که مانع می گردد سموم و عوامل بیماری زا وارد آن شوند، بااین حال همین سد ارائه درمان های پزشکی مهم را نیز سخت می نماید. محققان در پژوهش دیگری انگلی خاص را با مهندسی ژنتیکی تغییر دادند تا در نقش حامل یک پروتئین درمانی عمل کند.

در روش ECED، برای تزریق ماکرومولکول ها به مغز از مخزنی هیدروژل که روی سطح مغز واقع شده است، استفاده می گردد. مغز که آن را می توان داربستی متخلخل باردار در نظر گرفت، با حضور میدان الکتریکی امکان الکترواسموز (Electro-osmosis) را فراهم و جریانی سیال در محیطی متخلخل ایجاد می نماید. با این میدان الکتریکی می توان از مخزن هیدروژل، انتقال داروهای درمانی را امکان پذیر کرد.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 23 مرداد 1403 بروزرسانی: 23 مرداد 1403 گردآورنده: pariha.com شناسه مطلب: 4918

به "اختراع دانشمند ایرانی دنیای پزشکی را دگرگون کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختراع دانشمند ایرانی دنیای پزشکی را دگرگون کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید